17 Temmuz 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

17 Temmuz 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 6

DIŞ GEZİLER Bir Moskoviç marka otomobil İmalât halinde Siz onu, birde taksi olduktan sonra.. da bir saat ilerletecektim. Bütün bu muameleden sonra, Türkiyeye döndü- gümüzde saatimi bir saatçiye götür- mek lüzumunun doğduğunu söylemek her halde fazla kimseyi oşaşırtmaya- caklar. Saatimin birden bir yeri bozul- du ve bir saatte on dakika ileri gitme- ye başladı. "İlerici memleketten gelen saat böyle olur" diye gülüştük. Sovyet- ler Birliğinin bir memleket değil, bir kıta olduğunu hiç bir şey, bu saat far- kından daha iyi gösteremez. ek lâzımdır ki, 31 Aralık akşamları Sov- yetler Birliği toprakları üzerinde yeni yıl tam onbir defa kutlanmaktadır. Memleketin, Bering boğazıyla Alaska- dan ayrılan en doğu kısmının ucunda- ki Çukotskta saat sabahın beşiyken Moskovada ve Avrupa Rusyasında sa- at akşamın yedisidir. Mi Birliği- nin hudutlarının uzunluğu 60 bin kilo metre. Yani, ekvatorun uzunluğ birbuçuk misil, Yüzölçümü ise 22,4 mil yon kilometre kare. Yani, dünyanın altıda biri. Yolculuğumuzda, bir masa- nın etrafında ev sahiplerimizle şaka- laştığımız akşamlar kendilerine "Ona, buna emperyalist diyorsunuz. Sizden büyük emperyalist mi olur? Baksanıza, dünyanın altıda birinin üstüne otur- muşsunuz!" diye takıldım. Onlar da. ama bu topraklarda yüz millete mensup 230 milyon insanın yaşadığı cevabını verdiler. "Yüz millet" dedikleri millet- lerin arasında öyleleri var ki bütün nü- fusları bir köyün halkından ibaret. Aslında, Sovyetler Birliği 16 Cumhuri- yetten müteşekkil bir federasyon. Bun- lar Federatif Rusya, Ukrayna, Beyaz Rusya, Uzbekistan, Kazakistan, Gür- cüstan, Azerbeycan, Litvanya, Moldav ya, Letonya, Kırgızistan, Tajikistan, Ermenistan, Türkmenistan ve Estonya Cumhuriyetleri. Bunlardan her birinin armasını ve yrağını mlindekl Kongreler Sarayının holünde görmek AKİS kabil .Federatif Rusya Cumhuriyeti, hem nüfusu ve hem de yüzölçümü iti- bariyle bunların en büyüğü. Bu Cum- huriyet Sovyetler Birliği topraklarının dörtte üçünden fazlasını teşkil ediyor ve üzerinde Sovyetler Birliği halkının yarısından fazlası yaşıyor. Milletler bu kadar değişiktir de ko- ca kıta üzerinde iklim, saatlerden da- ha mı az farklıdır? Yazın Türkmenis- tandakl Kara- Kum çölünde kum içinde yumurta pişirilirmiş. Kısın ise Yaku- tistanda insanların nefesi donar ve a- yazda çatırdarmış. Bu, ekseriya gece- leri olduğu için yakutlar buna "yıldız- ların mırıltısı" derlermiş. Ben Sibirya- da, İrkutskıta, bizi ağırlayan Gazeteci- ler Birliği Genel Sekreteri Venyamin Mikhailoviçe: "— Kışın buralar soğuk olur mu?" diye soracak oldum. enyamin: "— Yok, dedi. Bakın Moskovada so- guk, orası rutubetli olduğu için daha çok duyulur. Burası kurudur. Soğuğu hiç, hissetmezsiniz bile. — Kaç derece olur?" dedim. — Eh! 40-46" dedi. Yemenin. niçin güldüğümü bir türlü anlamadı. Karşılayıcılarımızı bir saat kadar bekletmiş olduğumuz için özür diledik. Viyanadan bizi getiren uçak Avustur- ya Hava Yollarına aitti. Bu şirket, bel- ki de dünyanın en emniyetli uçak şir- ketidir. Ama, bir küçük özelliği vardır: Uçakları her yere daima varır, fakat ne zaman varacakları hiç belli olmaz! Gecikme sebeplerini de, ne kadar ko- mik olursa olsun, daima açık açık İlan ederler. Ekimde, Dışişleri Bakanı Er- kinle Moskovadan Viyanaya gene A- vusturya Hava Yollarının bir uçağıy- la dönecektik. Gromiko, Erkini uğurla- maya alana gelmişti. Vakit, sabahın bir erken saatiydi .Biz harekete hazır- lanırken Avusturya Hava Yolları “6- zür dileyerek" ilan" etti: Gecikme var- dı. Gecikmenin masum sebebi de ho- parlörde söylendi: Pilot şehirde unu- tulmuştu! Ruslardan bizi karşılamaya gelen- lerden biri, ev sahibimiz Sovyet Sos- yalist Cumhuriyetleri Gazeteciler Bir- liginin bir temsilcisi: Kevorkyan. Er- meni asıllı. Uzun süre Birleşmiş Mil- letlerde çalışmış olduğu için mükem- mel ingilizce konuşuyor. Nazik, ince, misafirperver. Bütün geliş ve gidişle- rimizde bizi karşıladı, karıma çiçekler verdi, her yerde bütün kolaylıkları sağ- ladı. Arkadaşları ona. "Gazeteciler Birliğinin Dışişleri Bakanı" diyorlar. 17 Temmuz 1965