8 Mayıs 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

8 Mayıs 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

SOSYAL HAYAT Dernekler ni haberleşme sessizlik birdenbire bir alkış lm ve "Aferin!", "Yaşayın çocuklar!" sesleriyle bozuldu. Alkışlar bitmek bilmiyordu. o Genç öğretmen, göğsünü kabarta kabarta çocuklarını seyrediyordu. Adı, Ömer Faruk Yavuz- du. Diyarbakır öğretmen Okulundan mezun olmuş, Çubuk ilçesinin bu kü- çük köyüne gelmişti. Gerçi köy bir sel yatağına kurulmuştu, yolsuzdu, yok- suldu ama, genç öğretmen, dünyanın hiçbir yerinde bu kadar mutlu olamaz- dı. Çünkü köyün insanları gerçekten aydın kimselerdi. o Öğretmene derhal el uzatmış, onunla beraber çalışmaya koyulmuşlardı. Köy, okula ancak 1960 yılında kavuşmuştu. Belki Bozcalılar okulun kıymetini onun için bu kadar iyi anlamışlardı. O gün 23 Nisandı. Kız-erkek, bü- tün çocuklar renk renk milli kıyafet- ler giyinmişler, davul-zurna ile Anka- radan gelen misafirlerini karşılamağa çıkmışlardı. Misafirler, (Köy öğret- menleriyle Haberleşme ve Yardımlaş- ma Derneğinin Ankara Şubesi üyeleriy diler. Köy okuluna, hediye olarak, bir Atatürk büstü ile bazı araç ve gereçler getirmişlerdi. Çocuklar şiirler okudu- lar, öğretmenlerinin kendilerine kğ rettiği "Vatan", "Su yolu" ve " har" şarkılarını söylediler ve a da "Pusuda" adlı oyunu temsil etti- ler. Program açık havada, evin sipe- rinden faydalanılarak (o hazırlanmıştı ve köylülerin hep beraber oynadıkları milli oyunlarla bitti. Amaç : Haberleşme zinciri! Merkezi İstanbulda bulunan Köy Öğ- retmenleriyle Haberleşme ve Yar- dımlaşma Derneğinin Ankarada 350 üyesi vardır, üyelerin herbiri, seçtiği bir köyün öğretmeniyle (o mektuplaş- makta, köy okuluna lüzumlu araç ve gereçleri göndermektedir. Amaç, köy öğretmenini moral bakımından tak- viye etmek ve ona mümkün mertebe yardıma olmaktır. Bütün Türkiyede üyeler, 5 bin köyle haberleşmekte, bu köylere yardımcı olmaktadırlar. An- kara Şubesi ayrıca, her yıl yakın bir köyü özel surette seçerek, okul araç ve gereci bakımından onu kalkındır- mağa çalışmaktadır. o Bu yıl seçilen Çubuk ilçesinin Güldarbe köyüne çeş- me yaptırılmaktadır. . Çünkü okulun avlusunda çeşme yoktur ve çocuklar, ellerini yıkamak için okuldan bir hay- AKİS, 8 MAYİS 1965 li uzağa gitmek zorunda kalmakta- dırlar. o Halbuki (köyde yeraltı suyu vardır. Böylece, öğretmenle işbirliği geliş- mekte, köylü ile işbirliği şeklini almak- tadır. Dernek, yakın bir zamanda Tür- kiyedekl bütün köy okullarıyla bir ha- berleşme zinciri kuracağına inanmak- tadır ve amacı da budur Hami üye olduğu gibi, hami mües- se de vardır. Meselâ bunlardan biri İş Bankası, bir diğeri Orta Doğu Tek- nik üniversitesidir. o Üniversitenin 50 köyü vardır. Yanı Üniversite, bu 50 köyle omektuplaşarak, buralara lü- zumlu araç ve gereci göndermektedir. Güzellik Takma saç şart oldu Son aylarda Avrupa ve Amerikada, gerek büyük berberlerde, o gerekse her şey satan büyük mağazalarda satış rekorunu kıran şey takma saç- lar olmuştur. Saçlarını kendi kendi- lerine tarayamıyanlar, gece yatar yat- maz mizanplilerini yok edenler, ber- bere sık gidecek kadar vakti olmayan- lar ve yazın denize girecek olanlar muhakkak bir takma saç almakta, saç- larını boyamadan değişik renkli ol- mak istiyenler ise bir takma saç ko- leksiyonu (oyapmaktadırlar. (Bundan başka, uzun saçlarını kesmeye kıya- Köy çocukları şarkı söylüyorlar "Dağ başını duman almış..." Demek Milli Eğitini Bakanlığı ve Or- du ile de işbirliği yapmakta ve çalış- -a programını sistemli bir metodla yürütmektedir. Üyeler bir köy ismi al- dıktan sonra köy öğretmeniyle mek- tuplaşmakta ve evlerinden, bütün faa- liyetlerini yürütebilmektedirler. Yal- --, bunun haricinde para problemi- ni halletmek için, sık sık sosyal faa- liyetlerde bulunmakta, o çaylar, ker- mesler (odüzenlemekte, o parçalardan meydana getirilen güzel elişlerini sa- tarak köylerin o ihtiyaç gösterdikleri pahalı araç ve gereçleri Dernek adı- na satın almaktadırlar. Milli Eğitim Bakanlığı, oDerneğe, Mimar Kemal İlkokulunda bir oda ayırmıştır. mıyan, fakat zaman zaman da kısa saç lı dolaşmak arzusunu (oOyenemeyenler veya kısa saçlı olup da arada bir u- zun saça heveslenenler de birer tak- ma saç edinmektedirler. Ancak, tak- ma saç bugün tam takım halinde sa- tlmamaktadır. Takma topuzlar, tak- ma kâhküller, takma ek bukleler, tak- ma kuyruklar vesaire, tabii saçın bir tamamlayıcısı olarak çok işe yara- makta, berbere gitmeden saça evde biçim (vermeyi o kolaylaştırmaktadır. Bu şekilde, takıma bir topuzla, en dağınık saç bile, birkaç dakika için- de, berber saçı gibi muntazam olabil- mektedir Takma saçın bu kadar tutulması- nın bir sebebi de, son yıllarda takma 27