22 Nisan 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

22 Nisan 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 4

m A K | GS Cilt: XXXVITI Sayı: 670 o 22 Nisan 1967 HAFTALIK AKTÜALİTE MECMUASI YURTTA OLUP BİTENLER Millet Bakalım kim kuvvetli! u anda hemen bütün Türkiyenin 5 gözünün CHP. Kurultayında ol- duğunu söylemenin mübalâğalı bir tarafı yoktur. Bu gözler bir gerçeği bütün çıplaklığıyla görebilmekte- dir: Belirli bir çevre Turhan Feyzi- oğlu takımına vargücüyle arka çık- mıştır! Bu çevre, tamı tamamına bundan bir kaç yıl önce, A.P.'nin Bü- yük Kongresi yapılırken Süleyman Demirele arka çıkmış olan kuvvet- lerden teşekkül etmektedir. Adamla- rı aynıdır, gazeteleri aynıdır, edebi- yatı aynıdır, açılmış keseleri aynı- dır. “Görünmeyen atlantikötesi des- tekler"ine kadar.. Bu kadar benzer- liğin Turhan Feyzioğlu takımına Ku- rultayda kazanç mı sağlayacağı, yok- sa zarar mı vereceği, C.H.P.'nin de "A.P. gibi bir parti" mi olduğu, yok- sa kendine has şahsiyetini muhafa- za mı ettiği bir haftaya kadar orta- ya çıkacaktır. İlk kampanya, Demirel için ola- nı, sadece A.P.'nin Büyük Kongre- sinde değil, memleket sathında bir hava yaratmaya muvaffak olmuştur. Bunun bir sebebi de, tabii, Demire- --- alternatifini Bilgiçin teşkil o et- mesiydi. Bilgiç takımının aleyhinde meharetle düzenlenen bir "endişe yaratmak oyunu" iyi netice vermiş, "Bilgiçciler gelirse ihtilâl patlar, mutlaka karışıklık çıkar" umacısı tesirli olmuştur. Kurultay öncesin- de C.H.P. ile ilgili olarak girişilen gayretlerde de bu heves kendini bel- li etmektedir ama bu ikinci kampan- yanın handikapı çoktur. , Bir defa, o çevrenin formülüyle "İnönünün himayesindeki Ecevit solları" C.H.P.'yi tam devralırlarsa Türkiyenin komünizme açılacağı propagandası 1965 seçimleri günle- rinden bu yana adeta iflâs etmiştir ve tam çökmemişse bu, A.P.'nin kal- dırdığı bayrağı son anda 8'lerin devralması sonucudur. Kurulta delegelerinin böyle bir umacıyı cid- 4 - Turhan Feyzioğlu ve Süleymani Demirel "Salıncakta iki kişi” diye alacaklarını sadece gaflettir. sanmak,' Feyzioğlu takımının arkasındaki yayın organları da, C.H.P.'liler için muteber olmayan bir basındır ve bu gazetelerin böylesine açık, hırs- lı şekilde o takımı tutması oyunun mahiyetini C.H.P.'lilerin gözleri ö- nüne daha açık sermektedir. C.H. P.'liler Feyzioğlu takımının hangi kalemler tarafından desteklendiğini görmekle dahi meseleyi anlamakta- dırlar. CH.P.'de "zengin iç adamlarıyla ii işbirliği" fikri, A.P.'de olduğu i bir temel felsefe olmaktan u- Zaktır ve bunun lüzumuna CH.P.'de A.P.'deki kadar inanılmamaktadır. Aksine, C.H.P.'yi "geniş kütlelerin partisi" haline getirmek temayülü gün geçtikçe kuvvet kazanmaktadır. Tıpkı onun gibi, meselâ yarın öbür- gün Feyzioğlunun Johnson ile yanya- na çekilmiş bir fotoğrafı destekçi or- ganlarda yayınlanırsa bunun Kurul- tay delegeleri üzerindeki tesiri Bü- yük Kongre delegelerinin üzerinde- ki tesirinden farklı olacaktır. 22 Nisan 1967