8 Mayıs 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

8 Mayıs 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

m A K | S Yıl: II Sayı: 568 8 Mayıs 1965 Cilt: XXX77 HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI OLUP BİTENLER YURTTA Millet Bayım, Edebiyatçılar Birliğine!. Türkiyede çok kimse, Siyaset hayatı- mızın Meçhul Şöhreti Süleyman De- mirel A.P.'nin başına getirildiğinde bu eski Su İşleri Genel Müdürünün nasıl bir devlet adamı olacağını merak etmiş tir. Demirel, bilhassa Başbakan Yardım cısı olduktan sonra yaptığı konuşmalar ve yazdığı yazılarla bu konuda millete esaslı fikirler vermeye başlamıştır. Bay ram Gazetesi için kaleme aldığı yazı- sıyla en çalışkan Orta Okul öğrencisi- ne bile parmak ısırtacak güzellik ve incelikte edebi bir şaheser yaratan A P. Genel Başkanı, bu hafta Ankarada Türk Şoför ve Otomobilciler Federas- yonunun toplantısında yaptığı konuş- mayla kendi kendisini bile geride bı- rakmıştır. Üslüp güzelliği, parlak söz- ler. Roosevelt ile Churchill'in meşhur Atlantik Beyannamesindeki vecizeleri- ne taş çıkartan incelikte ve mânası derin cümleler bu konuşmada birbiri- ni takip etmektedir. 1965 Türkiyesinde, Menderes - Ko- raltan karışımı politikacıların "İdeal politikacı" olduklarını hâlâ zanneden değerli devlet adamlarının bulunduğu- nu belirtmek amacıyla bu inanılmaz önemdeki konuşmadan esaslı parçaları AKİS yayınlamakla şeref duyar: "Mâmur ve müreffeh Türkiye dâ- vasında gaye, her türk vatandaşının korkusuz yaşamasını temindir. Bu kor- ku kendi vatandaşından değil, yarı- ---dan korku meselesidir. Ne zaman- ki vatandaşın yarınından korkusunu önlersek, sosyal (o adaleti sağlamış ve müreffeh Türkiyeyi gerçekleştirmiş o- luruz. Fakat Türkiyenin en büyük partisi olduğunu iddia eden siyasi teşekkülün başına günlerden bir gün getiriliver- miş olan mümtaz devlet adamı Süley- man Demirel'i sadece böyle yüksek prensipler seviyesinde kalan bir şah- siyet sanmamak lâzımdır. Başbakan Yardımcısı konuşmasında pratik sa- halara da inmiş ve şoför vatandaşla- 4 Süleyman Demirel Analar ne doğuruyor! rın hizmetlerini şöyle anlatmıştır: Ulaşım ekonomisinde şoförün, kam- yonun ve otobüsün yeri inkâr edilemez. Yaptığınız, refah. Türkiyesine doğru a- tılan adımdan başka bir şey değildir. Bu bakımdan yaptıklarınızı şükranla karşılıyorum. Niksarda 5 kuruşa satı- lan elma Ankarada 2,5 liraya satılmak tadır. Nakliyat şartları uygunlaştıkça köylünün eline daha fasla para geçmiş olacaktır. Bu derin ve kuvvetli iktisadi görüş, memleket gerçeklerine ve ihtiyacına konulmuş olan emsalsiz teşhisler, re- fahın nasıl sağlanacağının işareti haf- tanın başında Radyodan türk milleti- ne duyurulduğunda vatandaşlar ya- rınlarından hiç bir korku duymaz ol- muşlardır. Memleket kaderinin böyle- sine yüksek akıllı ve geniş dirayetli kimselerin elinde bulunması, elbette ki o memleket vatandaşlarının yüreğin, den korkunun zerresini bile silecek ö- nemde bahtiyarlıktır. Süleyman Demirel bol konuşmayı sevmek bakımından bazı muteber şah siyetlerle atbaşı beraber gitmektedir Bu konuşmalardaki inciler de ancak birbirleriyle yarışacak parlaklıktadır. Türkiye, dün politika hayatına atıl- dıktan sonra şaşırtıcı e hemen bugün devletin en tepedeki demelerinde yer almış bulunan Süley; man Demirelin bundan sonraki konuş- maları sayesinde daha fazla "gülen in- sanlar" ile dolacaktır. Bu, Dördüncü Koalisyonun asıl he- define varmasının tescili mânasına da gelecektir. "Bilindiği gibi bu hedef, her gün daha çok sayıda vatandaşın yüzü- nü güldürmek idi. Bütçe > "Bir Bakanın evrak-ı metrukesi" (Kapaktaki o Bakan) Geçen haftanın sonlarında bir gün, Bütçe için Hükümeti düşürülen Türkiyenin Bütçesiz Maliye Bakanı İhsan Gürsan -Türkiyenin 1 Martta bir Bütçeye sahip olması gerekiyordu- "Beyfendi, Bütçenizden memnun mu- sunuz?" sorusuna şu cevabı verdi: "— Bizim Bütçemiz değil ki?. Sa- dece, istifa eden Hükümetin Bütçesi üzerinde programın imkân verdiği re- vizyonu yapabildik." Hâdise Maliye Bakanının Başkent- teki evinde, iki saat süren bir konuş- ma sırasında geçti. "Programın imkân verdiği revizyon"un ne mencin şey ol- duğu aşağıda anlatılacaktır. Bu konuşma yapıldığı sırada 1965 mali yılının ikinci ayr da bütçesiz ola- rak idrak edilmiş. Dördüncü Koalisyon Hükümetinin bile benimsemediği Büt- çe Teklifi ise Karma Bütçe Komisyo- nu tarafından Senatoya sevkedilmişti. Şu günlerde, yeni Hükümetin Bütçe Teklifi, Cumhuriyet Senatosunda görü- şülmeye başlanacaktır. Senatodaki ve Meclisteki görüşmelerin ne kadar za- manda bitirileceği henüz belli değildir. Ancak şartlar, pek "tıngır-mıngır" bir gidişe elverişli görünmemektedir.IHazi- AKİS, 8 MAYIS 1965