9 Ekim 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

9 Ekim 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

AKİS ler buna karşı çare aramaktadırlar, ru hayatı daima kırbaçlı bir iradenin hâkimiyeti altın- da geçmiş “*'1920'ler rusu”nun özellik- lerini unutmaktadırlar. Eğer bugün Sovyetler Birliğinde hâlâ lokantalar saat 23'de kapanıyorsa bunun sebebi, rusun sabaha kadar kafayı çekip ertesi sabah işine uğramayacağı endişesidir, Benim iki hafta içinde gördüğüm, tanı- dığım ruslar. doğrusu, bu endişenin tadmamile temelsiz bir mübalâğa oldu- gu intibamı bana vermediler o Gözü pek, servet peşinde maceracıların di- namik çoğunluğu teşkil ettiği Ameri- kada milletçe gelişmenin teşvik unsu- ru olarak mükemmel netice veren “şahsi maddi menfaat” acaba aynı te- siri mistik, kalender ve bir lokma ile bir hırkadan fazlasında gözü olmayan rus Üzerinde de yapar mıydı? Bunlar bir takım spekülasyonlardır ve Insanı, sistem tartışmalarının her halde sonu bu mütevazi yazı serisin- de bulunamayacak karışık dehlizlerine götürür, Benim, bu dehlizlere sap- maksızın söyleyeceğim, bugün Sovyet- ler Birliğinin bugünkü menfaati harp olmayan bir memleket haline gelmiş bulunduğudur, Kossiginin “Sovyetler Birliği halkı bir harp istiyor, Ama bu harp. insanın tabiata karşı harbidir” sözü 1965 Rusyasının realitesidir, Sov- yetler Birliğinin barıştan kazanacak çok şeyi vardır, Sovyetler Birliğinin harpten kazanacak hiç bir şeyi yok- tur, Kremlin, bu gerçeği biliyor. Kremlin bundan dolayıdır ki bir ha'pten korkuyor ve ekonomisinin menfaatinin harp olduğuna inendığı Amerikanın, bir punduna getirip. dün- yada bir harbi çıkartıvereceği ihtimali karşısında dehşete düşüyor. Sokakta - kı Amerikalı Sovyetler Birliğinin harp istediğinden ne kadar eminse, Sokakta- * ki veya Kremlindeki Rus da Amerika Birleşik Devletlerinin harp istediğin- den o kadâr emin. Rusların en ihtiyai- isı, bu harbin, Beyaz Saray istemese bile amerikalı silâh tacirleri ve onla- rn emrinde saydığı amerikan gene- ralleri tarafından emrivakiyle çıkar» tılabileceğini düşünmeden edemiyor, Sovyetler Birliği o Türkiyeden değil, Türkiyenin mütecaviz Amerika tara- fından Sovyetler Birliğine karşı bir zıplama tahtası olarak kullanılmasın- Ruslar denizden petrol çıkartıyorlar Efendim nerede, ben neredel DIŞ GEZİLER dan korkuyor, Sovyetlerin 'Türkiyeyle iyi münasebet kurmak istemelerindeki hedef Türkiyeyi komünist yapmak de- gil, kendi yüreğindeki, bize gülünç ge- len bu endişeyi yok etmektir. Bizdeki bazı çevrelerin Sovyetler Birliğinin iyi münasebetle Türkiyeyi komünist yapa» cağı endişesi de tabii ruslara aynı de“ recede gülünç geliyor. Kossigin doğru bir lâf söyledi, “Bu endişeler, karşılıklı temasların daha artmasıyla mânalarını kaybedecekler- dir” dedi. Benim, sonbaherla yaz başı arasında Gromikoda gördüğüm fark, sanırım, bu teşhisin doğruluğunun bir deliliydi, O gün öğleyin. ev sahiplerim Ga- zeteciler Birliğinde bir veda Ziyafeti verdiler, Yemek, ilk yemeğin aksine. birbirlerini daha iyi anlamış insanların samimi bir toplantsı olarak geçti, İğ- neli lâflar geride kalmıştı, Karşılıklı nutuklar söylendi. şereflere içildi, Bü“ na dediler ki: “Doğru söyle, memleke- tine nasıl intibalarla dönüyorsun?” Dedim ki: : «— Şimdi, gazeteciler, kendi aramız« emi Size eee ben Tür- kiyeye döndüğümdâ AZACA, Ben Türkiyeye olar Birliğinin harp istemediği, Türkiyeyle de dostluk iste- diği inancıyla dönüyorum, Burda ne görâlimse. iyi bulduğum taraflarıyla ve beğenmediğim taraflarıyla olduğu gibi anlataca; . Sonra ,ilâve ettim: — Bana bakın, Ben bunları ya“ zınca, Türkiyede hiç kimse “Metin ko- münist olmuş” demez, Allaha şükür, o rahatlığım var, Komünist olmadığı» mi Ve olmayacağımı lirler, Ama derler ki: merâk etmeyin, dedi, Sia aptal dedirtirsek. asıl biz. âptaj olu ruz,” Sonra daha ciddi, devam. etti; Uçağım y Moskovadan ayrılıyor, atama a 9 Ekim 1965