29 Temmuz 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

29 Temmuz 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

Sahife 4 AKŞAM 29 Temmuz 1934 Tetrika No. 262 | "Yakup Gemil — Okunan ifadeyi dinlediniz ya Mümtaz bey.. Siz Yakup C. mil beyi tehdit etmişsiniz. Çünl Babâliyi asıl siz basmak, bül meti siz devirmek istiyormussu- nuz. Bunun için İzmitlen kuvvet getirecekmişsiniz. Fakat Yakup Cemil bey sizden evvel davran- mış, buradaki arkadaşlarile Me- serret otelinde toplanmış. Siz öte- denberi Talât beyi merkezi umumi özasının en büyük düşma- nı imişsiniz. Bunu her vakit izhar eder, sileyhlerinde Oo mütemadi- yen söylermişsiniz. Hattâ Nuruos- meniye klübünde bu düşmanlığı mızı isbat edecek sözler söylediği i Yakup Cemil bey kulağile işitmis, Sonra harbiye nazırı p: hazretlerine sik sık küfürler edi ... Şimdi bunlara kar- ne dersiniz? Mümtaz bey, mevkuf arkadaşi. nın bu sözlerine hayretler içinde kaldı. Çünkü o, Meserret oteli iç- timamı müteakip, Hakkı bey tar: İmdlan çekilen telgraf üzerine İs- tanbula geldikten sonra Yukup mil beyin hükümet aleyhindeki ve sulhu münferit göstermişti Cemil tevkif Yakup deşlernn beyle in hadise ve meseleler, Meserret eli içtimama taallük etmekte idi. Vaziyet bu merkezde olduğu İde, kendisinin Yakup Cemil tarafından bu suretle itham ini, bir türlü havsslasına ıyordu., O, haynetten şa- kalmıştı! Maamafih Müm- “bey, bu iddialarına * rağmen, muksadile hareket etme- ine emindi. Çünkü o, (teklibi iğial edildiğini ve bu a. suretle söz söyledim ki,, diyor , Mümtaz bey müstantiğin si şu cevabı vermeği münasip — Bundan evwel de arzetmiş- “dim: Ben ancak Yakup Cemil b. arkadaşlarının Meserret otelin. “de toplanmasından sonra Hakkı eyin telgrafı üzerine İstanbula Yakup Cemil beyin bun- “dan evvelki teşebbüs ve faaliyetle rinden ne malümatım vardır, ne € alâkam mevcuttur. beyin telgrafnı alır almaz. itten buraya gelince, Yakup beyin hükümeti devirmek Meserret otelinde bir içtima im öğrendim. Bumun üzeri. Sabancalı Halkı beyin yaziha de bu gibi fikirlerden vaz- . Ve hattâ: «İşte Bubrüli, işe sen! Orada beni ve arkadaşla nı karşımda göreceksin!» de. ka bir şekilde tefsir ve izah mesine son derece hayret edi. Busözüm, benim Babâli- tarihinde esrar perdesi | İ uiçin ve nasıl Muharriri: 29 Temmuz 1934 öldürüldi m. > Yi sararak hükümeti devirmek is- tediğimi değil, ancak | hültümeti düşürmek için Babıâliye gelecek olan Yakup “Cemil beyin muhte- mel hareketine İtgrşi silâhla mu- kaböle edecek olan . arkadaşlara benim de iltihak edeceğimi gör erir. Filhakika ben Yakup Cemil be- yi-bu sözümle tehdit ettim; fakat dediği gibi, kükümâti benim ken- disinden evvel basmak istediğim- den dolayı 'değil, onun bu çılgın hareketlerine müni “solmak . için tehdit ettim. Binaenaleyh bu sö- züm, tamamile hiğeümetin Jehine- dir. Kendilerine düşman olduğum. ve aleyhlerinde bulunduğum id- din edilen zevatın ise mahkemeye müracaat etmeleri İâzimdır. Çün- kü nihayet bir husumet ve eleyh- tarlık varsa, bu'da şahsi mahiyet- te kalır; bu kabil şeyler, heyeti © Yakup Cemil beyin mesuliyeti- ni mucip olan hadiseyi bana ve arkadaşlarıma yükletmek doğru ölmez. Çünkü biz, bu meselede alâkadar olmuş olaydık, © zaman Yakup Camil beyin bizimle daha evvel anlaşması ve işi bu suretle dağdağaya düşürmemesi lâzım. dı. Halbuki Yakup Cemil bey esulhu münferit» yapmak için hülümeti devireceğiri benden ve Hakkıdan başka ve Mesevret oteli içtimamdan evvel sadrrazam pa. | ya, dahiliye mazırı Talât beye, harbiye nezareti müsteşar Mah. | maut Kâmil paşaya, merkezi umu- mi âzasına ve hattâ her tanıdığı na anlattığını kendisi söylemekte Şu halde Yakup Cemil beyin bu teşebbüsleri hükümetin malümat tahtında idi. Bilâhare Meşerret otelinde Babrâliyi basmak için toplanması da hükümetin tama- mile vukuf ve mahimatı altında: dir, İsbatını mı istiyorsumuz, arze- deyim: Babiâlinin yanı başında bulunan Meserret oielindeki içti- madan herkesten evvel. diyani harp reisi Nafiz beyin malümat- jandarma kumandanı olmak iha. sebile asayişten şahsan da mesul dür. Bahusus bu çtimada hazır bulunanlardan mülâzimevvel Mı Devamı var) Küçükpazar klübünün muvaffakıyetleri Spor hareketlerinde öteden beri bir varlik göstermeğe baş- Önümüzdeki cuma günü Büyükadada çiçek savaşı Adaları Güzelleştirme cemiyeti tarafından 3 ağustor önümüzdeki cuma günü için “Büyükadada bir çiçek savaşı tertip: edilmektedir. Malüm olduğu üzere Nis, Kan gibi Avrupa şehirlerinde arasıra bu bi çiçek savaşları “ertip © arabalar, otomobiller güzel çiçek- lerle türlü türlü süslenir ve başlı ca caddelerde dolaşılarak en gü- zel süslenmiş arabalara mükâfat. lar verili Adaları Güzelleştirme cemiyeti de busene Büyükadada böyle bir eğlence tertip etmeyi kararlaştır. am ve bir müddettenberi bunun hazırlıklarile meşgul olmağa baş- | lamıştar. Çiçek savasi önümüzdeki cuma günü saat 18 de Şehir bandosunun. işlirakile başlıyacak ve bir saat kadar devam edecektir. . Turing klüp tarafımdan intihap edilecek Jüri heyetinin birinci | ve ikinci olarak ayıracağı arabalara birer kupa hediye edilecektir. Ayrıca Ada ve İstanbul çiçek çilerinin getirecekleri buketler arasında da bir müsabaka yapı cak ve birinci, ilinci ve üçüncüye birer madalya verilecekti Şimdiye kadar Ada belediyesi, Yat Klübü, Dagcılıle klübü, Sabun- cakis, istambul isu sporları klübü, | Akasya, Kâzımpaşa otelleri, Ada arabacıları ve daha bazı husus zevst araba hazırlamak kaydedilmilerdir. Savaş sahası “olarak “Çankaya sicli meydanmdan “Yat Klübü ve Küzimpaşa oteli önünden iskele meydanma kadar olan yer tahsis edilmiştir. Bu sahaya cemiyet menfaatine on kuruş teberri ile gi rilecektir. Önümüzdeki cuma Ada halamın ve Adaya gezmeğe gitmiş anların meşeli, güzel'bir gün ge- çireceklerine şüphe yakıt. Hst, dahi 9450) ŞB, Karalne Kupuneuz 1938 | > Mnessis g8 istikram— 96—) 1. Merkez İp a » O TM nis 20/80) > ir rn) smelefan 1080 Memesi 1. MB) Terken 19 > ME 4,90) Gömemte 0) > A | irtihat esin 24) İp Barka © 9) gark Para (Çek Tlzileri) Pari 1s) ezo) Ladin 84, — Joyö Kor Yeri ros209) layan gayri federe Mlüplerimizden Küçülpazar İdman Yurdu evvelki hafta n 6-1 gibi mühim bir farkla yendi. Bu hafta da Bozkurt İleri Spor birliği ile Yaptığı ve bu-“birliğin koyduğu kupa maçında Bozkurt İleri Spor Birliğini 3-1 mağlüp etmişti Fakat Bozkürtlülar oyunun il yetinde kendi koyduklart kupayı” vermemişletdir. a "Tepebaşı" belediye Bakçölinde Bu akiyam dar 29 de ADALAR REVUSÜü 14 tablo” Yazan: Eron Beşik Beskaleyen: Cemal “Raçit. nba Beldesi ŞehirTiyatrosu yin lame © AET Atina GDO Geneve . 24685 Bid e) 7 Amsterdam 11780 “Moskova “109020 YENİ NEŞRİYAT > Havapılık we spor layan “ve pmu “128nen sayısı çil. İğndeki yaziların on. nt. deri şunlardır; (lili kancl kameri), Çin giz İmparatorluğu hasa günü, (Ün beş Edulük Maya haberleri (Oz bin matrellan iddiali biralılğ, (Stratosfeze çıkmağa bağırkananları, Gör Fransız tayyareci Din. İzendaki sergüzeşii . esimle, Mavaçılık we spor hareketle). Bu ayı dn Server Ziyanın (lopasan) dar Tik. geye Gerli keyveti biraya Maldi gezileri “davet Ankara malül gaziler cemiyeti Hstanbul şubesi riyasetinden; 7 3/B/934 xcuma günü saat 11 de Bniversite “konferans salonunda şubemiz ilk kongresini aktedece- inden şubemize msnsüp bilümum. malül gazilerin gelmeleri ilân olunur. mizden) — Anadoluda Akşam Gömeç yakında nümune — nahiyesi oluyor Gömeç 20 (Umumi muhabiri Burada çok mefis bal çiktiğmdan kasabanın adına Gömeç denilmişi Nahiye mer kezinde her cuma BİZİ kuru. | ur, Ayvalık, Bürhaniye . ve,(Ko- zak'nahiyesile etraftan pek gok halk buraya toplanır vg mühim alış verişler yapılır. Burada bir halk okuma odası saçılmak süze- redir. darlara Müdür “Hüsnü ibey muh. Nümune mahiyesi © - (Gömeşin si olması Her köye söy yolları ve ihihik zam telefonl alimli -vdktepler | eğil Köylerin ikisi sahilde “ve dil leri dağ tarafındadır. Sekiz. bir mümune nahiye icin “karar verilmiiğti ler vardır. Kijtise. iye ve “yazım İhepsiittz61ö- gidilebilir. 'Nahiy&nin ve sınıflı birer vmu- içilmiş de köy kanunu tatbik “olunmak? tadır. Nahiyönin 15 köyü vâr- dır. Metkkezi park Yapilmik üzere, Kuzu ekmek 5 - 7: saile yağ (60) adr. de bir hamam Ve YAK ) ğa, zeylimyöğı BE, Bu sene yapılacak işler Bu sene köy bülçi nulan “tahsi yapılacaktır: atla saşağıdali 1 —59 kilometre üzerindözhen dek açılacak ve kum dökülecek. 2 — Su getirilecek. 3 — Su biri tileri “kâmilen kapalı mecralar içine almacak, 4 — 2600 metrelik kaldırım yapılacak. 5 — Bir cak. çocuk bahçesi açila- 7 —Bir park yapilacak. 8 — Bir pazar mahslli vüce de getirilecek. n 9 — Bir halk okuma odasi açi- | lacak. Şu program oldukça zengin- dir. bey gi kudretli bir idare a: Bu sene şu işler görülecek Olursa nahiyenin şerefi daha artacaktır. bir kat Müdür Hüsnü minin “Gömeğte bulunması çok istifadeli olmuştur. Halk müdür beyi çok takdir “etmekte soldu mdan şu saydığım işleri elibir- Temizlik Gömeçin çarçısı çök temizdir. ağaçlar meydanlikler rada kendi olmuş aânmlar. vardır. Sokaklarında miştir. Kahveleri, gok ferahtır. Bu- geyretlerile | zengin Müdür in Hüsnü beyin vakar ve temkini ve'halk işlerine gösterdiği alâke $i şayanı takdirdir. Onda bir va- zife aşkı va rdır ki her işte ken- disine muvaffakıyetler temin -ey- Jemektedi; Gazetemiz namına kendisini alkışlamak bir vazife dir. Nahiye kâtibi Rüştü “beyle nü- fus memuru Mustafa bey çok kiymetli gençlerdir. Halk fırkası idare heyeti derecelerde yettir ve çok hizmetler Muhtar Ali len ve her bir zattır, Teisi Ferit bey son faydalı bir şahsi vardır. elendi vazifesini biz tarafa “koşan değerli Armut ovasında vatanın kara günlerinde en çök çalşan ve | düşmanlarla çarpışan Seben ari cet fedakâtlardan Ferit beydir. Ferit bey ayni zamanda vilâyet | umumi medlisi âzası ve mahiye- İni halle Gorknsı el Ferit bey çok şerefli ve iyiliği sever'bir yurtdaştır. Bakkal Osman ve elbiseci Hâ- mit efendiler “sırf kendi mesis lerile wwe fazileti ablükiyeleri sa- yesinde nahiyenin en zengin ve en mesut insanlarmdan olmuş lardır. Bu iki zat “burada herkes tarafımdan sevilmektedir. Tahrirat kâtibi © Rüştü “beyle üfus “memuru Mustafa “efendi © vazifelerine İçok merbut ve çök iyi kalpli insanlardır. Razıp Kemal (Bas tarafı 1 inci sabite) Balkam lokarnosu, tahakkuk et tiği takdirde, bu teşekküle dahil ölen ilevletlerin her hangi üçüncü Bir devletin tecavüzüne'karsı yek- diğerine “yardım etmesi esasma müstenit «alacaktır. Balkan “misa- kı, buremmiyeti bahşetmemekte ve Yalnız, vaziüilimza dört “devletin | Balkkerilarilnki huthutlerınn. a | aumüyetini #ekeffül “etmektedir. *-“Framsız hariciye nazırı M.Bari” hou Bülereşe ve Belgrada vukubu- lem son ziyareti esasda, “Bal kan Tokernosu meselesi ve'bilkas- sa “akti düşünülen o Akdeniz misâkma — Yugoslavyamın de iltihak hakkmda “Ronsanya ve Yugoslavya hükümetlerile görüş müştür, i Fransız hariciye nezareti hafi epeyce ilerilemiş öldüğunu ve bu- nun tahakkuku için Fransa tara. fınilan resmi bir teklif yapilmak- tan başka bir şey kalmamış oldu- | ğunu temin ediyorlar.» Katimerini gazetesi, Paris mu- habirinin telgrafmı meerettikten sonra Balkan Tökarnosuna “kar” | Yunanistanın alacağı vaziyeti şöy. le tayin ediyo: CYunanistan hükümeti, slâka. dar bütün devletleri ihtiva ettiği #skdirde sulhün ve emniyetlerinin mütekabilen ve mütesaniden te. minini isühdef edecek olan böyle Bir teşekküle girmek için aleyhtar Bir vaziyet almıyacaktır. Kabul ettikleri esaslar üzerine tan- edileceği cihetle, bütün bü- yük devletler tarafından tasvip edilecek olan'bu misaka, Bulgaris- tan ile Arnavutluğun da girmesi lâzımdır. Aksi tökdirde Balkan müsakı, Yunanistanın emniyet ve masuniyetini temine kâfi telâkki edilmektedir Ortada Akdeniz misakı mese esi de bulunduğuna göre, vaziye- tin nasıl inkişaf edeceği şimdiden kestirilemöz. Maamafih salâhiyet- tar Yünah mehefili, Bulgaristan la Arnavuthiğun iştiraki olmadık- ga Balkan lokütnosunun natamam olacağı ve sulküün teyit ve istik- yarina yeni bir şey ilâve etmiyece- Zi fikerindedir. Sule tetpin edilmiş olduğuna gö- Te bugün-hör.Şeye takaddüm eden şey, bütün komşü devletler arasın- da mütekabil bir emniyet havasi yaratmaklır. Bu da ancak Bulga- Tistan ve Arnavutluğun da kabildir.» Nimresmi Yunan gezetesinin. verdiği haber, bundan ibaret , buhusustaki müzakerelerin