8 Mayıs 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

8 Mayıs 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER Ben sana hayran, sen cama tırman Meseleleri ne şekilde anladığı bilinen bugünkü İktidarın Maliye Bakanı İhsan Gürsan, oldukça unutkan bir insana benzemektedir. Meselâ, Başba- kan Yardımcısı oSüleyman Demirelin aydın çevrelere tâviz dağıttığı günler- de, bir plânlama toplantısında, kal- kınmanın yükünü daha çok varlıklı vatandaşların çekeceğine dair sözleri- ni, Gürsana hatırlatabilmek AKİS'çi için mümkün olamamıştır. Demirelin ifade ettiği bu ilkenin vergi politika- sında uygulanıp ouygulanmıyacağını soran AKİS muhabirine Maliye Baka- nı: "— Böyle bir şey hatırlamıyorum.." diye cevap vermiş ve daha sonra da da mesleği ile ilgili olmıyan kitaplan okuduğunu, bilhassa Steinbeck ile O'Henry'yi beğendiğini söylemektedir. Söz Steinbeck'ten açılınca Maliye Bakanı ile AKİS muhabiri KAKASIMNGİN şöyle bir konuşma geçmiştir! —- Bitmeyen Kavgayı mu?" ökudümiz — Onu okumadım ama, Gazap Ü- zülmlerini okudum." — Bitmeyen Kavga ile Gazap Ü- gömleği aynı konuyu işler!" — Evet. Bitmeyen Kavgayı ne- den toplattılar, anlamadım!" Gürsanın unutkanlığı bu noktada tekrar kendini tabı Gürsanın da dahil bulunduğu Hü- T.C. Merkez Bankası Buyrun kürkçü şöyle devam etmiştir: — Valla, doğrusunu isterseniz, bi- zimkisi bir seçim hükümetidir!.." Bu cevaba göre Demirelin sosyal a- dalet prensibi de bir seçim palavrası olmaktadır... AKİS'çi ile Gürsanın konuşması bundan sonra sohbet havasına dökül- müş ve bu arada seçim tahminleri de yapılmıştır. Gürsanın AKİS'çiye "bu- nu söylemek bana düşmez" kaydıyla söylediğine göre, AP 1965 seçimlerinde yüzde elliden fazla oy alacaktır! Bu sohbet sırasında ifade ettiğine göre, Maliye Bakanı kendisini "yaşlı" bul- maktadır. Oysa pek yaşlı ogörünme- mektedir. Evli ve üç yetişkin çocuk sa- hibi bulunan Gürsan, boş zamanların- 10 dükkânına! kümetin kararı ile toplatılmıştır! Gürsan, 1903 yılında İstanbulda doğmuş, Bursa ve İstanbulda liseyi, 1926 yılında da Mülkiyeyi bitirmiştir. Daha sonra Maliye Bakanlığında ü- mum Müdürlüklerde bulunmuş, Tür- kiye Zirai Donatım Kurumunun ve TARİŞ'in Genel Müdürlüğünü yap- mıştır. Politikaya (1961'de atılmış ve AP'den İzmir milletvekili | seçilmiştir. Ticaret am yaptığı Birinci Ko- alisyondan sonra AP'den istifa etmiş, sonra gene oner dönmüştür. Gürsan kendisinin o"Bütçesiz Ba- kan" olduğu kanısında değildir. Mu- vakkat kanunlarla da Devletin pek âlâ idare edilebildiğini ve bunun hiç bir mahzur yaratmadığını ileri sürmekte- dir. Ancak, bir uzmanın dediği gibi "İcracı daireler Marttan beri ne iş ya- pacaklarını arpacı kumrusu gibi düşü- nürlerken" bu kadar rahat olmak biraz tuhaftır. Hele Türkiye, bu konularda çok müşkülpesent olan Dünya Banka- sının bir nsubunun ifadesine göre 1961'den, itibaren istikrarlı bir kalkın- maya girmişken, işi, sırf seçim kaygu- su ile duraklama devresine götürecek bir savsaklama politikasına (oOboğmak bazı sorumlularda omemleket sevgisi- nin oy sevgisinin dünunda bulunduğı şüphesini yaratmaktadır. A. P. Günlerin getirdiği, götürdüğü DP oylarının vârisi olarak kurulan ve çeşitli maceralardan geçen AP nin bugünki kimliğinin ve mahiyetinin. ne olduğunu tescil eden olaylar gün- dengüne artmaktadır. Bu olaylar, AP nin, muayyen bir fikri halkın mutlu- luğunu sağlamak için benimseyen kim- selerin biraraya gelmesiyle kurulma- dığını, amacın başka olduğunu ortaya koymaktadır. o İşin püf noktasını ve AP'nin ne olduğunu gösterecek ilgi çe- kici bir nokta, bu haftanın başında arkadaşı İsmail Hakkı Yılanlıoğlu ile birlikte AP'den istifa eden Mustafa Kemal Erkovanın AKİS muhabirine verdiği bir cevapla iyice gün ışığına çıkmıştır. Erkovan ile AKİS muhaibi- ri arasında geçen muhavere şöyledir — Beyfendi, AP içinde sizinle aynı fikirde olan ve istifa edecek başka arkadaşlarınız var mı? "- Var ama, mücadeleyi hiç olmaz sa Ekimden sonraya bırakmak istiyor- lar. Maalesef, bizdeki politikacılar ken- di kendilerine yetecek güçte değiller. Bu yüzden, bizim politikamızda hangi partinin seçim şansı kuvvetli. ise orada olma metodu yürümektedir... Gerçekten, AP'nin kuruluşunda, çe- şitli safhalarında ve bugün, içinde yer alan elemanların fikirlerine ve nitelik- lerine bakıldığında Erkovanın bahset- çinde her türlü fikir ve eğilim yer al- mıştır. Samimi liberalisti, oportünisti, anarşisti, sosyalisti, nasyonal sosyalis- ti, ırkçısı, hilafetçisi ile bütün niyet ve düşünceler bu partide salata misali bir arada yaşamıştır. Bütün bu unsurları lâmentoya bu partiden girebilirim..." Bugün, Grupa önerge veren Gökhan AKİS, 8 MAYIS 1963