22 Nisan 1967 Tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

22 Nisan 1967 tarihli Akis Dergisi Sayfa 24

S İ A.B.D. Sönük bir Oscar töreni B' yılki Oscar'ların en çok merak uyandıran yönü, en önemli ödül- leri -en iyi film, en iyi yönetmen, en iyi kadın ve erkek oyuncu- kim- lerin ve hanig filmin kazanacağı de- ğildi. Bunlar aşağı yukarı belliydi Asıl merak edilen nokta, Oscar tö- reninin televizyonda gösterilip gös- terilmiyeceğiydi. . Çünkü Amerikan radyo ve televizyonunda çalışanlar iki haftaya yakın zamandır grev yapıyorlardı ve geçen yıl 70 milyon kadar seyircinin televizyonda izledi- ği törenden bu yıl yoksun kalmaları tehlikesi büyüktü. Bir yandan rad- yo-televizyon şirketlerinin isçi (ve işverenleri arasındaki (o görüşmeler devam ederken, bir yandan da sine- ma endüstrisi, her ihtimale karşı Os- car töreni programını yayımlanacak şekilde hazırlamaktaydı. Oscar'ların açıklanmasına birkaç saat kala gre- vin sona erdiği açıklandı. e Holliy- wood da, töreni merakla bekliyen seyirciler de derin birer nefes al- ılar. Ama seyirciler, asıl sürprizin bundan sonra geleceğinden haber- sizdiler: Oscar töreni, şimdiye ka- darla törenlerin en sönüğü olarak 24 NE M A geçti. Bunda, Oscar ödüllerinin yıl- lardanberi, önceden inceden inceye yapılmış hesaplara dayanılarak da- ğıtılmasının büyük kütle tarafından gittikçe daha çok anlaşılması, Holiy- wood'un "tadı tuzu" olanlardan ço- gunun Amerika dışına göç etmesi, sön birkaç yıldır en önemli Oscar'- ların yabancılara kaptırılmasının verdiği sıkıntı rol oynuyordu. Nitekim, bir kere daha Bob Hope'un yönettiği tören, ünlü komi- gin bütün esprilerine rağmen istek- siz gülüşlerden fazla yankı uyandır- madı. Seyircilerin çoğu, açıklanan ödülü Bop Hope'tan önce söyliyebi- lecek kadar artık Oscar dağıtımı- nın "tekniğine" ermişlerdi. Öyle ki, gecenin tek sürprizi -eğer buna sürp- riz denebilirse-,en iyi oyuncu Os- car'ını Elizabeth Taylor'un alması oldu. Taylor daha önce "Butterfly 8" ile Oscar almış, sırasını savmıştı. Daha önemlisi, Taylor artık Holliy- wood'un klasikleşmiş- oyuncu tipi- ni ve oyununu temsil ediyordu; Oy- sa, dünya sinema piyasasındaki ge- lişmeyi kollamak zorunda olan Hollywood, bu yılki en iyi kadın o- yuncu Oscar'ına yeni oyuncu tipi- nin en iyi örneklerinden ikisini a- day göstermişti. Üstelik bu iki ka- Elizabeth Taylor Havadan Oscar dın oyuncu, kardeş olmak gibi Os- car törenine ayrı bir renk katacak özellik taşıyorlardı. Ne var ki, Tay- lor bu yılın en iyi kadın oyuncu Os- car'ına aday gösterilen beş kişi için- de -Londrada doğmuş bir ingiliz ol- masına rağmen- tek amerikan yıl- dızıydı ve bu durum Taylor'un, iki defa Oscar almış kadın oyuncular kafilesinde (o-Louise Rainer, Bette Davis, Olivia de Havilland, Vivian Leigh, Maze Bergman- katılmasını sağladı "Her mevsimin adamı" Birun dışında herhangj bir sürp- rizle karşılaşıldığı o söylenemez. Taylor'un ingiliz eşi (Richard Bur- ton onun kadar şanslı çıkmadı ve tahmin edildiği gibi Oscar'ı bir baş- ka İngilize, "The Man for All Sea- sons - Her mevsimin adamı"nın baş oyuncusu Paul Scofield'e kaptırdı. Sermayesinin bir kısmı ile yönet- meninden başka her şeyi, âdeta ilik- lerine kadar ingiliz olan bu filmin piyasaya amerikan damgası altında çıkmasından yararlanılarak en iyi film ve yönetmen Oscar'larının da- ğıtımında Hollywood'un dört elle b bilinmiyen bir şey değil- di (Bk. AKİS, Sayı: 663). Nitekim öyle de oldu... "Her mevsimin ada- 22 Nisan 1967