17 Temmuz 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

17 Temmuz 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

AKİS yanısıra Anayasaya, idareye de taraf- SIZ; bir nitelik vermek Ürgüplü i -Mithat San, İrfan Baran ve İsmail Hakkı Akdoğan- makam koltukların- dan yolcu eden madde konuldu. Bu maddeye göre, seçim platformundaki hararetli mücadeleleri düzenleme yo- lunda, fonksiyon itibariyle en önemli üç Bakanlığa -bunlar Ulaştırma, A- dalet ve İçişleri (Bakanlıklarıdır-, se- çimlere üç ay kala tarafsız Bakanlar getirilecektir. Abbas yolcu! Ancak, maddenin ruhu, yâni "Ba- gımsız Bakan" sloganının esprisi seçim emniyetini tarafsız idareyle sağ- lamak iken, bu maddenin ilk tatbikatı- nı teşkil eden ve birkaç gün sonra ger- çekleşecek olan değişiklikler hiç de bu ruha gelinmemektedir. yon kanatlarında, üzerinde en az Başbakan kadar iddialı Çankayada sevinçle karşılanmıştır. Bundan sonra sondajlar, daha çok, sadece etiket itibariyle tarafsız olanla- rı arama yolunda yapıldı. Bu arada. Adalet Bakanlığı için akla gelen ilk isim, müzmin tarafsız Âmil Artüs oldu. Ama özellikle Koalisyonun AP kanadı Artüsü pek sempatik bulmuyor, bir başka isim, İhsan Köknel, üzerinde du- ruyordu. Köknel, AP listesinden mil- letvekili seçilmiş ve dört yıl boyunca bu partiye olan bağlılığını her fırsatta bel li etmiş bir milletvekilidir ve Morrison damgalı partiye transfer için Anaya- sanın emrettiği hükümet değişiklikle- rini beklemektedir. Ancak Köknelin şansı bir başka parlamenterin Bakan olmasına bağlıdır. Üzerinde durulan bir diğer isim de. Cumhurbaşkanlığı oOGenel Sekreteri Nasır Zeytinoğludur. Gürselin briç ar- kadaşı Zeytinoğlu, bugünkü Koalisyon Hükümetini kurma yolunda gösterdi- gi gayretin, tartını aldığı ve bir türlü unutamadığı İçişleri Bakanlığı ile mü- kafatlandırılacağı oumudundadır. Bu 17 Temmuz 1965 arada adından sık sık bahsedilen bir diğer aday da Orta Doğu Teknik Üni- versitesi Rektörü Kemal Kurdaştır. Kurdaş da Nasır Zeytinoğlunun ideal arkadaşlarındandır. Ancak her ikisinin de parlamenter olmayışı, Anayasanın açık hükmü karşısında, bütün bu pem- be hayallerin üzerine sünger çekmek- tedir. Kabinede, Anayasanın âmir hükmü gereğince koltuklarına veda edecek o- lan bu Bakanlardan başka, kara kara düşünen bir Bakan daha vardır ki bu, MP'nin Paşa Bakanı Zekâi Dorman- dır. MP'nin irikiyım lideri, yâr-i vefa- Sadi Favori Koçaş karı İsmail Hakkı Akdoğanı bu maka- ma getirebilmek için elindeki bütün imkânları zorlamaktadır. Yatırımlar Hayal kırıklığı öşedeki resim masasında ( cetvelle birtakım çizgiler çizmekte olan göz- lüklü genç mühendis, elindeki gönye- yi bıraktı, (o arkadaşlarının anlattık- larını dinlemeğe koyuldu. Olay, geçen haftanın başlarında Sıhhiyede, Lozan Meydanına, bakan azametli Etibank binasının orta kat- larındaki bürolardan birisinde geçti. Bir süredenberi projeleri (o üzerinde YURTTA OLUP BİTENLER çalışılan, Fırat nehri üzerindeki ünlü Keban barajının üreteceği omuazzam ölçüdeki elektriğin İstanbula getiril- mesi yüksek gei i hatlarla yapıla- cağından, bu hatların projelerinin ha- zırlanması ve özellikle ileride inşaata girişilince kontrol ve benzeri içlerin yürütülmesi Etibanka verilmişti. Eti- bank, inşaatçı bir kurum (kişiliğiyle Ölüye bile acındırtmayanlar azetelerde bir ölüm ilânı çık- tu, ölen, Emel Zorludur. E- mel Zorlu D.P.'nin unutulmaz siması Fatin Rüştü Zorlunun eşi ve D.P. Büyüklerinin akıl hoca- larından Tevfik Rüştü Arasın ıdır. Allah rahmet eylesin. Dertli aile bir yeni acıyı daha tatmıştır. Allah sabır versin. Fakat, gazetelerdeki ilânı o- kudunuz mu? "Merhume 1960 yılında manevi ıstırap ile aman- sız bir hastalığa müptelâ olmuş idi". Halbuki merhume, 1960 yı- lında, eşi daha D.P.nin Dışişleri Bakanıyken kanserdi. o Bunun "manevi ıstırap" ile bir ilgisi var mıdır, yok mudur bilinmez. Kan- ser, sebebi meçhul bir hastalık- tr. Kanseri "manevi ıstırap"ın yaptığı, henüz, sadece Emel Zor- lunun ölüm ilânını kaleme alan- ların bir keşfinden ibarettir. İh- timal, keşif tıp âleminde bomba gibi patlayacaktır. Ama, bu teşhis doğru da ol- sa, "manevi ıstırap", maalesef, ilancıların imâ ettikleri "manevi o Bu, olsa olsa, eşinin özel hayatı- nın bir kadına verdiği "manevi ıstırap" olabilir. Bir zavallı ölüden, bir talihsiz kadından faydalanmaya çalışan politika! Senin gözün kör olsun, e mi? bu hatların projelerini bizzat düzenle- mek veya bir yabancı firma aracılığıyla düzenletmek, işlerin yapılmasını sağla mak, belki de zaten kurmuş olduğu kendi teşkilatı aracılığıyla bizzat yap- makla görevlendirilmişti. Büyük çapta elektrik gücünün çok 13