29 Temmuz 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

29 Temmuz 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

AKŞAM 29 Temmuz 1934 Sahife 2 SON TELGRAFLAR Avusturya ihtilâli- nin kanlı bilânçosu Şimdiye kadar 138 maktül 291 mecruh var Viyana 29 (Hususi) — Nazır Carinski irat ettiği bir nutukta, Cenubi Avusturyada Karintide, | Siyride ve Salzburgda asilerle hükümet kuvvetleri arasında vu- kubulan muharebelerin pek şid- detli olduğunu beyan eylemiş ve şimdiye kadar hükümete sadik fe- deral ordusundan 78 ölü, 165 ya- Falı,hükümete kıtaatile teşriki me- ii eden gönüllülerden 48 ölü 103 yaralı, yarlı ve polislerden 2 ölü ve 23 yaralı tesbit edildiğini ilâve eyle- Hükümete yardım eden He- vehrlerin zayiatı henüz tesbit ilmemiştir. — Asilerin telefatı meçhul ise de her halde bu mik- ardan çok fazladır. Dolflis hadisesiz gömüldü Viyana 30 (Hususi) — Dolfüs lün hadisesiz gömülmüştür. Bü. n şehir siyah bayraklarla do- mıştı. Resmi daircler, sefa- ethaneler, bayraklarını matem, , meti olarak yarıya kadar çek- şlerdi. Cenaze meras vur Miklas,prene Starem- bere, bütün sefirler, Alman mas- igüzarı hazır bulunmuşlardır. lediye bu hafta paranın line teşebbüs edecek - yeti vekile kararının tebliği belediye tarafından tele- n şirketinden salınacak olan la mükâleme ücreti ile yapıla- olan yeni hastane paviyonu icap eden proje hazırlanma- a başlanmıştır. Belediye, bu hafta içinde tele şirketi nezdinde teşebbüsat- ulunarak bu paranın istirda- çalışacaktır, Alınacak para asgari olarak 220 bin lira hesap lilmiştir. Maamafih yapılacak hesap neticesinde bu para- bir miktar daha artması ihti- mali çoktur, BR z e Beyoğlu merkezi. üsi bey mcmuriyeline iade edildi Beyoğlunda Tandeva evi işle ten bir kadından rüşvet aldığı sile hakkında takibata geçileğ | ık polis şerkemiseri Mucip bey ındaki daya evrakı mahkemesine verilmiştir Ayni suçtan maznunen hakkın- la yapılan tahkikat neticesinde seni muhakeme katarı alan sa- şik Beyoğlu polis merkez mem Hulüsi bey emniyeti umumiye nüdüriyeti tarafından gene Be ilu merkez memurluğuna tayin ruştur. i Hulüsi bey bugünden itibaren oğlu merkezinde yenideri va: ine başlamıştır. Salâhattin bey berat etti Seçenlerde ismi pek münase- isiz bazı vakalara karıştırılan bık Tekirdağ orta mektep mü- ir muavini Salâhaddin beyin irdağ asliye ceza mahkemesin- kendisine isnat edilen cürüm- ika eylemediğine ve beraeti- ii karar verilmiştir. Bu Sahahki 'TKelerafliar Italya, Avusturyanın istiklâlini silâhla koruyacağız, diyor Roma 28 (A.A.) — Italyan mat- buatı, bir “Avrupa tek cephesi teşkili ile bu cephenin sade şifahi protestolarla değil, icabında fili yat ile de Avasturyanın müdafaa. | sını üzerine almasını istemektedir. | Giornale &'italia, diyor «Het büyük devlet, söz kalaba- Tığının “ve lüzumsuz tezahürlerin, Avrapütin karışıklığına ilk sebep olduğunr Kitırlıyacak kadür me- deni ve asinevi bir cesarete sahip olmalıdır. Büyük karışıklıklar tel ne, ancak doğrudan doğruya kati | bir vaziyet alınmakla ve kati ha- veketlerle karşı konulabilir. Ak manya, her zamandan ziyade te kayyüt altında bulundurulmalıdır. Hiç bir emri vaki tanımıyoruz ve icap ederse, Avusturyanın istiklâ- Jini silâhla müdafaaya karar ver. | miş bulunuyoruz. M. von Papenin tayini, Alman orta elçiliğini bir Tasarruf Sergisi. Ilk sergi cumhuriyet” * bayramında açılacak... » Ankara 28 (Telefonla) — Mik ve tağarruf cemiyeti “tarafından yapılan öergi binasi, ağustos sönundü tesellüm edile- cektir. Binaım açılma. merasimi cumhuriyet bayramına tesadüf edecektir, Bu mesut veğile ile ser. gi binasında bir sergi açılâcaktır. Sergi siçin şimdiden hazırlıklara başlanmıştı j Bütün sanayi ve ticaret erbabı- mın iştirak edeceği bu sergide, muhtelif paviyonlar kurulacak” tır. Paviyonlardan biri, Türkiye iktisat tarihine git olacaktır. Bu paviyonda Türkiyenin Lozandan evvelki vaziyeti, tica, faaliyeti hakkında temsili resim- | ler, grafikler bulunacaktır. Pavi- yonun diğer tarafında, Lozandan sonra Türkiye iktisadi inkişafma ir resimler, grafiklerle elek- sik, ışıklı haritalarla” gösterile- cektir. 3 Ankarada ilk sergi riyet bayramında açılacak 15 teşrinisanide kapanacaktır. Bu münasebetle deniz yoll #ında ve demiryollarında tenzil yapılacaktır. Tenzilâtim-Şüzde 75 nisbetinde olacağı söyleniyor Iki yaramaz Otomobilin çamurluğunda ı düşerek yaralandılar leri. cumhu- ve işanlaşı civarında 'bir düğün evinde bulunan yirmi yaşlarında Kemal ve on üç yaşla- rında İsmail isimlerinde iki çocuk evin önünden hareket eden bir otomobilin çamurluklarna asıl, asışlardır. Otomobil süratle soka; ğın köşesinden dönerken Kemal Ve İsmsil müvazenelerini kaybe- 'dörek düşüp başlarından tehlikeli surette yaralanmışlardır. İki yaralı baygın bir halde has- taneye kaldırılmışlardır. Malya sefiri Ankarada Ankara 28 — İtalya © sefiri sabahki trenle gelerek hariciye, vekilile görüşmüş ve çakşamki TT EN trenle İstanbula dönmüştür. yüksek komiserliğe, bir nevi Al man hükümeti şubesine tahvil et- meğe benziyor.» Diğer gazeteler de Almanyaya şiddetle hücum, etmektedir, “Fransızlar ne diyorlar Paris 28 (A.A.) — Havas ajan | sından: Eski Alman başvekil muavini von Papenin Viyanaya tayini dölayısile herkes şu süali sormaktadır: «Niçin Viyanaya von Papen tayin edildi ve gene maileyh âdet olduğu veçhile ha- riciye nezaretine merbut olacak yerde fırka reisi Hitlere doğru- dan doğruya merbut kalmakta dar? Zannedildiğine göre Alman ri- cali siyasetlerinin akim kaldığını görerek Viyanaya eeöval bir dip- lomat olarak tanınmış olan von Papeni tayin etmişlerdir. Afyon - Antalya şimendifer hatti “Tlk kısım Tİ ağustosta. içini mu ihale edilecek * Afyon 27 (Hususi) — Afyon. karahisarı Antalyaya bağlıyacak olan şimendifer hattının iz kile- metrelik ilk kısmımın ihafesi, 11 ağustosta yapılacaktır. Bü haber, gehrimizde büyük bir sevinç. ve alâka ile karşılanmıştır... , .. Afyon şehrinin İzmir istaşyo” mu ile Sinir kö) şen bu kısımdan sonra, diğer kı sumlar da arka arkaya ihale “ye inşa edilecektir. Binmizbe" küçük sermayelerin de münakasiya trak: edebilmeleri ve bu, sure hattın daha ucuz yapılabilmesi için münakasalar küçük parçalar Üzerine tertip edilmiştir. ©“ Sıcak iklimler ziraalı mülehagsısı Ankara 28 Telefonla) Ziraat vekâleti Avrupadan sı cak iklimler ziraati için bir mü: tehassıs getirecektir. Bir kaç gü- ne kadar şehrimize geledek olan mütehassıs Antalya “ havalisinde tetkikat yaparak, sicak memle- ketlere mahsus mahsulâtıri yetiş- mesi için tecrübeler yapactklır. Umum ziraat müdürü Ankara o (Telefonla) — Zi- raat vekâleti umum zirsât işleri müdürü Tevfik bey Sakarya va- disinde pamuk ıslahı hakkindâ fenni tetkikat yapmaktadır. Kok fabrikası yapılıyor Zonguldakta Zonguldak “gaze tesinin yazdığına göre başvekil İsmet paşa ve İktisat vekili Celal bey, ağustosun ilk haftasinda Zor. guldağa gideceklerdir. Bu ziyaret vesilesile başvekil paşa, sömikek fabrikasinin temel atmia . merasi- ininde hazır bulunacaktır. Zongul. dakta başvekil paşa ve İktisat ve- kili Celâl beyi karşılamak hazırlıklara başlanmıştır. Nahıa vekili Balıkesirde Balıkesir 28 (Hususi) — Nafia vekili” Ali bey, buraya gelmiş, şimendifer ve nafıa işlerini tetkik eylemiş, halkın dileklerini dinle” | miş, bu akşam Bandırmaya ha efe İ Alman cephesini kurmaya muvaf- Şirket kilovatın 15 kuruşa İ nin az bile olduğunu iddia ede İzcilerimiz Pariste | reket eylemiştir. | Meskovay ) 'da olduğuna göre Sarrada Naziler şiddetli hareketlerinde bulunduk: ları zaman yine oraya M. von Pa- pen gönderilmiş ve fesholunan milli sosyalist fırkasının yerine fak olmuştu, Şimdi Viyanaya mü- masil bir vazife ile mi gidiyor? Bunu yakın bir istikbal cektir.» l Belgradda hayret | Belgrat 28 (A.A.) — Havas ajansının muhabiri bildiriyor: M. von Papenin Viyanaya tayini bu- rada büyük bir hayret uyandır. mıştır. Siyasi mahafil, bunda, Alman- yaya Avusturyada o «Anschluss» lehine propagandaya tekrar de vam vasıtalarını veren yeni bir manevra ihtimali görmekte ve bu tayinin Hitleri endişeli bir komşu- Tuktan kurtaracağını kaydetmek- tedirler, Elektrik fiatleri indirilmesini reddediyor Elektrik ücretlerini tetbite me- #mur komisyon dün son içtimamı yapmış, mafia komiseri Civan | şir bey çelektrik kilovat fin. tanın 15,5 kuruştan 15 kuruşa in- dirilmesini teklif etmiş, belediye #murahhası da bu talebi teyit et- miştir. Elekirik şirketi müdürü M. Hansens; bugünkü kilovat ücreti rek 16,5 kuruşa çıkarılmasını is- demiştir. Son kararı nafıa vekâ. leti vereerketir. feshi kararnamesi tasdika - arzedilmiştir. Tas- dikten çıkınca şirkete tebliğ edir decektir. Elektrik, su, havagazı saalleri Ankara 28 (Hususi) — Nafia vekâleti, elektrik, havagazı, su saatleri için bir formül bulmuş- tur, Formül saat kiralarını yarı yarıya indirmekti Formülde saatlerin amorti müddeti 10 se- | ne olarak tesbit edilmişti Bugüne kadar amorti paraları- nı vermiş olan sastlar, abonele rin mali olacaktır. âli Sefarethanemizde bir resmi kabul yapıldı Paris 28 (Hususi) — 150 mu- allim ve izciden mürekkep Türk kafilesi şerefine Türkiye sefaret- hanesinde bir resmi kabul yapıl mış, sefir Suat bey, irat ettiği mutukta Türk - Fransız dostlu- Oğundan bahsetmiş iki mem- lekât © gençliğini bu dost hiğü <daha sıkılaştırma davet eylemiştir. İzcilerimiz, tiklâl ve Fransız marşlarımı si emişler, meçhul asker abidesine çelenk koymuşlardır. Muallim ve izciler lisede misafir edilmişlerdir. Sporcularımız Odesaya vardı Odesa 28 (Hususi) — Türk sporcuları bugün buraya vâsıl ol auşlar ve hararetli tezahüratla Karşılanmışlardır. Kafile, bu gece M demistir. “Milliyet, davasi Dava, müdafaayi hazırla- mak için tehir edildi Milliyet gazetesi aleyhine va- Ti ve belediye reisi Muhiddin be- Yin açtığı şahsi hakaret davasının | Tüyetine devam edilmiştir. Dünkü celsede Muhiddin be yin vekili tarafından verilen da- va hakkındaki tahriri izahname okunmuştur. İzahnamede valinin, halkın mefret ve husumetine maruz bi yakıldığı, Staviskiye | benzetil diği ileri sürülerek Esnaf bankasi hadisesinin Milliyet gazetesinin iddia ettiği gibi haizi ehemmi- yet bir mesele olmadığı ve gazete de bahsedilen beş senetteri üçü nün aslı olmadığı iddia ediliyordu. Ethem İzzet bey bu iddiaya karşı ezcümle demiştir ki: «— Milliyet gazetesi fırtına yaratmadı. Dövada sadet harici: ne çıkılmıştır. Ben gazetemde Es maf bankası işinden dolayı Mu- hiddin beyin mesul olduğunu söy- lemişim, Bu iddiayı burada da tekrar ederim. Muhiddin bey mesuldür. Milletin beş yüz (bin lirası yağma edilirken bü ille #in bir ferdi olan Ethem İzet susmalı mı idi?» Gene davacı vekilinin tahriri id- dianamesinde şöyle deniliyordu. «— Şehir meelisindeki müza- kere esnasında Ethem İzzet bey bazı eşhasın kuklası vaziyetinde kalmıştı. Şimdi o şahıslar mevki lerinden uzaklaştırılmışlardır.» Ethem İzzet bey ve vekilleri bu noktaya işaret ederek bu eş hasm kimler olduklarının müd- dei vekilleri tarafından açıkça temişlerdir. bunları suçlu- ların çok iyi bildiklerini söyle- mişlerdir. Bu yüzden uzun müna- kaşalar olmuştur. Neticede suçlu vekillerinin de veya şifahi olarak müda- faalarını hazırlamaları için dava Halik edilmiştir. Avusturyada harp (Baş taraf 1 inci sahifede) Italya kuvvetleri hududu geçtimi? Roma 28 (A.A.) — Salâhiyet- tar mahafil, İtalya kıtaatının hu: dudu geçtiğini katiyen tekzip et. mektedir. Belgrat 28 (A.A.) — Harici nazırı, dün, kralın tedavi edi mekte olduğu Niş şehiine gitmi tir. Akşam üzeri, İtalyan müfreze- lerinin hududu geçtiğini Avus- turyanm Styriede artık vaziyete olmadığına dair şayialar çıkmıştır. Teeyyüt etmemekle beraber, bu haberler Belgradda büyük bir he- yecan uyandırmıştır. Küçük itilâf mahafili, İtalyanın Fransa ile mutabık kalmadan mü- dahale etmiyeceğini ümit etmek- #e ve bu takdirde küçük itilâfin muhakkak surette reyine müraca- at edileceği kanaatinde bulun maktadır. Devletler müdahale etmiyecek Pı 28 (A.A.) — Avustury: nın vaziyeti Fransa, İtalya ve İn- giltere arasında noktai nazarlar teatisine sebep olmakla beraber,' şimdiki halde her hangi bir dip-' lomatik harekete vesile olmıyacak gibi görünmektedir. Avusturya meselesi, beynelmi. lel mahiyettedir ve Fransa için yalnız başına hareket etmek mev: Zuu bahsolamaz. Dz ile İri de bü sö” irak eti