22 Nisan 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

22 Nisan 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 16

DÜNYADA OLUP BİTENLER çıkmış ve 1959 yılında Batista yö- netimini Kübadan kapı dışarı et- mekte büyük bir rol oynamıştır. İk- tidarı ele geçirdikten sonra Castro, Guevara'yı önce tarım reformunun, sonra da Merkez Bankasının başına geçirmiş, nihayet Endüstri Bakanı yapmıştır. Fakat doğuştan çeteci yaratılmış olan Guevara, bu bakan lığı bir arapsaçına döndürmüş, bu arada Castro ile çeşitli ağız dalaşı- na girişmiştir. (o Bazılarına göre, Castro, bu dalaşmaların birinde Gu- evara'yı tabanca ile öldürmüştür. Fakat bazılarına göre de, masabaşı işlerini beceremiyeceğini anlayınca, Guevara 1965 Martında Castro'nun iznini alarak Kübadan ayrılmış vs Küba ihtilâlini başka Lâtin Ameri- ka ülkelerine de yaymak üzere bu- ralarda dolaşmaya başlamıştır. Kazan kaynıyor sonuncu görüşe katılanların gerçeğe daha yakın oldukları an- laşılıyor. Nitekim, Che Guevara'nın ortadan kaybolmasından sonra bir- çok Lâtin Amerika ülkesinde geril- la savaşları başlamıştır. Venezüela- da bir süredir kesilen çete faaliyeti son iki yılda birdenbire çoğalmıştır, Karakas hükümeti, bu faaliyette Küba parmağı olduğunu ileri sür- mekte, buna karşılık Castro bu id- diayı devamlı olarak reddetmekte- dir. İşin dikkati çeken tarafı, Ve nezüela komünist partisinin de bu gerilla faaliyetine karşı durum al- ması ve Castro'yu şiddetle itham et- mesidir. Perudaki gerilla faaliyetini hü- kümet şimdiye kadar haydutluk di- ye nitelendirmekte ısrar etmiştir. Hükümetin bu iddiasına katılmak kolay değildir. e Geçimlerini sağla- mak için, banka soymak dahil, çe şitli kanun-dışı hareketlerde bulun- makla beraber, perulu gerillâcılar rın son üç yıldır büyük çaplı bir harekete hazırlandıkları anlaşılmak- tadır. Guatamalada da durum bun- dan farklı değildir. - Kolombiyada son onbeş yılda gerilla çatışmala- rından 200 bin kişinin öldüğü söy- lenmektedir. Son iki yılda bu çatış- çoğalmıştır. Niha- malar özellikle AKİS yet, son günlerde gerilla faaliyeti- nin yoğunlaştığı ülkelerin başında Bolivya gelmektedir. Amazon ırma- ğının kaynağındaki ormanların için- de sonradan Şili, Brezilya ve Ar- jJantine de sızacak gerillâcılar yetiş- tirildiği söylenmekte ve bunu yapa- nın Che Guevara olduğu ileri sü- rülmektedir. Birleşik amerikan yö- neticiler başlangıçta bu söylentileri kendilerinden askeri yardım sızdı- rılmak için çıkarılmış söylentiler o- larak okarşılamışlardır ama, gün geçtikçe onlar da işin ciddiyetini anlamaktadırlar. (İlâncılık: 7968) 145 22 Nisan 1967