25 Şubat 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

25 Şubat 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

25 Şubat 1932 Sahife 3 — AKŞAMDAN AKŞAMA amir Yeni bir tatlısufirengi fideliği mi? Doğru olup olmadığı elhamdü- âh henüz teeyyüt etmedi; lâkin, u mesele, bir kaç gündenberi vi sütunlarını işgal ediyor: cnebi mekteplerindeki ( ecnebi talebe, sözde, takip etmekte muhtar bırakıla- cakmış; istemiyenler, Türkçeyi ve Türk tarihini öğrenmiyecekler- miş! Şüphesiz ki, ekserisi memle- ketimizde yerleşecek ve Türki- ye'de doğup büyüdükleri için kanun omucibince tabiiyetimizi alacak olan bu çocuklar, dilimizi öğrenmemek yüzünden istikbalde çok kaybedeceklerdi, “ah bu dili niçin tahsil etmedik, diye döğü- neceklerdir; çocuklara yazık olu- yor; bu: bir.. Fakat, asıl mesele: Kapitülas- yonların ilgası için (milletimiz bu kadar çarpıştı; şimdi gene o menhus rejimin istisnaiyetlerini, biz, kendi elimizle, kendi irade- mizle mi iade ediyoruz? Haber dünkü gazetelere aksettiği nihat şeklindeyse, yapılan iş, büyük gaflettir. Biz, Beyoğlu odükkâncılarının bozuk türkçesine ve Rus muha- cir kızlarının Türkçeyi becere- meyip de fransızca konuşmasına dayanamazken, ve bu yetişmiş neslin bile bir müessesede çalı- şabilmesi ve halkın hizmetlerini görmesi için mutlaka Türkce imtihanlar (O geçmesini isterken, şimdi başımıza yepyeni bir tatlı Bu frenkleri neslinin yetişmesine mi meydan vereceğiz ? Hattâ bu neşvünemayı kendi maarif cihazı- mızın verdiği yanlış kararlarla mı gayretlendireceğiz? Gene dünkü gazetelerde oku- duk. Havadis üzerine bir akaliyet mektebinin son sınıf talebesi, #ürk tarihi hocasına boykot ilân edivermişleri... Biz, maarif teşkilâtından şimdiki tatlısu frenklerinin bile fürkleştiril- mesini, onlara bile türkçe öğretil- mesini bekliyoruz... Gelecek nesil arasında da ısırgan gibi duracak bir yeni tatlısu frengi fideliğinin hazırlanmasına tehammül edemiyiz. laşallah bu karar düzeltilir. Hattâ, inşallah esasından asılsızdır. Fakat, asılsız dahi olsa, bu nevi bir ihtimalin akla gelmiş, gazete sütunlarına geçmiş olursa teessüfe şayandır. Türkiye de yeniden bir hars kapitütlâsyonu kurulmaz. (Vâ - Nü) Bir beyanat hakkında Cumhuriyet gazetesinin 23/2/ 1932 tarihli nüshasında ( Ticaret müdürünün beyanatı ) serlevhası altında bir yazı görülmüştür. Cumhuriyet gazetesi muh-rririne bir güna beyanatta bulunmadığım gibi beyanat olarak yazılan yazı- İarın dahi olan ve bitene uygun olmadığı görüldüğünden o suretle yanlışlığın düzeltilmesi için bu mektubumun gazetenize basılma- sını rica ederim. Istanbul ticaret müdürü Muhsin türkçe dersleri | ikramiye Belediye de verdiği parayı geri istiyor Şurayı devletçe, defterdar Şefik beyle “defterdarlık erkânını aldık- ları 23 bin lira ikramiyenin istir- dadına karar verildiği yazılmıştı. Maliye vekâleti bu hususun bir defada Meclisce tefsiri lâzım geldiğini iddia etmiş ve tefsir talebini meclise bildirmiştir. Mec- lis bu günlerde ikramiye verilmesi doğru olup olmadığını kararlaştı- racaktır. Diğer taraftan belediyede mü- sekkafat ve ait hisselerin tahsi- linden dolayı defterdarlık iskânına ikramiye vermişti. Şurayı devletin kararı üzerine belediye ikramlye- leri geri alınmasına dair teşeb- büsatta bulunmuştu. Ankaradan gelen bir emir üze- rine belediye hisselerine ait ikra- miyelerin istirdad edilmesi bildir- miştir. Belediye, bu hususta def- terdarlığa tezkere yazacaktır. Tez- kerenin yazılması için şimdiye ka- dar belediyenin defterdarlık me- murlarına vordiği ikramiye mik- tarı tetkik edilmektedir. 14 tacir mahkemeye verildi İstanbul ticaret odası ve ticaret müdiriyeti tarafından 14 tacır hakkında evrak tanzim olunarak 1 inci ticaret mahkemesine veril- miştir. Bunlar, ticaret kanununa muhalif hareket ve sicilli ticarete kaydolunmamak O cürümlerinden maznundurlar. Palto hırsızlığı Vapurlarda paltolara dikkat etmeli Son zamanlarda Seyrisefain vapurlarında şapka ve palto hır- sızlığı çogalmıştır. Bazı kimseler zabıtaya müracaat ettikleri gibi halkın şehir vesaiti nakliyesinde emniyetle seyahat edebilmelerinin temini için belediyeye de müra- caat etmişlerdir. Belediye polis müdürlüğünün ve Seyrisefain ida- resinin nazarı dikkatini celbet- miştir. Belediyede de ara sıra palto hırsızlığı olmaktadır. Bu palto meraklılarının faaliyetine nihayet verilmesi lâzımdır. Halkevi idare heyeti Halkevi idare heyeti teşkil edilmiştir. Idare heyeti riyasetine yüksek muallim mektebi müdürü Hamit B. intihap edilmiştir. Otomobil kazası Şoför Galibin otomobili dün Beyoğlunda madam Despinaya çarparak yaralamıştır. Şoför yaka- lanmıştır. ŞEHİR HABERLERİ Yoklama yerinde.. Halkın arasına hırsızlar da sokuluyor Eytam ve eramil maaşlarının yoklamaları devam etmekte olduğu şu sırada Beyazıt maliye dairesi önünde fazla kalabalık toplanmak- tadır. Bazı açık göz yankesiciler bu fırsatı kaçırmamak için faali- yete geçmişlerdir. Yoklamaya gelen kalabalık ara- sında bir takın yankesiciler de sokularak fırsat düşürdükçe hal- kın ceplerini ( karıştırmaktadır. Buralarda daha ziyade kadın yankesiciler görülmektedir Evvelki gün zabıta bunlardan birisini © yakalamıştır. Nazmiye isminde olan bu kadın yankesi- cilikten (o müteaddit ( sabıkaları vardır. Nazmiye evvelki gün de Beya- zıtta maliye dairesinin önüne gide- rek kalabalığın arasına sokulmuş ve bir fırsatını bulup Abdüllatif efendi isminde birisinin cebinden altın saatini ve Hatice hanım isminde bir kadıncağızın da koy- nundan parasını aşırmıştır. Hadiseye derhal zabıta vazıyet etmiş ve Nazmiye tevkif edilmiştir. Heyelân Tahkimat için, toprağın kuruması bekleniyor Buğaziçinde Paşabahçeye on dakika mesafede Tepeköyünde altı evin çökmesile neticelenen heyelâna dair belediye fen heyeti tetkikat yapmıştır.Tetkikat netice- sinde heyelânın son zamanlarda yağan şiddetli yağmurların ve kar sularının tesirile evlerin isti- nat ettiği topraktaki killi tabaka nın kaymasından ileri geldiği anlaşılmıştır. Tehlikenin önünü almak ve heyelânı durduracak (o tahkimat yapmak üzere havanın güneşle- mesi ve erazinin kuruması bekle- necektir. Bundan sonra belediye fen heyeti ikinci defa tetkikat yapacaktır. Klitleri kıranlar tutuldular Son zamanlarda Sultanhamamı civarında bazı tuhafiyeci dükkân- larının kilitleri kırılmak suretile hırsızlıklar yapılmıştır. Zabıtanın tahkikatı neticesinde Rafet ve Aziz isimlerinde iki kişi yakalan- mıştır. Bunların Beyoğlunda da bazı hırsızlıklar yaptıkları tespit edil- miştir. Amca Bey Karikatür albümü! Pek yakında çıkıyor! Gaz depoları Neft sendikat Beykozda arsa arıyor Neft sendikat gaz müessesesile belediye arasında imza edilen mukavele üzerine şirket Beykoz civarında depo yapmak üzere bir arsa aramaktadır. Arsanın satın alınması için sarfedilecek para belediyenin şirketten alacağı ha- sılâttan mahsup edileceğinden şirket arsayı satın almadan evvel belediyenin muvafakatını almağa mecburdur, Yakında arsanın ma- halli, iştira bedeli, tesisatın plân- ları belediyeye verilecektir. Tesisat bir bıçık senede bite- cek ve yeni depolar gelecek sene yete başlayacaktır. lagiliz grubile müzakere Boğaziçinin münasip bir yerinde tesis edilecek bir depodan vapur- lara ve fabrikalara yakıcı madde- lerden mürekkep ağır yağlar vermek üzere bir müddetten beri belediye ile bir ingiliz şirketi arasında cereyan eden müzakere bitmiş ve yapılan mukavele imza edilecek dereceye gelmiştir. Ancak şirket, Beykozun incirli köyü cıvarında depo ittihaz edil- mek üzere bulduğu arsanın fiatına dair arsa sahiplerile pa- zarlık bitmeden mukaveleyi imza etmiyecektir. Bu kabil mevat, tutuşucu maddeler gibi belediyenin imtiya- zma dahil olmadığından İngiliz şirketi Belediyeye senede beş bin lira verecektir. Mecidiye köyü Köyde polis teşkilâtı yapılıyor Mecidiye köyünün şehir hududu dabiline alınması üzerine burada yeni bir polis teşkilâtı yapılması zaruri görülmüştür. Bu teşkilât bir polis komiserinin idaresi altın- da olacaktir. Merkezde 3 komiser muavini ve İl polis memuru bulunacaktır. Bu suretle Mecidiye köyü jandar- ma idaresinden alınarak polise verilecektir. Büyükada iskele meydanı genişletiliyor Bir ia iskele civarındaki Rum kili. sinin istimlâki ile yıkıl- ması ve kilise yerinin meydana ilâvesi için belediyenin açtığı dava temyiz mahkemesince tasdik edilmişti. Belediye, beş bin liralık istim- lâk parasını bankaya tevdi etti- ginden bir kaç güne kadar kilise yıkılacak ve burası tesviye edile- rek meydana ilâve edilecektir. Amca Beye göre... UK > Vİ — Bu ne iştir anlıyamadım Amca Bey, bir sokağa çıkalım, diyoruz... | l .. Beş dakikada kız hazırlanıyor... ... yarım Saatte annesi hazır- lanıyor... büyük hanım 1.. Tam üç saatte hazırla- nıyor |,. .. Fakat, gel gelelim, KARİ MEKTUPLARI Acıklı bir şikâyet Dün matbaamıza Kasımpaşada oturan bir kadın müracaat etti, Asker zevcesi olan bu kadın şunları anlattı; “Kasımpaşada Yeniçeşme Sivri koz mahallesinde Mescit sokagında 18 numaralı evde oturuyorum. Kocam asker olarak Mardine rönderildi, iki çocuğumla kaldım. anun mucibince heyeti ihtiyari- yenin bize bakması lâzımdir. “Ev kirası veremiyorum, * hiç olmazsa bir oda gösterin ,, dedim, kulak asmadılar. Vilâyetten vaki olan tebligata rağmen heyeti ibtiyariye müra- caatlarıma kulak bile asmıyor. Ne bir iş, ne bir yer gösteriyor. Bu hususta icap eden makamların nazarı dikkatini celbedin. ,, Bu acıklı şikâyet hakkında vilâ- yetin vesair alâkadar makamların nazarı dikkatini celbederiz. Gedik usulü Haydarpaşada evimin önünde yük arabaları durur. Bunlar ara- sında eski köyün usulü tamamen bakidir, her şeye değuakçi hâkim- Gir. Bu yüzden sık sık kavgalar oluyor, polis geliyor. Bütün gürültülere sebep araba- cılardan bir kısmının çalışdırılma- sı, bir kısmına iş verdirilmemesi- dir. Bu hususta icabeden makam- lara da müracaat edildi. Şu cum- huriyet “devrinde bu gibi gedik usulleri baki kalmamalıdır. Bu suretle ihtilâf kalkar, biz de gü- rültüden kurtulmuş oluruz. Kar yığınları Üç günden beri İstanbula kar yağmıyor, fakat ortalık hâlâ kar içinde.. Büyük caddelerde bile kar yığınları sıra sıra duruyor. Bunlar bilhassa araba ve otomo- billerin seferlerini işgal ediyor. Acaba belediye bu karları kaldı- ramazlar mı? Yoksa bunların eriyip (o ortalığı (oçamur içinde bırakmasını mı bekliyor? Mühür bozulmamış Evvelki ogünkü (nüshamızda Taksim komiser muavini Avni efendinin, polisçe kapatılmış bir evin mührü bozulmuş olduğunu görerek içeriye girdiği ve haka- rata oğradığı yazılmıştı. Bu evin müsteciri olan zat dün matbaamıza gelerek evi sahi- binden konturatla isticar ettiğini, mührün evvelce fevkedilmiş oldu- ğunu, Avi efendi hakkında müddeiumumiliğe müracaat etti- gini bildirmiştir. AKŞAM ABONE ücretleri Türkiye SG AYLIK SATLIK 1 AyLık me Abons ücretleri doğrudan Pi doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir, Adres tebdili için yirmi beş ku- ruşluk pul göndermek lâzımdır. 4 ————— Şevval 18 — Kasım :110 5. İmsfk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı ME 11,5 1248 632 9,36 12 131 Va. 54 643 12,27 1530 17,54 1925Öğ A. B. — Tabii birader, büyük başın derdi büyük olur!,.