30 Nisan 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

30 Nisan 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 12

YURTTA OLUP BİTENLER Sunu.” Sonra savaş başladı. Ortalık kı. yamet gününe dönmüştü. Taşla, so- pa ile yâralanan polisler ve gecekon- du sâkinleri, yerlerde (sürüklenen kadınlar ve avaz avaz haykıran ço- cüklar...Bu sırada 'bir grup gecekon- du yapımını teşvik ediyor, seçimler a | dan mı geldik? Vicdansız politikacı- lar... Rey attırana kadar gecenkon- - du yapımını teşvik ediyor, seçim ler bitip reylerimizi ön evleri- mizi başımıza yıkıyorsunuz!” e haftanın başında Pazartesi , -Senâto .seçimlerine 40 gün ai İzmirde cereyan “etti... Aym gün İstanbulda da Suluküle sakin- leri, barınaklarından aynı usülle çi- karıldılar. Bir gün önce, İmar Baka- nı Menteşeoğlunun bir AP'liyi döv. mesi dışında, sakin bir hava içinde önseçim yapılmıştı. Sah günkü ga- zeteler ise, muhalifi ve muvafığı ile, manşetlerinde bu gözyaşartıcı olay- ları tesbit. eden resimlerle çıktılar. Bu olaylar çok gi çekicidir ve Türkiyede bir oyunu büyük bir isa- “ çıkaramamış; Seçim betle sembolize etmektedir. Bu: o- yun, seçim öncesinde, olmıyacak şeyler için dahi söz verilmesi, oy- lar sandığa girdikten sonra ise hal- ka ki endir” 1965 seçimleri bu alanda verilecek güzel bir örnektir. Ama şimdi, bu metodla iktidara gel- miş olan bir parti kapana yakâlan- mıştır. Bu kapan, seçimden hemen yedi ay sonra yine sandık başına gi- dilmesidir. İktidar partisi AP, 1965 seçimleri öncesinde verdiği sözle- rin bir tanesini bile yerine getir- Miş İp ea İşsizliği önleyeceğim, dem aha da arttırmıs: gecekön- dll ka vaad etmiş, sonra onla- rı yıktırmış; af vaadinde bulunmuş, im Kânünunu de- giştireceğim, demiş, onu da becere- memistir, Örnekleri çoğaltmak mümkün- dür, Verilen sözlerin tutulmiyaca- ğı, hattâ tersinin yapılacağı artık an- laşılmıştır. Üstelik, seçmenin bu durumu unutması için, zaman da yoktur. Hükümet ise, başarısızlı- Zından dolayı her gün değişme ihti- mâli ile karşıkarşıyadır ve karika- türize durumunu saklıyacak güçten AKİS ve imkândan mahrum bulunmakta. dır. Kırık moralliler P'nin, Seçim Kanunu uğruna bü yük fedakârlıkları göze alması. nın sebebi budur. Eğer seçim, bu. gün yürürlükte olan sistemle -mil- li bakiyeli nisbi sistem- yapılırsa kurada 32 senatörünü kaybeden ik tidar partisi bunları geri getiremiye cek, yani geriliyecektir. AP'nin se çim bürosunun başında çalışan Sa bahattin Baybora, partisinin bu se çimde yaklaşık olarak 28 senatör çı karacağını bir AKİS muhabirine söy lemiştir. AP bu rakama ulaşsa dahi 4 senatörlük kaybetmiş olacaktı: Oysa, Seçim Kanunu geçirilip ço ğunluk sistemine dönülseydi. AP'nir kaybı belli-olmıyacak, hattâ 1965 se çimlerine göre ilerlediği intiba ya ranlacaktı! İşte, iktidarı sancılandı ran «budur. ir ara seçiminde uğranılan. ve nilgi Meclis çoğunluğuna tesir “et. mese dahi, milleti büyük bir çoğun- lukla ve tek başına temsil etme iddi- asmmı mesnetsiz kılabilecek ve ku. lakları düşürecektir. Bü kötü ger İnönü ön seçimlerde oy kullanıyor En şerefli görev 30 Nisan 1966