4 Eylül 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

4 Eylül 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 7

AKİS lerin şimşeklerini üzerine çeken bir parti haline gelmiştir. Türkeş ve arka- daşlarının eline geçtikten sonra karak- terini tamamen değiştiren CKMP, bir yandan muhafazakâr seçmen kitlesini kaybetme durumu ile karşıkarşıya bu- lunurken, bir yandan da bugüne ka- dar bir kutupta toplanma imkânını bulamayanlara kapılarını açık tut- muştur. Elden ele Türkeşin liderliğindeki bugünkü 18 yıllık bir maziye sahip- tir. DP'den ayrılanların bir araya ge- lerek kurdukları MP, en çok kaza atlatan, en çok Genel Başkan değişti- ren ve siyasi hayatta üç ayrı isimi» görünen bir parti olmuştur. Kurulu- şunda MP -Millet Partisi- adını alan parti, kısa bir süre sonra, dini politika ya alet ettiği gerekçesiyle kapatılmıştır. DP iktidarının en azgın devrinde ka- patılan MP, bir süre sonra CMP -Cum huriyetçi Millet Partisi- adıyla tekrar politika sahnesinde görünmüş ve fa- kat, çok geçmeden, "gericilerin küme- lendiği bir parti" damgasını yemekte gecikmemiştir. DP'nin şiddet devirlerinde CHP ile işbirliği yapan CMP, bir süre sonra KP -Köylü Partisi- ile birleşerek CKMP adını almıştır. Ancak, Bölükba- şının demirbaş Genel Başkan duru- muna gelmesinden sonra partide baş- layan huzursuzluk kısa zamanda büyü- müş ve partinin parçalanmasına sebep olmuştur. Bölükbaşı ve arkadaşlarının partiden ayrılmasıyla devam eden Kulağa Küpe Vah, Bu, bir ajans haberidir. "Son krizli günlerde CKMP, sırf hükümette olabildiği ve iktidar partisi o sayıldığı için yaşayabilmiştir. Ne var ki, mahalli seçimlerle Sena- to kısmi seçimlerinde küçük partilerin hezimete uğraması, CKMP'de bir pa- nik havası yaratmıştır. Seçimlerde uğ- radığı yenilgi üzerine Hükümetten ay- rılması CKMP'ye birşey kazandırma- mıştır. Üçüncü İnönü Hükümetinin is- tifası, CKMP'nin ikinci defa iktidar partileri arasına girmesine yol açmış- Bu sırada, 27 Mayıs Devriminin kudretli Albayı (Alparslan o Türkeşle kader birliği yapan arkadaşları, parti- nin bocalamasından yararlanarak, CKMP'ye-girmişlerdir. CKMP'nin ka- pılarını Türkeşe aslında kurucuları aç- mıştır. Parti yöneticileri, bu takviyeye önceleri gerçekten sevinmişler ve par- tinin bir dinamizm kazanacağına inan mışlardır. Oysa sonuç, umdukları gi- bi olmamıştır. Parti Genel Müfettişi sıfatına sahip Türkeş, kısa zamanda partiyi ele geçirebilmek için, plânını uygulamakta pek de güçlük çekmemiş tir. Tabii ,bunda Türkeşin iyi bir dar- beci olmasının da büyük rolü vardır. Partiye yeni girenlerin değişik gö- rüş ve hırsları karşısında Genel Baş- kan Ahmet Oğuzun telâşa kapılarak istifa etmesi, Türkeş ve arkadaşlarının arayıp da bulamadıkları fırsatı teşkil etmiştir. Oğuzun istifasıyla o başlayan huzursuzluktan yararlanan Türkeş, önce Genel Yönetim Kurulu üyelerinin çoğunluğunu ele geçirmiş, böylece tü- Vah! Hem de, amerikan Associated Press ajansının: Türk - Sovyet ortak bildirisinde Kıbrıs konusuna temas edilen kısımlarda kullanılan kelimelerden dolayı Kıbrıs Hükümeti Sovyet Rus- yayı resmen protesto etmiştir. Türk Başbakanı Suat Hayri Ürgüplünün Moskova ziyareti sonunda yayınlanan ortak bildiri hakkındaki Kıbrıs pro- testosu Dışişleri Bakanı Spiros Kipriyanu tarafından Sovyet Elçisi Pavel Yermoşine sözlü olarak yapılmıştır. Kıbrıslı rum hükümetinin bildiride itiraz etmekte olduğu kısım 'Kıbrıs probleminin Adada iki ayrı cemaatin bulunduğu esası üzerinde halledilmesinin gerektiğini' ifade eden kısımdır!" Aman, Makarios ile adamları hiç merak etmesinler. Protesto sesi yük- seltmekte yalnız değildirler. A.P. sözcülerini okusunlar, belki burunlarına biraz asit fenik kokusu dolar ama, bağırlarına basacakları ları bulabilirler. "- o Satıldık! Satıldık!.» 4 Eylül 1965 ideal arkadaş- Ondan sonra da, hep birlikte bağırabilirier: YURTTA OLUP BİTENLER Gökhan Evliyaoğlu Profesyonel politikacı zük ve programda arzu ettiği değişik- liği yaptırmakta büyük bir güçlükle karşılaşmamıştır. Bu arada Türkeşin, bir an önce Genel Başkan olabilmek için süratle olağanüstü kongreye gidil- mesi gerektiği görüşü Genel Yönetim Kurulunda uzun ve sert tartışmalar- dan sonra kabul edilmiştir. Alparslan Türkeş bundan sonra, bütün teşkilât dolaşıp, delegeleri ele geçirmiştir. Temmuz sonlarında sıcak bir Cu- ma günü başlayan Genel Kongrede Türkeş, baştan liderliğini ilân etmiş ve "Eskiler" diye adlandırdığı grupun a- dayı Ahmet Tahtakıhçı yenilgiye uğ- ratarak, Genel Başkan koltuğuna otur muştur. "Beg"ler karargâhı CKMP bugünki şekliyle, karakter ba- kımından diğer partilerden farklı- dır. Partiye, Türkeşin etrafında emekli subaylar hâkimdirler. (Lideri emekli Albay olan partinin Genel Başkan Yardımcısı Mustafa Kepir emekli Bin- başı, Genel Sekreteri Fuat Uluç emekli Albay, Genel Sekreter Yardımcısı Mu- zaffer Özdağ emekli Yüzbaşıdır. Bun- dan başka, parti listesinden milletve- kili olmak isteyen 370 aday adayın 7