14 Mayıs 1966 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

14 Mayıs 1966 tarihli Akis Dergisi Sayfa 21

iş. yordu." Aynı günler, İsmet Paşaya karşı bir suikastin hazırlandığı ihbarlari başla dı. Bunları en fazla bana bildiviyorlardı. “Hiç unutmam, büv gece başucumdaki tele- fon çaldı. Heyecanlı bir kadın sesiydi, Er- tesi sabah İsmet Paşanın evinin havaya alacağın haber verdi. “Nasıl uğura- caklarmış?” diye sordum. Anlattı. Bir kömür kamyonuna dinamit dolduracaklar- mış. “Bu kamyon sokakta manevra yapı- . yormuş gibi İsmet Paşanın evine çarpa cakmış: Hepimiz havaya uçacakmışız. Bu ihbarları C.H.P. Merkezi ciddiye aldı ve akşamları eli silah tutan, gözü pek milletvekillerinin İsmet Paşanın (evinde nöbet tutmalarını kararlaştırdı. Bunlar ilk.akşamlar belki ciddiyetle beklemişler- dir. Uyku saati geldiğinde İsmet Paşayla kayımvaldem yukarıya, odalarına çıkıyor- lar, milletvekilleri aşağıda, kendi başları- na kalıyorlardı, O zâman rakı veyâ votka şişeleri açılıyor, koyu sohbet başlıyordu. Ben yandaki evde bir gece, sokaktan .geçen 'süvarilerin 'gürültüsüyle uyandım. Pencereden baktım. Küçük bir süvari bir- liği, erleri silahlı olarak önümüzden gi- “ diyordu. Ertesi sabah nöbetçi milletvekil- lerinden birine bunun ne », olduğunu sor- dum; . *— Ne:süvarisi ?” dedi. “Beni uykumdan uyandıran gürültü- yü, İsmet Paşanın gönüllü nöbetçileri di bile! Zaten bir süre son- ra kayınvaldem nöbete ihtiyaç: bulunma-. | dığı hususunda C.H.P.lileri ikna etti ve Mayısın sonuna doğru nöbet usulü kalk- ti. İstanbulda NATO konferansının ya- pıldığı 2 Mayısı, 555 K'yı, Harbiyenin yü- rüyüşünü hep böyle geçirdik, Yabancı - gazeteciler artık Türkiye başkentinin de- vamlı müşterileriydi. Bunlar İsmet Pa- sayla mülakatlar yapıyorlar, İsmet Paşa partide basın toplantıları otertipliyordu. Söylediklerini Türkiye vadyolardan dinliyebiliyordu. Bu gazete- tilerden bir heyetle ben, 26 Mayıs günü Leylâ Çambelin evindeki bir partide kar- şılaştım. Gazeteciler fransızdı. O gün kendilerini Zorlu kabul etmiş, hadiselerin bir avuc çocuğun marifeti olduğunu söy- lemiş, Hükümetin duruma tamamen hâ- kim bulunduğunu bildirmiş. Gazetecilere gehri gezdirmişler. Benim konuştuğum . sakallı radyocu: ancak yabancı “— Sahiden, her yer sâkindi” dedi. ei ki: *— 13 Temmuz günü Bağdatta do- isiyalmE: sanki Pe sâkin bulma- yacak mıydınız?” O gece ihtilâl oldu. Sakallı ertesi sabah, bütün barikatları kapımdaydı, fransız yarmış, “--— Siz'ihtilâlin olacağını biliyordu- nuz, bana çitlattınız, Şimdi, bana - bunun nasıl hazırlandığını anlatınız” diye tuttur- du. Güldüm ve Kemal Aygünü hatır- ladım, Biz ismet Ky ihtilâli o günler konuşurduk. İsmet Paşa “Ordu kaynıyor” diyordu. İsmet Paşanın askerle bir tema- sı yoktu ama, bir çok C.H.P, milletvekili ceşitli kanallar vasıtasıyla ihtilâlcilerden haber alıyorlar, bunu İsmet Paşaya ulaş- tırıyorlardı, Mesela bunlardan biri, Sup- hi Baykamdı. Fikret Ekinci ona Ordunun durumunu anlatıyordu. Bir akşam, Suphi Baykam ; “telefon etti. Kara Kuvvetleri Komutanı Orgene- ral Cemal Gürsel izinli çıkmıştı. Bunu ya- parken Ethem Menderese bir mektup yaz- mış, Karâ Kuvvetlerine hitaben de bir mesaj yayınlamıştı. Mesâjın methini Suphi bana yazdırttı. İsmet Paşaya göstev- dim, Mektubha gelince, ihtilâlden sonra ilan edilen metin, mektubun aslının met- ni; değildir. Gürsel, mektubunda, fenalık- ların asıl sebebi olarak Celâl Bayarı gös- teriyor, fakat Adnan Menderesi tutan ve- ya ona güvenen bir ifade Her halde İhtilâlden sonra, Menderesi metheden cümlelerin Gürselin ağızından söylenmiş olduğunun açıklanmasını ihti- lâlciler mahzurlu görmüşlerdir. ismet Paşa bir gün, dalgın, söyle de- di: “.— Asker ihtilâl hazırlıyor. Bunu görmemek imkânsız. Fakat hareketi Meh- metgiği kullanmadan yapmak lâzım Ba- kalım, onu nasıl tertipleyecekler..” ihtilâlciler de bana aynı şeyi söylemişlerdir. Demek» ki askerler birbirlerini daha iyi anlıyorlar. Mehmet- çik kullanmadan ihtilâl, Harp Okulu — rüd klan. i mkân dahiline girdi, O gün İsmet Paşa, Hindistan Büyük Elçili- gine davetliydi. Beraber gittik, 21 Mayis- Sonradan, kullanıyordu. .