9 Ekim 1965 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

9 Ekim 1965 tarihli Akis Dergisi Sayfa 23

“AKİS dar çabuk geliştiği kendiliğinden ortaya çıkmaktadır, Sukamonun “güdümlü demokrasi” rafından kabul edilmek Zorundadır. Bunların hepsi, tüzüklerinde, Anaya- saya bağlılıklarını ve Endonezya Cum- huriyetinin devlet (felsefesi sayılan “güdümlü demokrasi” nin beş ilkesini -ki bunlar, Tanrıya inanmak, milli- yetçilik, halk egemenliği, insanseVer- lik ve sosyal adalettir. benimsediklerini ilân etmişlerdir, Endonezya Sosyalist Partisi ile Masjumi Müslüman Par- tisi bu ilkeleri kabul ettiklerini 2 dan kaçındıkları için kapatılmışlardı Buna karşılık, Komünist Partisi, seti çekte sukarnoculuğun karşısında ve ko- münizm doğmasına bağlı olduğu halde, 1948 yılından sonra Anayasaya ve “'gü- dümlü demokrasi” ilkelerine inanmış göründüğü için, yaşamakta ve geliş- mektedir, Öleyandan, Komünist Parti- sinin dış politikada gerçekten Sukarno- aun arkasında olduğu şüphe Şünkü o da tıpkı Sukamo gibi batılı devletlere karşı silâh çekilmesi ve Pe- zinle işbirliği yapılması taraflısıdır. Sukarno Endonezyasının üçüncü si- yasal kuvveti olan orduya gelince, bu- yun şimdiye kadar kayıtsız şartsız Baş- kanın İzinde ve emrinde olduğu sanı- ayordu, Nitekim 1948 yılında çıkan ko- nünist ayaklanması sırasında âyakla- manları aman ezmekte Su- rarnoya büyük yardımı olmuştur. Ko- nünistler her alana sızdıkları halde, duya ogirememişlerdir. O kadar işlerinden (anladığı gözlemcilere göre, »rdu içindeki solcuların sayısı yüzde be şi geçmemektedir, Fakat geçen hafta- nın sonunda olup bitenler artık, En- Jonezya ordusu içinde bir birlikten söz ıçmanın nekadar güç olduğunu açıkca taya koymuş bulunmaktadır. Aralanmayan perde Şu satırların yazıldığı sırada, 30 Ey- 101 sabahı Cakartada yapılan ruvvetlerin yavaş yavaş duruma hakim dağlı kuvvetlerin eline geçmiştir ve bü nun sağ kolu sayılan, Başbakan Yar- dımcısı ve Dişişleri Bakanı Dr, Suband- tiomun tutumu konusunda hiçbir bilgi z da Başkan Johnson Hesapsız yoktur, Son günlerde dolaşan bazı söy- lentilere göre, Dr, Subandrlo, Sukar; bakılırsa, Sukarno, geçen Atalık ayın- da yatağa düşünce, me üçüncü yardımcısı ve Temsil Endüstri Bakanı Hayrül Salihi Kendisine halef tayin et- mişti ve bu tayin Dr, Subandrloyu çok kızdırmıştı, İşin doğrusunu söylemek gerekirse, Sukarnonun kendine halef olarak S2çe seçe Mecliste tek bir san“ HIFZI OĞUZ BEKA'TA'nın seçimlerden önce okunacak o kitabı çıktı ; z DAĞLARİN ARDI PE elan (AKİS: 504) D ADA OLUP B dalyesi olan Murba Partisinin liderini seçmesi, kolay kolay izah edilebilecek türden değildir, Bazı yorumculara göre, bu seçim yüzünden Sukamoys« kirlan Subandrio, geçen haftanın sonunda ali kA Eylül hareketinin ileri ge- len liderlerinden biridir. Bu bakımdan, kendisinin toplantıya davet edilmiş ol- ması Sukamo ile âsiler arasında bir pa- zarlık yapıldığı söylentisini doğrular maktadır. , Öteyandan, Hava Kuvvetleri Ku- Ömer cyla 30 Eylül darbesini desteklemiş, fakat ondan sonra iktidarın Âsiler ta- Yanlış hesaplar erman 1 ) Ekim 1965