17 Nisan 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

17 Nisan 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 27

EE X . SOSYAL HAYAT Kardeytir. Bugün bile, Doğan Karde- gin yetiştirmekte olduğu birçok söh- ret vardır. Kimisi şiir yazmaktadır, kimisi hikâye; kimisi resim yapmak- ta, kimisi müzikle uğraşmaktadır. Her çocuk elbette ki meşhur olamaz, Do- ğan Kardeş en büyük ça- bası, iyi vatandaş yetiştirme ve 'cocuk- ların boş zamanlarını değerlendirme, önların mutluluğuna yardımcı olma çabasıdır. Faydalı bir çalışma Asis muhabiri, 1958 yılından sonra Kardeş yazı işleri müdür- lüğüne sık sık uğramış, Galatada, Ku- ledibindeki kitaplar ve dergilerle dolu olumlu iş yapma heyecanını görmüş- tür. Doğan Kardeş dergisi çocuklara hergün yenilikler getirerek, gitgide büyümüş ve güçlenmiştir. Bu arada roman, hikâye, şiir yarışmaları açıl- mış, Doğan Kardeş yayınları kalite!!, baskılar içinde, temiz türkçe- sanatın, Zevkin ve psikolojiye dayanan eğitim metodunun en güzel örneklerini vermiştir. Kitaplar çocuk- ların ihtiyacına cevap verecek birkaç seri halinde çıkmakta, “Masal ve Hı- kâyeler' ssrisi daha çok İlkokulun "k dönemindeki çocuklara hitabetmekte, onlara türk masallarını. ve tanınmış dünya masallarını zevkli şekilde sun- çekle! nin, daha büyük çocuklar içindir ve orva okullarda da okunmaktadır, Üçünci seri ise “Faydalı Kitaplar” adını wi maktadır, Bunlar da, bilgi bakımıns dan, çocuklara büyük yardımcı olmal tadırlar, Doğan Kardeş dergisi ve > yayınları memleketimizde yalnızöa büyük bir boşluğu doldur- makla kalmamakta, aynı zamanda ç0- cuklara iyi bir alışkanlık versrek, bu işin ticaretini yapanlar için jyi bir ders de teşkil etmektedir. Çocukların, kös tünün yanında iyiyi seçme alışkan'ık- ları konusunda annelerle öğretmenle- re büyük ve önemli bir görev düşmek- odada hep ayni mücadeleyi ve synı Omaktadır. “Dünya Genele haberlerine göre, İstanbulda Üniversite öğrenci teşekküllerinin siyasetle uğraşıp uğraşmadıkları sav- cılıkla tespit edilecek ve tüzüklerine aykırı ölarak a ve uğraştıkları tespit edilen teşekküller se teşekküllerinde son zamanlarda meydana gelen birtakım açma; meye karar vermiştir. Şimdi bütün mesele, raşmaktan neyin kastedildiğinin anlaşılmasıdır, Çünkü yalnız bu olayla ilgili olarak değil, daha birçok durum- tarda öğrenci teşekküllerinin siyasetle uğraştıkları iddia eğimekte ve gençler bu yüzden ağir ithamlar altında bi- rakılmaktadırlar, Gençlerin memleket meseleleriyle yakın dan, ilgilenmeleri, bunların tizerinde durarak, siyasi olay- ları izleyerek, #arafsız bir sekilde seslerini ve düşünce- terini duyurmaları elbette ki siyasetle uğraşmak anla- minda ele alınamaz. Zaten türk gençliğinin bu anlamda siyaseti yakından izlemesi ötedenberi bir gelenek halini almıştır: gencler, birçok vesilelerle bildiriler yayınlarlar ve mitinglerle, gösterilerle fikirlerini açıklıyarak, memle- > keti yöneten kuvvetler üzerinde etkili olurlar, Bir mem- teketin en idealist ve dinsmik silmresini teşkil edep şenç- liğin memleket meselelerinde sesini duyurması zaten çok . tabii birşeydir, Üstelik bu, devrimci ve atatürkçü cumhu- viyetimizin temel güçlerinden biridir. Ancak gençlik te- şekküllerinin bütün bu davranışlarında tarafsız olmaları, menfaatlerini gözeten samimiyet ve ölcü hu- Gehçler, memleket meseleleri üzerinde elbette ki ses- lerini duyuracaklar, düşüncelerini rahatlıkla, korkusuz- ca açıklıyacaklar, Cumhuriyetin, Atatürk Mile. de- a ve Anayasa düzeninin savunucusu ve Çocuk Romanları" Gençler ve Siyaset — sen ağır ithamlar altında bırakmışl tedir bunlara karşi bütün tutum ve davranışları olanca güçleriy le protesto , memleket yöneticileri ve siyasi partiler üzerinde bu yoldan etkili olacaklardır. Gençleri bu faaliyetlerinden ötürü kimse kınayamaz, Zira bu, si yaseile uğraşmak demek değildir. Eğer öğrenci teşekkül. leri siyasi partilerle veya gizli teşkilâtlarla gizli işbirliği kurar, buna göre maksatlı bir politika güderlerse, ancak 6 zaman tüzüklerine göre suçlu düşerler, Birleşik Amerikada siyasetle uğraşmayan bir kadm demeği vardır. “Kadın Seçmenler Kulüpleri” ismini alan bu teşekkülün başlıca görevlerinden biri, siyasi partilerin faaliyetlerini ve memleket meselelerini ee alış şeklini yakından izlemek, siyasi partiler ve onların adayları, hakkanda kamuoyunu aydınlatarak, oyların en wliâmetli şekilde kullanılmasına yardımcı olmaktar, Du dernek tarafsızdır. Politikayı etkiler ama, politikanın di- şındadır, Muhtelif öğrenci teşekküllerinde çalışan genç- isrin muhtelif parillere sempatizan veya kayıtlı olmaları da elbette ki bir suç değildir. Fakat tesekküllerin taraf- siz hareket etmesi şarttır, Buna rağmen, gençlerin ta- ln olarak savundukları fikirler, onları daima betirli bir xümrenin karşısında bırakmış olabilir. Meselâ üta- türkçülüğün gerektirdiği hamleleri savunan gençler, mu- hufazakâr fikirleri temsil edenlerin daima karşısında gü- rünmüşlerdir, Muhafaza&ârlar bu yüzden gençleri daima ardır. Bunlar, genç- lerin yalnız kitapları ile meşgul olmalarını, memleket inde ise âdeta sağır, kör ve dilsiz kalmalarını is- terler, Bu, mümkün değildir, Gençler yalnizca kitapları Içine gömülerek değil, memleket meseleleri izerine eğile- rek yetişirler ve bu meseleleri dile getirirler, Bu, onlar için vazgeçilmez bir görevdir. Jale CANDAN mii AKİS, 17 NİSAN 1965,