8 Mayıs 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

8 Mayıs 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

kes tarafından bilinmektedir. Aslında 1965 Bütçesine esas olan 1965 İcra Programı, bundan önceki yıllardaki plân uygulamalarına göre, "köye dö- nük" karakter taşımaktadır. Bu ka- rakter, siyasi iktidar tarafından değil, plancılar tarafından ve beş yıllık plâ- nın perspektivine uygun olarak üç yıl önce tesbit edilmiştir. Şimdi tutup da Bütçenin, seçim için önemli kalemle- rine bir iki munzam ödenek koymak, bu şartlar altında şark kurnazlığından öte bir mâna taşıyamaz. Bu bakımdan Köy İşleri Bakanı Seyfi Öztürkün, Devlet Bakanı Meh- met Altınsoyun ısrarlı talepleri, YIP nin doğu bölgesindeki illerde bir iki gecekondu mahallesine belediye hiz- metleri ogötürmek için 10 milyonluk munzam isteği Demirelin boyuna tek- rarladığı "hizmet kaygusu"ndan de- gil "oy kaygusu"ndan ileri gelmekte- dir. Bakanlar Kurulunda, Maliye Ba- kam İhsan Gürsan bu ısrarlı istekle- re karşı koyacak gücü, pek kendinde bulamamıştır. Zaten Dörtlü Koalisyo- nun bu eğilimidir ki, tabiatı icabı yu- muşak başlı ve halim selim bir adam olan İhsan Gürsanı Maliye Bakanlığı koltuğuna getirip oturtmuştur. E| sikkesiyle gerdeğe girenler Bütçenin yapısına revnak veren "oy kaygusu", işin Bakanlar Kurulu safhasında sona ermemiştir. Yeni ik- tidarın yapısına ve çoğunluk oranına göre yeniden teşkil olunan Karma Büt çe Komisyonunda çalışmalar aynı is- tikamette devam etmiş ve "sayın üye- ler" karşılığını hiç odüşünmedikleri muhayyel milyonları oseçmene selâm için dağıtmakta âdeta yarış etmişler- dir. Bu hususta çok esaslı fikir vere- bilecek olan şu diyalog geçen hafta Bütçe Karma Komisyonunda geçmiş- tir: Bir üye — Belediyelere üç milyon liralık yardım teklif ediyorum! Bir başka üye — İyi ama ben de Hakkari Belediyesine 100 bin lira ve- rilmesini teklif etmiştim... Bütçe Genel Müdürü — Bunu üç milyon liralık yardım içinde mütalata edelim Başkan — Veriyorum! Öyleyse, ka- bul edenler? Kabul edilmiştir... Bir üye — Bizim eviğhire fabrika için ödenek konulacak mı? Ali ran Numanoğlu (MP) — Nönülir. fabrikası için 12 milyon 500 bin lira teklif ediyorum YURTTA OLUP BİTENLER Bütçe Genel Müdürü — Efendim. 400 bin lira konmuş ya daha ne isti- yorsunuz? Numanoğlu — Olmaz, olmaaaz... Arkadaşlar, güzel Nevşehirimizin... Sos yal adalet... Nerede kaldı sosyal ada- let! Bir üye — 10 milyon olsun. Başkan, — 10 milyonu kabul eden- ler? Kabul edilmiştir... Bu çalışma tarzı, Komisyonda de- vam edip gitmiştir. Hatta bir ara der- neklere yardım faslında kesenin ağzı e açılmıştır ki, Bütçe Genel Mü- dürü "imdat" ister gibi feryad etmiş, “Başkan bey, bir saatte yaptığımız zamlar 10 milyon lirayı buldu, rica e- derim..." demek zorunda kalmıştır. Bu furya içinde esas maksadı hiç bir za- man anlaşılamamış olan Komünizmle Mücadele Derneğine 100 bin, komis- yon üyelerinin o sıradaki fısıldaşma- larına göre "Bakan Mülkiyeli olduğu için" Mülkiyeliler (Birliğine 175 bin, hadiseli Bursa kongresinden sonra ya- rattığı polemiklerle AP'nin büyük sem patisini toplıyan Milli Türk Talebe Birliğine 50 bin lira âdeta dağıtılmış-" tır. Fakat bu arada gerçekten yardım yapılması gerekli olan dernekler unu- AKİS, 8 MAYIS 1965 Bütçe Komisyonunda C.H.P. ekibi Kendi kendini tenkit