8 Mayıs 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

8 Mayıs 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 8

DÜNYADA OLUP BİTENLER, Maliye Bakanı Gürsan evinde, eşiyle Yumuşak başlı bir zat tulmuş, analarıyla (o babalarıyla ilişki- leri kesilmiş ve parasız kalmış olan Türkiyedeki (Kıbrıslı türk öğrencilere öğrenim yardımı yapan Kıbrıs Türk Derneğine bir milyon lira verilmesi hakkındaki önerge kazaya uğramıştır. Bu önerge kazaya uğrarken. Millet- vekili ve Senatör maaşlarına yapılan zammın 41 milyon lirayı geçen karşılı- ğı ise ihmal edilmemiştir. Hatta üye- ler bu karşılığı koyduktan sonra, ken- dilerini alamamışlar, zamları ödemi- yeceğini bildikleri Meclis Başkanı Fuat Sirmenden "itâ amirliği" yetkisini al- mak için Bütçe Kanununa bir madde koymağa dahi kalkışmışlardır... Bu şekilde arı gibi o çalışan ve tâ ilkbahardan, sonbahardaki seçime ha- -ırllanan Bütçe Karma Komisyonu, 8 netice olarak Hükümetin Bütçe tekli- fine 125 milyon liralık bir karşılığı muhayyel gider eklemiştir! Geçen haftanın sonunda Bütçe Kar ma Komisyonunun çalışmaları sona e- rip iyimser ve hamasi lâflarla dolu Ko- misyon Raporu okunduktan sonra AP li Başkan İsmet Sezgin, CHP'li Şefik İnana. "— Hocam, işte raporu yazdık, hiç bir siyasi yatırım yok!" derken, buna herhalde kendisi bile inanmamış ol- malıdır. Şefik oİnandan tasdik anla- mında bir işaret gelmeyince, iyi niyetli AP'lilerden olan Sezgin, içinde beliren şüpheden kurtulmak için bu defa AP li Muslihittin Gürere sormuştur: "— Muslihittin rapor nasıldı?" N . — Çok iyiydi! Böylece biraz rahatlıyan Sezgin, "iktisatçı olduk yahu" demiştir... Deliğin ebadı: 893 milyon ! Maliye Bakanı İhsan Gürsan, evinde yaptığı iki saatlik görüşmede Büt- e Komisyonundaki ödenek arttırma- ları ile ilgili soruya, cansıkıntısı ile yü- zünü buruşturarak: "— Bir yatırım yarışına girildi!" diye cevap verdi. Gürsan, Komisyonda yapılan arttırmanın istikrazla ve ver- gi gelirlerindeki artışla karşılanması- nın düşünüldüğünü ifade etti. Böyle- ce, Gürsana göre "açık verilmemiş" olunacaktı! Oysa, yeni Hükümetin Bütçesi denk lik yönünden -ki zamanımızda Bütçe- yi sadece denklik bakımından ele al- mak muhafazakârlıktır- dikkatle in- celenirse, böyle iyimser bir sonuca var- mak güçleşmektedir. Bir kere yeni Hükümet, gelir tah- minlerinde reddedilen Bütçeye göre 168 milyon liralık bir "iyimserlik" gös termiş, gelir tahminini bu kadar art- tırmıştır. Ayrıca bu Bütçe ile, gelirle giderin farkını kaldırmak için 350 mil yon liralık -eskisinden 50 milyon faz- la- istikraz yapılması öngörülmüştür. Bunlar hep, denizdeki balığın pazarlı- gıdır. Böylece yeni Bütçenin muhayyel gelirlerinin miktarı 518 milyon liraya yükselmektedir. İş bununla da kalma- mış. Bütçe Komisyonunun yaptığı 125 milyon liralık ilâve, 50 milyonu istik- raz, 50 milyonu muhayyel vergi geliri artışı ve 25 milyonu da katma idare gelirlerindeki muhayyel artışa bölüştü- rülmüştür. Böylece bütçenin muhay- yel gelirleri 643 milyon liraya yüksel- mektedir. Buna, Başbakan Ürgüplünün Kıbns için yakın zamanda talep ede- ceğini açıkladığı 250 milyon lira da ek- lenecek olursa bütçe açığı şimdiden -muhayyel olmıyan gelirlerin eksiksiz tahakkuku düşünülse bile- 893 milyon liraya yükselmektedir... Bu hesap gider faslı ölçü olarak a- lındığında da aynı sonucu vermekte- dir: Yeni Bütçe, Hükümetten Komis- yona, 300 milyon liralık istikrazla denk leştirilmesi düşünülen o eskisine göre, 218 milyon liralık bir artışla gelmiştir. Bu iki rakamın toplamı olan 518 mil- yon liralık meblağa Bütçe Komisyo- nunda yapılan 125 milyon liralık zam ile Başbakanın Kıbrıs için talep ede- ceği 250 milyon eklenirse, bütçe deli- ginin ortaya çıkan ebadı yine 893 mil- yon lira olarak sırıtmaktadır! AKİS, 8 MAYIS 1965