14 Mayıs 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

14 Mayıs 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 13

YURTTA OLUP BİTENLER AKIS sıtlandırılmasını ancak gayrisami- mi, maksatlı ve tertipçi kişiler ve- pâbilir. Allaha ve işlâmiyete süygınin ilk şartı, onları istismar etmemektir. şünme ve öğrenme hak ve hürriyeti, insanın, yaradılışına büğlı o tabii hakkıdır. Düşünmek; idrak etmek ve yaratmak melekelerine sahip olarak var edilmiş © bulunan yisanım bu en tabii haklarının kar- şisma çıkacak zihniyet sadece irti- ca olabilir. *'Orada da her zaman yöza Kânunlarihm muhatabıdır,” ztrak, geçen defa gelen yazıya, imühtâah TRT'nin böyle anlamsız ya- zlatın muhatabı olmadığı düşünce- siyle. cevap vermemiştir. Ama bu defa, Diyanet İşlerinin bu akıl al- naz davranışın ilgili bütün merci- tere, TRT'nin cevâbı'ile birlikte bil- dirnieyi uygun görmüştür. Demirelin Şeyhülislâmı Fimahımı davranışları gerçekten : gün geçtikçe *tuhaflaşmaya baş- lamışbır. . Diyanet İşleri “Başkanı, Her Şeyden ö önce, : Anayaşanın lâik- Ükle ilgili hükümlerini kaale âlma- wiaktadır. Bununla da kalmamakta, Diyanet İşleri Teşkilât Kanununün Kendisine tanıdığı" yetkileri de Yü- tursuzca aşmaktadir. 633 sayılı Di- Yatet İşleri Teşkilât Kanunu; Diya- net “İşleri” Büşkânının ve teşkilâtı- ni görev ve yetki alamıni “ibadefe müteâlik * hususlarla “ilgilenmek” gibi bir -itade ile sımrlamiştır. EL malının, TRT yöneticilerini, hukuk- yuları, tarihçileri ve bütün aydınla- Vi şaşırtan bü dayranışlan, aynı Za- imanda, hafızaların: tazelenmesine ve eski şeybülislamlık müessesesi- nin hatırlanmasına sebep olmüuştur. Bu müessese cok zaman padişahlar “mn işlerinin okolaylaştırilması için Kullanılmıştır. Profesör Enver Ziva sebe 'buhiu şöyle izali etti: — “Eskiden padişahlar, çimpara- Öklk ölçüsünde büyük bir işe giri- şecökleri zamanlarda, sulh akdöt- mek; hârp hârp açmak gibi hallerde şöy- hülislamlardan tetva. alırlardı.” “Fetva ise şöyle tarif edilmekic- dir: Bir “amel"in, bir “fj1”in şeriat ükelerine göre “ u" veya “van- mir ya “olür”Tuğunu "Veya" “oj maz”lığını hükme' bağlıyan “ve yet kili: da adamları tarafından çıkarı- lâri hükümlere veya yazılı belgelere “tetva'” denir. Fetvaları * “Fetva E- iii” hazırlar, Şeyhülislâm dâ bürtlârın âaltma “olur” veya “olmuz” şeklinde kayıt düşüp, mührünü ba- sardı. Fetvalar eedisiMler tarafın» dan dâima iyilik için kullanılma- mıştır. Padişahlar Kendi Kardeşle. rini öldürtmek, şunun veyâ bunun malına istedikleri gibi tasarruf et- mek için en zalimce ve mantıksız tetvaların altına şeyvhülislâmların mühürlerini, diledikleri gibi bas- urmuşlardır. Şimdi de Demirel İktidarı, TRT” visele geçirmek için fetva yolunu denemeye teşebbüs “etmiştir. AP, bu kuzuyu -TRT'yi- yemek istemek- tedir, Aradığı, “suyu bulandırıyor- sun” kabilinden bir gerekçedir. Bu gerekçeyi AP İktidarına sunan &- dam ise, Diyanet İşler Başkanı İb. tahim: Elmalıdır. AP İktidarı; kar- şısına çikan engelleri kendine mah- sus' silâhla devirme çabasındadır. Mütedevyin ve çok ' muhterem Başvekilimiz Süleyman Demirele Jzun Zamandan beri maddi ve manevi ızdıraplar içinde pençeleşti- gimiz kâfi gelmiyormuş gibi, şimdi de bu aziz ve mübarek ayda Trab- zon Hayrat Hademeleri tahsisat voktur ve gelmedi gerekçesiyle müa- aş ve ücretimizi alamadık. Ve mağ- dur bir balimiz olduğunu beyan «- der gerekenlere emru ferman buyu- rulmâsinı temenni eder ve Allahtan her işinizde yardımcı olmasını ev- katı hamsede tazarru ve niyaz eder ellerinizden öperim. Hafız Salih Bayraktar Çarşı camii imâm ve hatibi Hayrat Hademesi Başkanı Frabzon” Diyanet İşleri Baş kanı İbrahim Elmalı Haddini bilmeyen hoca efendi! Bu: silâh; “bilindiği «gibi; din. istis- mığrıdır. .Makam odasında namaz kılunmasına izin veren, bir vâiz ağ- /yla'“Ramazan Bayramı" makâlesi vazan: Demirelin bu alanda, verdiği son örnek ise yağar ilgi. çekicidir. Arap harfleriyle dil Demirel, erek faaliyetleri yü- Zünden Trabzon İmam-Hatip O- kulundakı öğretmenlik o görevine 1964 yılmda' son verilmiş olan Sa- lih Bâyraktar adındaki bir imamın, Başbakanlığa yollanan, arap harfle riyle “Yazılmış dilekçesini” normal şekilde işleme koydurtmuştur. Hem de 1966 Türkiyesinde!. o Demirele gönderilen bu dilekçe şöyledir: “Essalâmu aleyküm ve rahme- tullahı ve berekâtuhu Bu dilekçe, Başbakanın direkti- ti ile Trabzon Valiliğine havale edil miştir. Bu dilekçenin işleme konul duğuna dair vesika ise Trabzon Valiliğinin “155/130” sayı ve 18/2/ 1966 tarih.ile Trabzon Müftülüğüne gönderdiği şu yazıdır “Konu: Çarşı em imamı fik. Müftülüğ Trabzon Çarşı camii imamı ve hatibi Sa- lik Bayraktarın Bâşbakanm adina gönderdiği arap alfabesi ile vağılı mektup ekli olarak gönderilmiştir. dı geçen, maaş ve ücretini teh- sisat yokluğundan alamadığını “şi- kâyet ve ifade etmektedir. Gereği. nin ifası ile sonucundan bilgi vefk mesini ricu ederim LE Mayıs 1966 13