8 Mayıs 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

8 Mayıs 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER Partizanlık Yaprak dökümü Bundan iki hafta önce, Sağlık Ba- nelerinde ve şağlık hizmetlerinde. çalı- şan personelin değişik yerlere tayinle- rine ait bir listeyi "Bakanın emridir!" diyerek açıkladı. Sağlık Bakanı Faruk Sükan, bu tayin listesinin tasdik edil- mesini buyurmuştu. Bu listedeki bazı iler, Bakanlığın tayin yönetmenli- gine aykırı olduğu halde, Bakanın şah- sen emir vererek sorumluluğu yüklen- diği hallerde Müdürler Kurulunun bu tasdiki teamülden olduğu içindir ki, ta- yin listesi aynen kabul edildi. Sonra da bu liste süratle gerçekleştirildi. Bu liste ile Kayseri Devlet Hasta- hanesi Başhekimi Dr. Hamit Kızılır- mak görevinden alınıyor, aynı hasta- hanenin Dahiliye Mütehassısı Dr. Ali Erkan Doğuda bir hastahaneye tayin ediliyordu. Trabzon Numune Hasta- hanesi Başhekimi, Kars Devlet Hasta- hanesi Başhekimi, Mersin Devlet Has- tahanesi Başhekimi, aynı hastahane- nin Operatörü ve Nisaiye Mütehassi- si, Akşehir Devlet Hastahanesi Dahi- liye Mütehassısı da ayni liste ile gö- revlerinden alınarak, daha yetkisiz kı- lınan ve başka illere dağıtılan sağlık personeli arasına dahil (o edilmişlerdi. Bu furya içinde Balıkesir Sağlık Mü- dürü Sivasa, Sivas Sağlık Müdürü ise Konyaya verilmişlerdi. Haber Sağlık Bakanlığında duyu- lunca öyle büyük bir hayret uyandır- madı. Daha çiçeği burnunda bir Bakan iken Bakanlık binasında gördüğü şu- be müdürlerinden biri için, "Bu, beni bir zamanlar tayin etmeyen şube mü- dürü değil mi?" diyerek kafasını sallı- yan ve manalı şekilde gülümsiyen Sü- kanın rahat duracağı zaten beklenil- miyordu. Üstelik Sükan, Bakanlık me- murları arasında yaptığı konuşmalar- da kendisinin "iddialı" olduğunu, da- ha cazip başka Bakanlık teklifleri al- dığı halde özellikle bu Bakanlığı iste- diğini. bazı şeyleri ispat niyetinde ol- duğunu sık sık tekrarlamıştı. Ancak Sağlık Bakanlığındakiler, Sü kanın bu kadar geniş bir tasfiyeye gi- rişeceğini doğrusu ümit etmiyorlardı. Hem de böyle cüretle! Bu tayinlerin heyecanı daha din- meden, birkaç gün sonra yeni bir ha- ber, Bakanlığın daha yüksek kademe- lerini dehşete düşürdü. Bu defaki ta- 12 yın listesi Müdürler Kurulunun ana yapısını değiştirdiği cihetle, tasdik için toplantıya sunulmadan elde dolaştırıl- dı. KulağaKüpe... Adamın zoruna bak.. ihayet her şey aydınlandı. Yaşasın M.P! Yaşasın onun Genel Sekreter Yardımcısı Mem- duh Erdemir! - Bliyorsunuz, süper lider Bölükbaşı artık deh- şetengiz partisi adına Başbakana çekilen telgrafların altına imza- ını koymamakta, buna Genel Sekreterini de lâyık görmemekte ve onun Yardımcısını yeterli bul- maktadır, Ece, boru mu, bu? Par- tinin adına M.P. demişler ve M.P. nin aslan gibi 13 üyesi var. Var mı Ürgüplünün 1 üyeli 1 partisi ? M.P. nin T.R.T ile alış verişi ne diye merak edenler Memduh Erdemirin Başbakana çektiği son telgrafı okuyunca büyük sırra yüz olmuşlardır. İste, erenlerin “iler Partisi, Genel Başkanı Sayın Osman Bölükbaşının Af- yonun Sultandağı, ilçesinde yap- fığı konuşmasının omefni basın bültenimizle adyo o Haberler Merkezine verildiği halde Radyo bu konuşmayı bir kelime ile ol- sun millete duyurmamıştır." Efendim, vaktiyle bir Yalova aymakamı varmış. "Bu kayma- kam günlerden birgün Kâdıköye geçmiş Sanırmış ki, dünya bu geçişle ilgilidir. İskelede ayakka- bısını boyatırken boyacıya demiş ki Yahu, diyorlar ki bugün Yalova oOKaymakamı (o Kâdıköye gelmiş.. Boyacı daha iyi parlasın diye ayakkabının , üstüne bir tfülorük atıp bezini vururken demiş ki. Yükseklerden esen rüzgâr Bu ikinci liste ile yerleri değiştirilen- ler, Sağlık İşleri Genel Müdürü Dr. Bahri Pelit, Tedavi Kurumları Ge nel Müdürü Osman Yaşar ve Zat İşleri Genel Müdürü Ahmet Üstünoğludur. 1946'danberi Sağlık Bakanlığı Mer- kez Teşkilatında çalışan, şube müdür- lüğü, müdürlük ve Zat İşleri Genel Müdürlüğü görevlerinde bulunmuş o- lan Sağlık İşleri Genel Müdürü Bahri Pelit, Sosyal Hizmetler Genel Müdür- lüğü bünyesindeki Danışma ve İncele- me Kurulu Başkanlığına -yani kızağa- alınmıştır. Tedavi Kurumları Genel Müdürü Osman Yaşar da kızağa alın- mış ve Pelitin başkan olduğu Danışma ve İnceleme Kuruluna üye olarak ta- yin edilmiştir. Sükanın hışmına uğra- yanlardan Osman Yaşar da Bakanlı- gın mihnetini çekmiş emektarlardan- dır. Onbir yıldır Merkez Teşkilâtında çalışan Yaşar, Sosyal Hizmetler Ge- nel Müdürlüğü yapmış, bu arada, yük- sek okul seviyesindeki Sosyal Hizmet- ler Akedemisini kurmuş, bu akademi- nin başkanlığını yapmıştır. Listedeki üçüncü isim olan Zat İş- leri Genel Müdürü Ahmet Üstünoğlu gibi askıya alınmamış, rütbe kazanarak, Müsteşar Muavinli- ğine tayin edilmiştir. Boşalan Zat İş- leri Genel Müdürlüğüne, Sağlık Baka- nının akrabası olduğu söylenen, Kara- manlı -Sükan da Karamanlıdır- Hü- samettin Çelebi getirilmiştir. - Osman Yaşarın yerine, Tedavi Kurumları Ge- nel Müdürlüğüne ise, Numune Hasta- hanesi Başhekimi Şemsi Özdilek atan- mıştır. Bütün bu tayinlerle, Sükanın tasar- ladığı tasfiyenin yine de tamamlanma dığı anlaşılmaktadır Tasfiye rüzgârı- nın ağ Bakanlığın -Bakandan son- ra- en yüksek makamına yöneldiği i- fade edilmektedir. Sağlık (o Bakanlığı Müsteşarı Nusret Fişek -olayların ce- reyanına ve Bakanın tutumuna bakı- lırsa- topun ağzında olan adam duru- munda gözükmektedir. o Bakan oldu- Şundanberi -nedense- Nusret Fişeke ısınamayan Sükan, Müsteşarıyla bütün münasebetlerini kesmiş, işleri Müşte- şar Muavini ile yürütür olmuştur. Do- laşan haberlere göre, Sağlık Bakanı, Müsteşarını da değiştirmek için terti- bini almış, fakat henüz bu işte başarı sağlıyamamıştır. Sağlık Bakanlığı Müs teşarının değiştirilmesi için hazırlanan kararnamenin Cumhurbaşkanı Gürsel tarafından onaylanmadığı, bugünlerde Başkentte sık sık tekrarlanan bir ha- berdir! İşin ligi çekici tarafı, 27 Mayıs Dev rimi ile (Müsteşarlığa gelen Nusret Fişeğin bilhassa AP'li Bakanların an- tipatisine hedef olmasıdır. Birinci Ko- alisyonda da (AP'li Sağlık (Bakanı Suat Seren, Nusret Fişeği Müsteşarlık- AKİS, 8 MAYIS 19654