4 Eylül 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

4 Eylül 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

SOSYAL HAYAT Moda Gençlerin ayrı dünyası Bütün dünyayı saran gençlik mese- leleri, gine bütün dünyayı saran bir yeni endüstrinin doğmasına sebep ol- muştur. Bu, gençler için özel seklide hazırlanan ve gençliğin oduyuşlarına, ihtiyaçlarına, yepyeni hayat şartları- na cevap veren yepyeni bir modadır. Annelerle gençlerin bu konuda da ço- lu zaman anlaşamamaları, birçok gençkızın, ruh doktorlarına, dertlerini anlatırken, "Giyimimde bile hür de- im. Anneannemin modasını izleme- ye mecbur tutuluyorum" dedikleri bi- linmektedir. İşte bunun içindir ki Av- rupa ve Amerikada, mevsim başla- rında, büyük mağazalar en büyük vit- rinlerini gençlik için hazırlar, onlara has modaları yalnız gençlere değil, aynı zamanda annelere de teşhir eder- ler. Çocukların mutlu olabilmeleri, toplum içinde kendilerini iyi hisset- meleri, aşağılık duygusuna kapılma- maları, her genç gibi olabilme isteği- ni tatmin etmeleri, herşeyden önce, bütün gençlerin giyindikleri ayakka- bıları, tuttukları etek veya sveterleri, bomba kıyafetleri taklit edebilmeleri- ne ve "çıkan binbir türlü yenilikten faydalanarak, nihayet annelerinin gi- 4 Eylül 1965 yim direktifinden uzak, kendilerine bir tarz verip, sahsiyetlerini bulabilmeleri- ne bağlıdır. Bu arada bazen çirkin şeyler de yaparlar, oyakışmayanı se- çerler veya gerçekten acayip kılıklara girerler. Bu itibarla, annenin; giyimin çocuğun dış görünüşünü etkileyerek, onun hayatında önemli bir rol oynı- yacağını hesaba katıp, yönetici bir rol oynaması da şarttır. İşte bunun içindir ki anne, gençlik modasını her- kesten iyi bilmeli, çocuğa seçme için daima bunları göstermeli, anneanne- nin modası üzerinde ısrar edip, onu isyana ve gerçekten komik bir giyime zorla itmemelidir. Meselâ bir gençkız, bu mevsim çok moda olan belden biraz aşağıya düşük eteklerden istemiş, annesi bunu edebe aykırı bulduğunu söylemiştir. Gençkız ise, normal eteğini düşürerek giyince, gerçekten çok çirkin bir şekle girmiş- tir ama,"kendisi bunu biraz da anne- sinin inadına yapmaktadır. Bize aptalca gelse bile, gençkızlar bu mevsim "esprili", biraz tuhaf gün- delik kıyafetleri, bu espriye uygun, eğ- lenceli kalın çorapları ve atkılı küçük kız ayakkabılarını tercih edecekler, bu kıyafeti eğlenceli şekilde giyilmiş kü- çük bereler, örgü şapkalarla tamamlı- yacaklardır. Bu, onların, tabii güm düz, çok resmi olmayan yerlerde giyi- necekleri kıyafetlerdir. Aynı gençkız- lar, vücuda hafifçe oturmuş, eteği ha- fifçe evaze, yakası kürklü, şık, küçük mantolarla, gine vücuda yakın, yük- sek belli, atik - tetik, kadınlığı hakim elbiselerle tiyatroya, gece dansa, bit kokteyle de gitmekten geri okalmıya- caklar, erkekvâri çorap ve ayakkabı- larının, rahat pantalon veya mevsimin modası ekstra - kısa eteklerinin esiri olmıyacaklar, ancak en derlitoplu, a- kıllı uslu gardrobun bile 1965 yılının havasını taşımasına önem verecekler- dir. 1965 havası Bu havayı yapan başlıca şey, dizin çok üstünde biten, mendil gibi kü- çük, kalın -yünlüden yapılmış spor e- teklerdir. e Bunlar düz hatlıdır, spor dikişleri vardır, düz renkli veya ekose- lidir. Bu çok kısa eteklerle uygun renk- te, uzun, dizde biten kalın çoraplar giyinmek şarttır. Eteği otamamlıyan sveter, genel olarak, renk renk çizgili, kalın, spor bir sveterdir. Çorap bazen eteğe, bazen de svetere uygundur. Gine bu yılın gençkız modasını ya- pan başka birşey de, erkek biçimi, bağlı ayakkabılardır. Kısacık eteklerle Sonbahara hazırlık Baş kaygu 31