17 Temmuz 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

17 Temmuz 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

AKİS Yıl: 12 Sayı:578 17 Temmuz 1965 Cilt: HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI DI Ş > G E XXXIII Vnukova Hava Alanı ve onun süslerinden bir İlyuşin XX. Asırda medeniyet ölçüsü Rusya Perşembe aralar ve sular paylaşılmış olsa da- hi, ay hâlâ insanlığın ortak malı. Sadece bir gece evvel, buradan binler- ce kilometre uzakta, gözlerimizin 6ö- nünde Boğaziçinin sularını pırıl pırıl yapan mehtap şimdi Şeremetievo ha- va alanını aydınlatıyor. e Şeremetievo hava alanı Moskovaya otuz kilometre kadar mesafede, Sovyetler Birliğinin ia dünyanın dört köşesine o bağlıyor. Bir kaç gün sonra memle- ketin içine bir başka alandan, Vnuko- vadan uçacağız. O bundan daha ufak ve daha mütevazi. Moskovaya bir de yeni hava alanı yapılıyor. Domodiedo- vo batının büyük başkentlerindeki is- tasyonlar standardında olacak. Sibir- ya'dan dönüşte Tu 104'ümüz oraya in- di. Nüfusu yedi milyon da olsa bir şehrin üç, dört hava kapısı bulunma- sını insan yadırgıyor. Ama Sovyetler 4 Birliği, tıpkı Birleşik oOAmerika gibi, uçak yolculuğunun müptezelleştiği ve kara uçakların 15 liralık İstanbul - An otobüslerine Her alandaki iri tepkililer, ti diye bi- linen İlyuşinler ve Tu diye adlandırı- lan Tubelovlar insana hemen bir bü- yük devletin m bulunuldu- gunu hatırlatıyor. . Asrın ikinci yarısında devletler, ei hava kapılarında satmaya başlıyorlar, Ölçü bu alınırsa, Birleşik Amerikanın şim- dilik daha heybetli olduğunu iLk lâzım. Belki de bundan dolayıdır ki ruslar, insanlığın son ortak malı aya kendi damgalarını ilk vurmak istiyor- lar. Nerede olunursa olunsun, baş kal- dırıldığında ayda orak-çekicin resmi görülsün ve artık başka her şey ikinci plânda kalsın diye.. Bilmiyorum, bu bile başka her şeyi ikinci plâna atmaya yetecek mi? Şeremetievo güzel bir yaz gecesinin içinde. Etrafta hafif pus var. Ama ha- döndürüldüğü o diyardır. va ılık.Daha doğrusu, tatlı bir serin. Meşhur şarkıdaki Moskova geceleri, "Vodmoskovnıye Veçera", Haziranın ortalarına doğru böyle oluyor. Bundan sekiz ay önce Moskovada kışın başlan- cını ilk karı görmüştüm. Şimdi, rus başkenti yaza giriyor. Alana maslahatgüzarımız ile elçili- gimizdeki arkadaşlarım ve ev sahibi ruslar gelmişler. Vakit gece yarısını bulmuş. İstanbuldan ayrıldığımdan bu yana ikinci defadır ki saatimin ayarı- nı değiştirdim. Viyanada bir saat ge- riletmiştim. Moskovaya inerken iki sa- at ileri aldım. Ama bu bir ileri - ge- rinin hadece başlangıcı oldu. Bâküya gittiğimizde saatimi bir saat daha ile- ri alacak, Soçide bir saat geriletecek, Gürçüstana geçtiğimizde tekrar bir sa- at ilerletecektim. Leningrad da gene bir saat geriletecek, oradan İrkutska uğur- ken beş saat ilerletecek, Moskovada beş saat geriletecek, Viyanada iki sa- at daha geriletecek, nihayet İstanbul- 17 Temmuz 1965