29 Temmuz 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

29 Temmuz 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Sahife 6 29 Temmuz 1934 ISTANBUL HAYATI Istanbulun göbeğinde Anadolu köyi İstanbulun göbeğinde İç Ana- dolu köylerinden bir manzara seyretmek ne hoş oluyor. Evet, inema perdelerinde bayıla ba- yıla seyrettiğimiz bu ücra kö- gelerden canlı bir parça getirilip İstanbulun ta göbeğine yerleşti rilmiş. Üniversite ile şimdiki Tıbbiye binasının arasınsaki dar cadde- nin ilerisinde sola bir yol sapar ve gene sağa krvnllarak küçücük bir kemerin altında nihayet bu- ler, Koca Sinanın şaheseri Süley- maniyenin heybetli kubbelerine karşı bir tarassut deliği gibi aç mış olan bu minimini kemercik, yukarıda bahsettiğim “ücra di- yarın kapısıdır. Kemerin iç tarafile dış tara- fında biribirine taban tabana zıt manzaralar görülür. Dışarı tarafta kısa pantatonlu, kolsuz ceketli çoçuklar, bisiklete binerler, futbol oynarlar, balon uçururlar. Minimini — dudakları arasından mülemadiyen alafran- ga parçalar mırıldanırlar. Evle- rin pencerelerinden radyo sesle- Tİ duyulur. Etraftan vızır vezir lüks otomobiller geçer, adım avp bu esrarlı ki şük kapıdan iç tarafa geçince manzara birdenbire o kadar de- Bişir ki, insanın gözlerine inana- mıyacağı gelir. Cami duvarının dibinde kırık tahta parçaların. dan çatılmış, kocaman tekerlek- leri çatlamış manda arabaları, Yolun kenarına öbek öbek yığıl. maş karpuz kabuklarının başında #alyalarını akıta akıta geviş geti- ren çarpık dudaklı, sırtları kat- yanlı mandalar. Asırlık çınar ağaçlarının gölgesinde. sıralan- miş asma çardaklı kahveler. Et rafta bir sürü domates, patlıcan küfeleri, Arkalıksız, hasır. iskemleler hep dolu. Kasketlerin rini yana çevirmiş, açık, belleri kuşaklı, polurlü seyyar satıcılar. Kalın, nasırlı parmaklarının beşini birden ağzına sokup ıslat klan sonra pislikten üzerindeki işaretler bile görülmez hale gel iş iskambil kâğıdım desteliyor. ları asabiyetle masaya atar. ken öyle bir yumruk vuruşu var ki, maazallah bir insanın başma isabet etse yamyassı yapar, Oyun kızıştılıça asabiyet te ar- iyor, 4— Ulan, şu garamaçanı zim. at diyom. Niye gn? «— Oğlum, benim elimde er- it var, helbetle gızı sak- ge vermiyon Çinarların sık yaprakları ara: sından ispinoz, saka, iskete cr yıltıları yükseliyor. Ötede uçkurlü, uzum donları ta göğüslerinden bağlanmış, yanık gövdeli, gözleri çapaklı çocuklar tahta parçalarından yaptıkları kü gük kağni arabalarile taş taşıya- rak oynuyorlar. Çatlak teneke borulu gramo- fon yanık bir kayabaşı gazeli tutturmuş. Sokak araları bomboş. Tahta kafesli cumbaların arkasından burunlarının ucuna kadar başör- tüleri sarılmış kadın başları bi- Fer hayal gibi görünüyor. İşte İstanbulun ta göbeğinde «bir Anadolu köyü, EE. bacakları | Şirin ve yeşil Simav Madenleri bol olan Simavın istikbali, Balıkesir - Demirci yolu bitince pek parlak olacaktır Simav 14 (Hu- susi) — Simav, Kütahyaya (150) ve Uşağa (98) kilometrelik bir şose ile bağlıdır. 115 köyü var. dır. Kasabada 1151 ev ve 5131 nüfus tur, Umum nü- füsu 40,000 dir. Her kilometre murabbaı başına. 21 kişi düşer, Kazanın en ka mevcut- labalık yeri Simay ovasıdır. Nü: fus dağlık yerlerde pek dağınık- tr. Kaza dahilinde biri Çerkes, diğeri Pomak köyü olmak üzere umum halk Türktür, 1650 metre yükseklikte bulunan ve Demirci dağlarma yaslanmış olan bu ka- sabanın güzelliği anlatılamıyacak ihata eden Demirci dağları kestane ağaçlari- derecedidir. Cenubu le hoş bir manzara arzetmektedir. Simavın 10 kilometre garbi şima- isinde ve ovanın ortasına, yakın Tekirdağ karpuzu Bu sene m de karpuz da az olacak Tekirdağı (Hususi) — Tekir. dağında bu seneki umumi kan: ta göre üzüm mahsulünün bağları mızda hüküm süren hastalık dola- yısile az olacağı zümlerimi- zin fazla Fiat yapacağı söylenmek: tedir. Kazalarla beraber vilâyetimiz- de mevcut bağ miktarı (31.359) dönümdür. Her sene alınan vasat üzüm mahsulü (7.117.000) kilo ve istihsal olunan şarap miktarı da (2.115.000) kilodur. Karpuzlarımız: — Tekirdağının meşhur karpuzları bu sene yağ- murların vaktinde yağmaması yü- Zünden bereketli olmamıştır. Pi yasada sehrin ihtiyacına kâfi mik- tarda kavun, karpuz göze çarp- makta ise de fiatler geçen seneye nisbetle pahalıdır. Muğlada şiddetli yağmur Muğla 28 (A.A.) — Sabahleyin ani bir sağnakla şiddetli bir yağ- mur yağdı. Yağmur az devam et- mekle beraber hava serinlemiştir. Koyun ihracatımız Son hafta İzmir limanından Malaya 239 ve Yunanistana 649 sığır, İskenderiyeye 209 ko- yun ihraç edilmiştir. Izmir liman tarifesi Izmir 27 — Liman ve körfez işleri inhisarma alt tahmil ve tahliye tarife komisyonu altı ayda bir defa yaptığı mutat içtimamı akteylemişti u komisyona tica- ret odası namına Cevabirci zade Şükrü bey iştirak etmiştir. hmil ve tabliye tarifesinde en mühim tenzilât yapılacağı AE eman Slmavın umum! görünüşü ve Demirci dai bir mevkide arzı (5) ve tolü (10) kilometrelik ufak bir gölü vardır. Tarihte (Simal) ismini taşıyan bu gölden Simav veya Majistos) suyu akar. Daha ileride de (Susurluk) adımı alan Simav çayı gölün suları: nı boşaltır. Keçi yollarından Bursa, Balıke- sir ve Salihli ile münasebatı tüc- cariyede bulunan Simavın. istik- bali daha ziyade garbindedir. Ye- Bi açılmağa başlanan Balıkesir ve Demirci yolu bittiği zaman Simav Cevizli köyü Asri bir şekilde inşasına başlandı Antalya (Hususi) — Cumhuri- yetin onuncu yıldö gecesin- de Akseki kazasının güzel bir na- hiyesi olan Cevizlide bütün köy halkı mektepte verilen müsame- Teyi seyretmekte iken bir evin manlığından yangın çıkmış, kö- Cumhuriyet hükümetimiz bu harikzede köyün yeniden inşa ve ihyası için yirmi beş bin lira yar- dım etmiş ve kaza kaymakamının rehsliğinde mahallinde bir komis- yon teşkil olunmuştur. Vali Nazif bey harikzedelerin önümüzdeki kışı yeni yuvalarında geçirmelerini — teminen İnşaatı mutlak surette tahakkuk ettirmek için muhasebei hususiye müdürü Muharrem Zeki beyi Aksekiye memüren göndermiş, mumaileyki kazada (23) gün kalarak inşaati mahalli komisyonla beraber taah- büde bağlıyarak avdet etmiştir. Cevizli, gerek hükümetin verdiği ile gerek ayrıca elde yardımlar ve köylü nün taahhüt ettiği inşa mal zemeleri o mukabilinde O yep- yeni, modern bir köy olarak inşa edilecektir. İnşaata mühendis Şükrü beyin nezaretinde filen başlanmıştır. Halk sevinç içindedir. M. Sait Izmit kâğıt fabrikası İzmitte inşa edilecek kâğıt fab- rikasına ait hazırlıklar ikmal edil- miştir. Temel atma merasiı 5 ağustosta. icrası mıştır. Temel taşını paşa atacak, merasimde İktisat vekili para edilen kararlaştırıl- Celâl bey de. hazır bulunacaktır. parlak bir istik- bale kavuşmuş olacaktır. Simav ovası ziraat itibarile pek zengin bir mubittir. Ekilmiş arazi 170,000 dö- üm miktarında olup meraları da 100,000 den fazla koyun, keçi, sığır ve st beslenmekte- dir. Ormanları 122,000 hektara baliğ olmaktadır. Simav kazasının muhtelif yer- lerinde ruhsatnamesi alınmış sim- li kurşun, demir, bakır ve kömür madenleri olduğu gibi Dağardı nahiyesinde 60 senedenberi AL manlar tarafından işletilen krom paadeni de vardır. Mezbut tarihi malümata nazaran 2535 asırlık bir hayatı tarihiyeye malik bulu- nan Simav, Siyanüs, Simanüs ve Simal gil günkü Simav ismini almıştır. isimlerden sonra bu- Şaraplık üzümler İnhisar memurları Bornova! bağlarını tetkik ediyorlar İzmir 27 — Her sene alkol ve Satın alınan Bornovanın şaraplık üzümleri hakkında idare rekolte tetkiklerine başlamıştır. — İnhisar memurları Bornovaya giderek bağ- ları gezmeğe, bu seneki şaraplık üzüm mahsulünün ne zaman id- rak edileceğini, ne miktar olacağı" Dı tahmin ve esbit etmeğe başla” mışlardır. Bu tetkiklerin üç dört tahmin olu- nuyor. Memurların Bornovada işe başlaması bağcıları sevindirmişti Izmir iskân kadrosu İzmir vilâyeti yeni iskân mi dürlüğü kadrosu tebliğ edilmiş- tir. Kadroda 3 memuriyet mi gadır. Bu memuriyetler yirmişer lira maaşlı Gi Memurlardan Naim, Mehmet Ali efendiler derhal (açığa çıkarı mışlardır. ve Kemal Izmir panayırı filmi İzmir 9 eylül panayırının sesli | sinemaya alınması için bazı müte- şebbisler komiteye teklif hazırla- maktadır. Panayır münasebetile yapılacak | ime ilâveten İzmirin bir fil. | uda getirilmesi de der- | piş edilmektedi m Urlada yaban domuzları Urla havalisinde pek fazla ya- | ban domuzu bulunduğu ve şimdi- ye kadar yapılan sürek avlarından müsbet netice elde edilemediği mıntaka ziraat müdürlüğüne ge- haberlerden anlaşılmıstır. mm | Jlokuyucu mektu İ Kapkaranlık bir sokak Gedikpaşuda Hattat sokağında otu van Feride halim yazıyor: Size bütün sokak halkı namına mmü- racaat ve rica ediyorum. Uzun Hanberi sokağımız kapkaranlıktır. Ne elektrik, ne de hava gazi lâmıbası var dır. Halbuki sokağını: çok işlek ve kalabalıktır. İkinci sinif bir caşdedir. Meretinin dikkat nazarını çekmenizi gok rica, ederiz. Kuzguncukta buz yok Kuzgurcukta oturan okuyucularımız. don Hikmet bey yazler: Sıcaklığın 35-36. dereceye, böyle bir zamanda Kuzguncukta buz bulmak “imkân fharicindedir. — Âcaba bur serbayiliği bu köyde kâr etmese bile halkın bu mübrem ibtiyacınm & minile hayır dualarını almak için Bur din bir buz bayii bulunuramaz mi? Bn hunusta makamı aidinin dikkat nazar. larının celbini sevimli gazetenizden zi <a derim. Istanbul mavaacılarının bir dileği İstabul. iman mavnacıları namına Hâmüt ve Cemal imzanle şu mektubu allık; sıktığı sirketi ineyanında bir yatı merkezine yatırılmasını 'düşünmüz ve bu maksatla Yazkapanı iskelesi önünde büyük bir dubaya, 70 İmanın yamasını mahsus vapur yaz taklarına benzer dar ve sıkışık yerler hazırlamıştır. Biz mavnacı mürettebatı şirketimizin almakla olduğu son tasar. rüf ve orlahat tedbirlerini sevinçle kare almaktayız. İyi kalpli Hamdi bey dama ellerinden geldiği kadar vazifelerimizi ve haklarımızı ta- Yin ve temin hususunda doğrulukla har Teket etmektedir. Kendilerine karnı bü- tün mürettebat mcdyunu şükamz. An cak son alınan taplu yatı merkezi ted. biri esasen pek müşkül. şersir alunda gece gündüz çalışmakta olan bizlerin sıhhatini tehlikeye sokacak fena ve güç vaziyet ihdas ediyor. Çünkü Helicin pis suları üztünde yatan bir tek mavnanın. havasız ve ziyasız deliklerinde 70 ir sanın barınması mümkün değildir. Bu min iin bu iş tatbik sahasına geçmez den evvel, bir de sıhhiye vekâletinin reyi mütüleasinin alınmasını iriyaruz. Ve bu işin daha shbi bir şekilde yapıl masını ve bu mümkün olumliğı takdir. de şimdiye kadar olduğu gibi her biri mizin mavnalarmızda yalmmamıza müz eaade edilmesini rica ediyoruz, Gülhane parkı Gedikpaşada Cami sokağında otu ran okuyuçularımızdan Ali bey yazın yor müdürümüz Geçen cuma günü öğleden sonra Gülhane parkına gittim. Hava dehsetli sicak idi. Park yolları sulanmamşt Kiza kızsın toprak kokuyordu, Aras Ja esen rüzgür toprağı yerden kaldın. cak sicak vur kadar zan: Burada. nazarı dikkatimi celbeden bir noktayı arzetmek isterim. Bir. sürü minimsini çocuklar, banboş deniz kena- zina kadar sokularak oynuyorlardı. Ba hal devam estiği takdirde bir çocuğun denize düşmesi, ve bir facin olman ih timali var. Bunun için deniz. sabiline küçük çocukların sokulmasını ew orada oynamalarını. yanak etmelidir. Mu Yem gazetenizle © bu meseleye temas ederseniz çek iyi, olacaktır. Tavla oynıyan çocuklar İzmirde on, onbir yaşlarında bazı çocukların kahvelerde toplu olarak tavla ve ismkambil oyna- dıkları görülmüş ve vali Kâzm paşanın emniyet müdiriyetine gön- derdiği bir tezkerede bunun önüne geçilmesi emredilmiştir. Polis tedbirler almağa başlamıştır. Falk Sabri HAYVANLAR ALEMI Büyük kıtala 280 sahife - 350 resim A renkli lüyha - 8 motin harici tablo Bu meraklı eğiencei kitabı okudunuz muf e Taşra için posta üye 450 | SELİ e önmar AKŞAM KITAPHANESİ 121, Ankara caddesi, İstanbul Para yerine posta palu da gbülerelilisiniz