4 Eylül 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

4 Eylül 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 9

Üç Örnek İsmet Paşa, demokratik hayatın bir seçimin neticelerinin kabul edilmemesiyle sekteye (o uğramadığını hatırlattı. Dedi ki: Demokratik hayat, bir seçimle gelenlerin meşru- iyet dışına çıkan tutumları dolayısıyla sekteye uğradı. Buyurunuz A.P.'nin organı Son Havadiste Mümtaz Faik Feniğin cevabını: "Biz kanunlara hürmetkarız. İnö- nü gibi, sırtımızda da teşril masuniyet zırhı yok. Onun için bu sözlerin eskiye ait kısmı üzerinde elbette tartış- maya girişemeyiz. Onun hükmünü tarih vermiştir.» Peki, tartışmaya girseniz ne söyleyeceksiniz? İhtilâ- lin devirdiklerinin meşruiyet dışına çıkmadıklarını. Meş- ruiyet dışına çıkanların, o ihtilâli yapanlar olduklarını, değil mi? A.P.'nin kanunlara hürmetkar olmak mecburi- yetini duymadığı her yerde, kulaklara fisladığını.. Ya, A- nayasa ne olacak? İnönünün söylediği, Anayasanın hük- mü. Aaa, tabii, siz ona kırmızı oy vermiştiniz ya.. O Ana- yasa sizin anayasanız değil. Geleceksiniz ve değiştirecek- siniz! Turp sıkayım, aklınıza. A P.'nin başka bir organında, A.P.'nin başka bir sözcü- sü, Adalette Turhan Dilligil ihtilâli tarif ediyor: "A- nadolunun bağırında kök salmış soyların oçocuklarını hırsız diye, soyguncu diye, çıkarcı ve diktacı di- ye toplayıp hapsetmişler, Onları oraya tıkan kuvvet nasıl istemişse öyle suçlandırılmışlar, öyle cezalandırıl- mışlar. Kanun da, nizam da, hukuk da, insanlık da arka- dan gelmiş. Yetişebilmişse ne mutlu. Onları oram tıkan radyo konuşmalarında parti için ka- kuvwete hâkim olanlar, gelmiş oturmuş milletin ense kö- küne Bu 27 Mayisin A.P ağızından tarifidir. Şimdi kendi- leri gelecekler, milletin ense köküne oturmuş saydıkla- rının ense köküne oturacaktır! Tuzlayayım da, kokma derler buna * A P.'nin bir resmi temsilcisi, bir Gaziantep milletvekili, A.P.'nin sözcüleri İhtilâl hakkındaki görüşlerini, fel- sefelerini böyle anlattıktan sonra hedefi berraklığa kavuş- turuyor: "Milletin silâhını millete karşı kullananlara hesap soracağız. 10 Ekimden sonra bunları Kıratın ar- kasında mahkemeye götüreceğiz. Fakat bu defaki hakim bir çingene olmayacaktır, Aç tavuğun kendini darı ambarında sanması tabiidir. Ama bu üç örnekte ifadesini bulan hesap memleketin, milletin başına tarifsiz, feci felâketler getirecek hesaptır. A.P. seçim plâtformuna bu vaadle çıkıyor. Yazılar A.P, sözcülerinin, söz A.P. sözcüsünündür. Bayarzadelerin, Mendereszadelerin, Ağaoğluzadelerin A.P. listelerinin baş- larını tutmalarındaki mâna da budur, sebep te.. Huzur isteyen seçmen gözünü açmazsa bu memleket bir defa daha Bayarzede, Mendereszede, Ağaoğluzede ola- caktır. Aslında güçleri hiç bir şeye yetmeyecektir. Ama geçen defa olduğu gibi bu defa da güçlerinin hiç bir şeye yetmeyeceğinden habersiz, arzulamadığımız bir kaderin ağlarım elleriyle örüyorlar. Bu ağları huzur isteyen seç- men sandık başında yırtmaya mecburdur. zanç olabileceği söylenebilir. . Gökhan Evliyaoğlunun da gerek radyoda ve gerekse propaganda gezilerinde yapa- cağı konuşmalarda, AP'nin nasıl "Tüc- carlar Klübu" haline geldiğini açıkla- yacağı söylenmektedir. Partililer, Gök- han Evliyaoğlu için, "Adalet Partisinin ipliğini, pazara dökecek" demektedir- ler. Bu arada CKMP, seçim propagan- dasına kuvvet kazandırmak bakımın- dan bir yayın organına sahip olmağa çalışmaktadır. Partinin bir süre or- ganlığını yapan bir günlük gazetenin -Ankarada yayınlanan Havadis Gaze- tesi-, parti yöneticileri taahhütlerini yerine getirmeyince AP'ye meyletme- si üzerine, yeni bir yayın organının lüzumuna karar verilmiştir. 27 Mayıs Devriminden sonra, Ziya Tansu ara- cılığıyla Öncü gazetesini çıkaran Tür- keş, şimdi de "Yeni Öncü" adıyla, par tinin organı olacak nitelikte bir gazete çıkarmayı düşünmektedir. Genel Baş kanla Ziya Tansu, şu günlerde, Yeni Öncünün mali hesapları üzerinde çalış maktadırlar.İmtiyazı Ziya Tansunun üzerinde olan Yeni öncünün mali por- tesi partinin imkânlarıyla karşılana- mazsa. gazetenin yayınlanmasından vazgeçilecektir. Parti yöneticileri, ke- sin kararın birkaç gün içinde verilece- 28 Ağustos 1965 gini ifade etmektedirler. Hedef: AP CKMP'nin seçim propagandası süresi içinde hedefi AP'li seçmen kitlesi olacaktır. Tükeş, yurt dışında görevli iken AP'li seçmen kitlesine kur yapmış, bu da şimdi CKMP için bir çeşit yatı- rım olmuştur. CKMP'li yöneticileri, partinin eski muhafazakâr seçmenle- rinden ziyade, AP kitlesinin oyları il- gilendirmektedir. Partinin yetkili bir yöneticisi, bu konuda, AKİS muhabi- rine e ŞO dedi: — Biz AP kitlesinin eninde sonun da CKMP'de toplanacağına inanıyo- ruz. Bu bakımdan hedefimiz, kendimi- ze daha yakın gördüğümüz AP'li seç- men kitlesinin oylarıdır." Yöneticilerin son günlerde üzerinde en çok durdukları meselelerden biri de, CKMP'li seçmenlere yapılan aleyh- te propagandalardır. Genel Merkez, AP'lilerin bu propagandalarını üç grup ta toplamaktadır. Birinci grupta topla- nan propagandalarda, AbP'lilerin -ço Şunluğunu eski DP'liler teşkil etmek- tedir> fazla olduğu bölgelerde, 27 Ma- yıs Devriminin sorumluluğu Türkeşe yüklenmekte ve Menderesin asılması- na Türkeşin sebep olduğu ileri sürül- mektedir. Nitekim Türkeş, bu propa- gandanın yoğun bir yayılma istidadı gösterdiğini sezerek, hemen açıklama yapmak zaruretini hissetmiş ve gaze- telere bir demeç vererek, idamların a- leyhinde olduğunu yurt o dışındayken mektupla bildirdiğini söylemiştir. Tür- keşin böyle bir açıklama zorunluğunu hissetmesi manidardır. o Türkeşin se- çim arefesinde AP'li seçmene hoş gö- rünebilmek veya kendisini bu kitlenin meselelerine adamış göstermek için taviz politikasına devam edeceği anla- şılmaktadır. Ancak, AP'li seçmenin oyunu almak için giriştiği gayret de- vam ederken, bundan bir süre önce Cumhurbaşkanına gönderdiği mektup- la AP'lilerden yakınması, AP'li kitle- den alacağı oy sayısını yan yarıya a- zaltmıştır. Türkeşin, hiç olmazsa AP- lilerin taban oylarını alacağını bilen AP yetkilileri şimdi, CKMP liderinin Gürsele gönderdiği mektubu bastıra- rak, Egeye ve Anadoluya yaymakta- dırlar. CKMP'lilerin ikinci grupta topla- dıkları propagandalarda, CHP'ye anti- patisi bulunan bölgelerde, Türkeşin CHP'lilere işbirliği yaptığı ileri sürül- mektedir. Üçüncü gruptaki propagan- dalar ise, özellikle Doğu ve Güney A- nadolu Bölgelerinde tezgahlanmakta ve Türkeşin, iktidara geldiği takdirde, kürtleri imha edeceği şeklinde yayıl- maktadır. AP'lilerin bu yoldaki propaganda- 9