4 Eylül 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

4 Eylül 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 19

DÜNYADA OLUP BİTENLER Sudan Karanlıkta vuruşanlar Siyah Afrikanın en kalabalık bölgesi olan Sudanın güney eyaletlerinde, bir süredir, amansız bir çarpışma var. Sudana komşu ülkelerden alınan ha- berlere bakılırsa, bu eyaletleri kapla- yan balta girmemiş ormanlarda güney- li çetecilerle hükümet 'kuvwvetleri her- gün biraz daha şiddetini arttıran bir boğazlaşmaya tutuşmuşlardır.' Sudan- lıların nasıl çenkci ve hunhar bir mil- let olduğunu bilenler için, çarpışma- nın zaman zaman ne kadar tüyler ür- pertici bir manzara aldığını tahayyül etmek, güç olmasa gerektir. Sudandaki çarpışma bir ideoloji çar- pışması sayılamaz. Güney eyaletlerinde silâha sarılanları komünist olarak dam- galamak mümkün değildir. Bunlar, yak nızca, asırlar boyu süren omüslümi arap hakimiyetinden kurtulmak isle” yen kimi hristiyan kimi oputatapan zencilerdir. Zenciler, bu hakimiyetten . yeni kurtulmaya (o çalışmıyorlar, İlk önemli ayaklanmaları daha Mareşal Abbud yönetimi sırasında, 1955 yılın da olmuştur ve o zamandan buyana, Güneyde devamlı bir huzursuzluk var- dır. Bu huzursuzluğun Mareşal Abbud yönetiminin devrilmesinde büyük bir payı olduğu hâlâ hatırlardadır. Sudanın güneyine huzur, yeni yö- netimle birlikte de gelmiş değildir. Bi TÜRK TİCARET BANKASI SON PARAYATIRMATARİHİ11EYLÜLCUMARTESİ 4 Eylül 1965 (Reklâmcılık: 3299 — 506) tumda işbaşına geçen yeni yöneticiler. güneylilerin Sudan birliğini parçala- malarından korkmuşlar ve zencilere bazı bölgesel imtiyazlar vermek ve on- ların merkezi hükümette daha yük- sek oranlarda görev almalarını sağ- lamakla Güneyde gelişen bağımsızlık veya federasyon akımlarını önleyebile- ceklerini sanmışlardır. (Fakat evdeki hesap çarşıya uymamıştır. Nihayet geç- tiğimiz Temmuz ayırım (başlarında, hükümete alınan bir güneyli politika- cıyı beğenmeyen öteki güneyliler kabi- neden çekilince, ülkenin bölgesi e di çatışma yeniden alevleni- vermişt Hartumlu yöneticiler Güneydeki â- yaklanmanın bazı komşu devletler, bu arada Çombenin Kongosu tarafından kışkırtılıp desteklendiğini ileri sürmek- tedirler. Gerçekten, Kongodaki iç sa- vaş sırasında kongolu âsilere Sudan- dan silâh kaçırıldığı düşünülürse, şim- di Çombenin bunun öcünü almak is- teyeceği iddia edilebilir. Fakat bu- gün Sudanda bütün olup bitenlerin so- rumunu Çombenin üzerine yıkmaya imkân yoktur. Bugün sudandaki en büyük güçlük, kimsenin ne istediği ko- nusunda kesin bir düşüncesi olmama- sıdır. Ne Hartum Güneye ne kadar ta- viz verebileceğini tam olarak karar- laştırabilmiştir, ne de güneyli politika- cılar amaçlarının ne olduğunu kesinlik- le kestirebiimişlerdir. Bazıları bağım- sızlık isterken, bazıları federasyon te- zini savunmaktadırlar.İşin kötüsü, kimse bir görüş üzerinde birleşmezken, herkes Güneyi kendisinin temsil etti- ğini ileri sürmektedir. e Böyle olunca, bu karanlıktaki döğüşün olumlu bir sonuca ulaşmasına şimdilik en ufak bir imkân bile yoktur O K UYOR 21