30 Nisan 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 30

30 Nisan 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 30
Metin içeriği (otomatik olarak oluşturulmuştur)

Ankara Büyük Meydanda yeni oyun Meydan Tiyatrosu, mevsi- min'son oyunları © larak, iki po- “Gazebo” başlamıştır. sana koyduğu ve başlıca rollerinden bi- rini oynadığı bu cinayet oyununda, biribirlerinden habersiz, bir adaya dâvet edilen -ve orada kara ile bü- tün irtibatları kesilen. kadınlı er- kekli on kişi, gizli kalmış suçları nın ayal bir bir ödemekte, her biri um bir anda, başka oğla sekillerde can vererek» man- zum çocuk masalının - anlattığı ve üzerinden eksilen küçük biblolar gibi- sayıları azalmaktadır. ihayet iki kişi kalıyorlar ve dü- ğüm çözülüyor. Bereket versin, sağ kalanlar sevişen gençlerdir. On dört yıl önce İstanbulda, Kü- çük Sahnede, Muhsin oErtuğrulun “On Büyük Yaramaz” adıyla sahne- ve koymuş olduğu oyunda Asüman Korad da (Wargrave) oynamıştı. Onun için, çok iyi e bu polis oyununu, şimdi Meydan Sahnesine koyması herhalde e geber Oyunun bellibaşlı rollerini de Çetin Köroğlu, Teoman Özer ve Se- miramis Pekkan gibi Meydanın en sevilen, beğenilen sanatçıları oyna- maktadırlar. Yeni Sahnede yeni bir telif LR ili Tiyatrosu, mevsim sonların- a, Yeni , yeni bir telif o daha doğrusu drami, sah- neye koymak özgürlük aş vali bir ülkede, Mitinyada geçiyor. Mitinyalılar Da ire erine son de rece düşkün insanlardır. Nitekim ia altıma sokulmak istendikleri zaman karşı koyuyor, isyan ediyor- vi Binlercesi, yüzbinlercesi, > hayatı nı akla getiriyor. “Brooklyn Köprüsü”, (Oyun, 2 perde). Yazan: Arthur Miller. Çeviren: Galip Kardam. Oyun: Tiyatro: Büyük Meydan Sahnesi. Sahneye koyan: Çetin Köroğlu. Dekor - Kostüm: Osman Şengezer, Oynayanlar: Erdinç Üstün (Louis), Selçuk Uluergüven (Mike), Te- oman Özer (Alfieri), Çetin Köroğlu - (Eddie), Aysel Özvural (Beatri ce), Semiramis Pekkan (Catherine), Tanju EŞ (Tony), İhsan Sa- nıvar (Marco), Muhittin Yılmazer (Rodolpho) vs.. Konu: Miller, New York rıhtımlarında yük taşıyarak hayatlarını kazanan italyan muhacirlerinin yaşadığı Brooklyn köprüsünün altın- da, insanlığın iki yönlü dramını canlandırıyor. Bir yönü beşeri ve psi kolojik: yaşını başını almış, evli bir adamın, elinde büyümüş, yetişmiş bir kıza duyduğu ihtiraslı aşk... Kız, evinde sakladığı kaçak muha- cirlerden genç bir yurttaşıyla sevişmeye, evlenmiye kalkınca işi zor- balığa, iftiraya, gammazlığa vardıracak kadar küçülüyor. Öbür yönü sosyal ve evrensel: kendi yurtlarında iş bulamiyan insanların bir lok- ma ekmek uğruna -ve hamallık etmek pahasına- atlaritiği aşıp sığın- dıklamn New York 'rıhtımlarında, hırsızlar gibi saklanarak çektikleri çile... endiğim: Teoman Özerin avukat Alfieri'de, melodrama kaymü- yan sade, babacan oyunu; bu çeşit “pişekâr” rollerin güç tarafı olan o “neutre” ve “tabii” tonu bulmuş olması. Eddie'nin karısı Beatrice gibi nankör bir rolde Aysun Özvuralın rahat, nüanslı ve “olgun” oyunu. Hepsinin üstünde de, daba dün sahneye çıktığı halde, şaşılacak bir dur- yuş ve seziş isabetiyle, gıpta edilecek bir * iç yaşama” gücüyle, Semi- ramis Pekkanın canlandırdığı şeffaf ve “perverse” Catherine - tecri- beli ve cazibeli meslekdaşı Nedret Güvençin bile, aynı rolde, vaktiyle duvuramadığı -Eddie'ye olan- Freudie eğilimi, zaafı herkesin farkede- miyeceği bir ses, bir bakış titreşiminde belirten kusursuz oyunu. Beğenemediğim: Mevdan Sahnesinin, İstanbul Şehir Tiyatrosunun vaktiyle düşmüş olduğu aynı hataya düşmüş olması: böylesine: hare- in ve nüanslı bir oyunda rejiyle başrolün bir kişiye yüklenmesi ve.. imliliği kadar ustalığını bildiğimiz Çetin Köroğlunun, Pariste Ralt Vallone'un çi rolü kendine uygun görmesi... Hem de bir akşam “Ninoçka”, bir m “Eşeğin Gölgesi”ni oynarken... En önemlisi: kıs- kandığı delikanlıyı ea ia gözünde küçük düşürmek için dudakla- rından öptüğü sahnenin realizmini göze alamamış, İstanbulda olduğu gibi mizanseni değiştirmiş olması... Sonuc: e Pekkanın oCatherine'iyle kolay bir oyun ğ unütulmıyacak Lütfi AY mesi beklenen “Ayakta Durmak İs- tiyorum”"un dekor ve kostümlerini, Rat sahneye koydu Devlet Sahnelerindeki en başarılı k Almıaçıkın ğu oyunu > Devlet mn genç bir sanatçı e hazırlanıyor: Halük © Kurdoğlu, B ay kal Saran, Önder Alkım, Meral Gözendor, Sunay Artuk, eği U- zunyayla ve... Şeref Gürso; 30 Nisanda ilk nedi veril dekor ve kostümlerde imzaları gö- rülen, Refik ve Hâle Eren çifti çiz- mişlerdir. Alman . Fransız Tiyatro Grupu 1964'de Fransız Televizyon Ödülü- nü almışolan “Thdâtredela 30 Nisan 1966

Bu sayıdan diğer sayfalar: