30 Nisan 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

30 Nisan 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 10

YURTTA OLUP BİTENLER Süleyman Demirel Atmakla sermaye anlatmış ve'önümüzdeki hafta vapı- lacak Grup toplantısında Hüküme- tin altay içimde gösterdiği icraatı MM haber vermişti. Grup toplantısında. Hükümetin çalışmal, hakkında a. çıklamada bulunacağını haber ver- mesi elbette Ki sebepsiz değildir. Demirel, üyelerin dikkatini “Kabi- nede. revizyon” “konusundan Hükü- metin icraatına çekmek istemekte- dir. Bilgiçin hesapları merika 'Dişişleri Bakanı Dean Rusk'ın CENTO Bakanlar Kön- seyi toplantısı münasebetiyle oAn- karayı Ziyareti sırasında patlak ve- ren olayların önplâna çıkmasıyla unutulmuş görünen: “Kabinede- re- vizyon” meselesi, Bilgiçin Suudi A. abistan gezisi dönüşünde yeniden alevlendi. Bilgiç, Yeşilköv Havaala- nında gazetecilere şövle dedi: —, Hükümette bir revizyon *w lursa, bunun. vaftın; veva yarından sonraki gün ilân edilmesi mümkün: , dür. Kabineve girmek: veva girme- mek konusunda henüz bir karar ver- medim, Kararımı arkadaşlar ımla gi rüştükten yz vereceğim ilgiç o gün. uçakla Ankaraya döndü ve ertesi sabah - Küçükesat Basak sokaktaki evinde. arkadaşla rıyla bir görüşme yaptı. Saat 10.20 an 1230'a kadar süren bu görüs. meye Ethem Kılıçoğlu, Ahmet. İh- san Kırımlı ve Ertuğrul Akça ka- tıldılar.. Hükümette revizyon . ko- gazetecilerle konüşuyor tükenmiyor yal, nusunda Demirelle vapian pazarlı- gın erafhca görüşüldüğü bu toplan- uda “Bilgiç, arkadaşlarından, ken- disinin yurt dışında bulunduğu . sü- re içinde olup bitenler - hakkında bilgi aldı. Sonra da, Demirelin tu tumu Karşısında ne yönde bir fan liyet gösterilmesi gerektiği karar laştırıldı. Buna göre Demirel, Bil giçin daha önce öne sürdüğü şart- lam kabul etmezse, Hükümette gö- rev alınmayacak, mücadeleye, her hangi bir. tâviz verilmeden, gene Grup çalışmalarında devam edile cekti. Bilgiç, Suüdi Arabistana © git meden önce yaptığı görüşmelerde, Demirelin “herhangi bir Bakanlık” teklifine karşı * Hükümette . ancak Başbakan Yardımıcısı olarak çalışa- bileceğini bildirmiş, bazı arkadaşla. rının da kabineve alınmasını Demi- rölden istemişti. Bilgiç ve arkadaşları, tutumları nı. kararlaştırırlarken. Başbakan Demirel de; Başbakanhk makamın- da, Bilgiçin' gazetelerde çıkan; Ka- binede yapılacak değişiklikle ilgili sözlerine cevap hazırlamakla mes- guldü. Bunun için Devlet Bakanı Cihat Bilgehan ile görüştü. Fakat, “okkalı” bir'cevap Yakıştırılamadı. “ Saat 13 sıralarında Başbakanlık. tan ayrılan Demirel, Bilgiçin . de- mecine bir cevabı bulunup bulunma. dığını soran gazetecilere sinirli bi tarzda sövle karsılık verdi: “—- Bilgicin bövle bir demec ve- rip vermediğini kesin olarak bilmi- AKİS yorum, Vermişse, yapılacak değişik- liği ona sorun!” Her kafadan bir ses OY sa Bilgiç, Başbakanın cevabın nakleden gazetecilere havaala- nında verdiği demeci tekrarlamak- ta bir sakınca görmedi. Yalnız ufak bir değişiklikle... Bilgiçe göre, sözle- rinin bir kısmı yanlış anlaşılmıştı. Kabinede değişiklik yapılmasına va- pılacaktı ama, bunun zamanını Baş: bakan biliyordu! Aslında, son haftalarda cerevan eden olaylara bakılırsa, Bilgiçin ver- diği demeçte yadırganacak bir ta vaf yoktur. Zira Kabinede değişik- lik yapılacağını söyleyen er Bil giç değildir. Bunu önce, baka nin kendisi, Grupta ei dı söylemek zorunda kalmış, " fırsatta Hükümeti tenkit eden muhaliflere taviz vererek, Bütçe görüşmelerinden sonra Hükümette bir revizyon yapılacağını belirtmiş ti. Demirel, bu tavizin sonunun ne reve varacağını hesaplavamadığı i cin. Bütçe oylamasını bir güvenoyu savmış, “yeni güvenoyu almış : bir hükümette değişiklik yapmak doğru olmaz” gerekçesiyle revizyonu ge ciktirmeye çalışmıştır. Ne var «ki zaman Demirelin lehine işlememiş *ir. Ceşitli sebeplerden ötürü Hü kümete muhalif olan milletvekili ve senatörler, bir Bakanlık koltuğu ka pabilmek ümidiyle faaliyete geçmiş ler ve Başbakana baskı yapmağa başlamışlardır. Grupta beliren hoş nutsuzluğu giderebilmek için Kabi nede yapılacak revizvonu bir silâh olarak elinde tutmağa calışan > De mirel, çeşitli vesilelerle verdiği ' de meçlerde değişikliğin kısa bir ' sü. re içinde olacağını ima etmiştir Bir &ra mesele 6 kadar “ ciddiyetini kaybetmiştir Ki, iktidar partisine mensup hemen herkes, değişikliğin biriki gün içinde vapılacağını ilân etmeğe başlamıştır. Hattâ gazete lere, gizli toplanularda, düzenlenen kabine listeleri dağıtılmış, değişikli gin ilân edilmesi an meselesi olarak gösterilmeğe çalışılmıştır. Bu . vol daki haberler, tekzip edilmek şör le dursun, Hükümet üyelerince de tekrarlanmağa başlamıştır. Meselâ I numaralı Devlet Bakanı Cihat Bil gehan, bundan onbeş gün kadar ön ve bir gazeteciye, Kabinenin bir sün sonra açıklanacağını tısıldamıştır. Avnı günlerde Dışişleri Bakanı :İb 10 san Sabri Çağlayangil ile Turizm ve Tanıtma Bakanı Nihat Kürşat, 30 Nisan 1966