August 16, 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

August 16, 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

Sahife 2. AKŞAM 16 Ağustos 1934 Temelatma res- minde Ismet Pş.nın mühim bir nutku “Birkaç sene içinde sanayi hayatının bel kemiğini vücuda getireceğiz,, Zonguldak 15 (Hususi) Wekil İsmet paşa, İkt lâl bey ve diğer dave! Jâyeti, yeni fırka ve halkevi bini larını ziyaret ettiler. Başvekil İs- met paşa temel atmın resminde çok mühim bir mutuk irat etti. İsmet paşa nutkunda dedi «Elde bulunan sanayi progra- mai demir mevzuunu ele aldığı gi- bi, faal bir surette kömür mevzu- unu ele almıştır. Ve bir zarfında demir ve kömürde, sana- Yi noktai nazarından, vücuda ge- tireceğimiz eserler memlekette sanayi hayatının belkemiğini vü- &uda getirmiş olacaktır. Kömür in memleket için ir dava telâkki ediyoruz. Memlekette kömür sarfiyatını artması, memleketin medeniyet #e yükselmesi için elle tutulur en kıymetli bir delildir. Kömür hav- zasının meseleleri çoktur. Bu me- selelere cesaretle ve kuvvetle gir- mek memlektin inkişafı için geri bırakılması caiz olmıyan bir lü- zumdur. Biz bu kararı kati bir azim ile vermiş bulunuyoruz, Şimdiye kadar aldığımız neti- eler cesaret verici ve teşvik edici mahiyettedir. Cumhuriyet kömür havzasını. istihsalâtın geçirilen miktar olarak 600,000 ton ile ele almıştık. Aldığımız malümata gö- ye bu sene 2.000.000 w geçen bir — ton miktarını yerden çıkarmış ola- cağız ve bunun tamam bir buçuk milyona yakınını geçirilen kısma nakletmiş bulunacağız. Fabrikanm mücssisleri bugün temelini attığımız müessesenin an- cak bir başlangıç olduğunu bildi- Fiyorlar.. Daha bunun temelini atarken müteakiben vücuda geti- Tecekleri eserler için kendilerin- den söz ve zaman almağa çalış tım. Hepimiz ayni sevinç ve heye- can ve bir de geçmiş zamanları süratle kapamak için hayırlı bir #abırsızlk içindeyiz. iyük Türk milleti durmadan yüce hedeflere doğru ilerliyor. Türk milletinin her sene alacağı mesafeler kolayca tahmin olacak- N Türk milleti yüksek kı biliyetini / insanlığın ve medeni- yetin hayrına ve hizmetine olarak €n geniş mikyasta sarfetmek gay- retindedi, Temel atma resminden bir ziyafet verilmi Et meselesi ie vi ME vardır. Keçi eti 'dur. Yapılan tekliflerde d ki: Keçi eti se lar yalnız bu eti satsınlar, Bunlar ilân edilsin. Halk ta nerede keçi, nerede ko- ti satıldığını anlasın, Keçi yalnız muayyen yerlerde satılsın.» Sonra bizde «kıvırcık» hemen hiç yetişmez. Böyle olduğu halde yasada kıvırcık etinden geçi iyor. Bizde bu hayvan yoktu! kıvırcığa benziyen «Karaka- ya» koyunları vardır. Kıvırcık ne- Feden çıkıyor anlamadık.» 10 faşlst kız talebe geldi 70 italyan kız faşist talebe mu- limlerile birlikte şehrimize gel- lerdir. Italyan talebe ve hoca: rı burada üç gün kalarak şebri Üyaret edeceklerdir. |, sabah altıda Ayancığa vâsıl oluyor. | Lİ Bu Sahahki 'Teleraflar Hindenburgun vasiyetnamesi Mareşal Almanyanın istikbalini çok karanlı k görüyor Berlin 15 (A.A) — Revter ajansının tamamile itimada şa; bir kaynaktan haber aldığına re, M. von Papen, müteveffa ma- reşal Hindenburgun siyasi yetnamesini M. Hitlere tevdi et- mek üzere, dün, tayyare ile Bav- yeraya gitmiştir. Reuter Alman resmi mahafilince, inkâr edilmekte idi Bu vasiyetnamenin, muhtevi- yatının ehemmiyetine yük bir tesir uyandırması muhte- meldir. Mareşal Hindenburgun bu ve ii Almaynanın, içinde çır- pındığı siyasi ve iktisadi vaziyete €sef ettiği ve memleketinin hariç- le olan münasebatının henüz s lâh kesbetmediğinden müteessir bulunduğu söylenmektedir. Müteveffanın; Almanyanın is- tikbalinden izharı endişe eyledi- ini mübeyyin kısım, şu suretle ve sual tarzında ifade olunmuştur: «Almanyayı ve Alman impa- ratorluğunu kurtaracak olan kı yalıklar, dalgalı denizlerin ara- sından, acaba ne vakit meydana çıkacaktır?» Berlin 15 (A.A.) — Mareşal von Hindenburgun siyasi vasiyet namesi bulunmuştur. Söylendiği ne göre bu vasiyetname gündenberi M. Hitlerin eli lunmaktadır. Milli sosyalistlerin iktidar mevkiine gelmeden evvel olan ilk kısmında Alman tihada ve ananeye sadık davet olunmaktadır. Bu kısım bu sene bir ilâve ile tamamlanmıştır. Mareşal von Hin- denburg vasiyetnamesine yaptığı ilâvede milli sosyalistlik ve Hit- göstermek- Avukatlar kanunu Adliye vekâleti yeni bir kanun lâyihası hazırlıyor İzmir 15 — Adliye vekili Sara- coğlu Şükrü bey geldi. Adliye er- kâni ve dostları tarafından karşı: landı. Vekil bey otelde bir mü det istirahat ettikten sonra saat on üçte hususi otokarla Ödemiş, Gölcük yaylasına ailesi nezdine gitmiştir. Şükrü bey hareketinden evvel şu beyanatta bulunmuştur: — Çok özlediğim memleketimi, İzmiri görmeğe geldim. Bir ay is- tirahat edeceğim. Istanbulda rıh- tım şirketinin mübayaası işlerile meşguldüm. Esasatta mutabakat vardır. İki ay sonra mukavelenin imzalanması muhtemeldir. Adliye kanunlarındaki tadilât usule ve işlerin süratini temine matuftur. Lâyihalar meclise ve- Önümüzdeki seneye hâkimler kanununa benzer bir de avukat- lar kanunu yetiştirmeğe çalışıyo- Tuz. Komisyonlar hâkimler kanu: Bunun tatbikatile meşguldürler. Yılbaşında yetiştirilecektir. Beyoğlu gazetesi Çıkacağını yazdığımız Beyoğlu | ismindeki fransızca Akşam gaze- tesi dün akşamdan itibaren iz şara başlamıştır. İlk nüshası fadeli yazılarla dolu olan ret mizi tekrar tebrik ve muvaffakı- yet temenni ederiz. Son dakika Ismet paşa Ayancıkta Ayancık 16 (Hususi) — Baş- vekil İsmet paşa ile İktisat vekili Celâl beyi ve diğer birçok zevatı hömil olan Gülcemal vapuru bu | Sinop valisi Abdülhak bey ve vilâyet erkânindan bazıları dün buraya gelmişlerdir. İstikbal res- minde bulunacaklardır. Şehir baş tanbaşa donatılmıştır. Zonguldak 15 (Hususi) — le met paşa ve diğer davetliler Ayancığa hareket etmişlerdir. Ya- yin (bugün) Ayancıkta Zingal or- man şirketi tesisatını tetkik ede- eeklerdir. Oradan Bafraya gide- yek cuma günü Kunduz ormanla. Tımn kereste fabrikasını. tetkik edeceklerdir. Nafıa ve maliye ve- killeri de ayni günde Bafraya vâ- sıl olacaklardır. Sarhoşluk yüzün- den bir cinayet Bir kişi öldü, bir kişi ağır yaralı Dün gece Vefada sarhoşluk yü- zünden bir cinayet olmuştur. Meh- met, Kâmil, diğer Mehmet, Sabri ve Musa isimlerinde beş kişi gece bir meyhanede fazla rakı içip sarhoş olduktan sonra iki otomo- bile binmişler ve Vefada Kova- cılar caddesinde gene kendi hem- Yeyileiilan Em lee gitmişlerdir. Beş ahbap masalara oturup kah ve ısmarlamışlar, bir aralık bun- lardan Musa kahveciyi çağırıp e lemiyeceğini, yasak olduğunu söy- lemişse de Musa dinlememiş ve | bu yüzden aralarında ağız kav. gası başlamıştır, Diğer sarhoşlar araya girerek bunları ayırmak istemişlerse de kabil olamamış ve kavga büyü- müş, kahveci ile Musa bıçaklarını çekip | biribirlerinin üzerlerine atılaışlardır. Beş dakika kadar süren kanli boğuşma neticesinde bu iki kav. gacı biribirlerini bıçaklarla muh- telif yerlerinden tehlikeli surette yaralamışlar ve ikisi de baygın bir halde yere yuvarlanmışlardır. Kavgayı haber alan polisler ge- Tip iki yaralıyı hastaneye kaldır. mışlar, fakat bunlardan kahveci Etem hastanede ölmüştür. Mu-” sanın yaraları da ağır olduğundan hayatı tehlikededir. Cinayet etra- fında tahkikat devam ediyor. Galatada bir cinayet Dün Galatada alacak yüzün- den bir cinayet olmuştur. Galata- da demircilik yapan Ardaş ile Ye- nicami mahallesinde oturan Mah- mut isminde birisi geçenlerde bir alacak meselesinden kavga edip biribirlerini dövmüşlerdir. Ara- dan bir hafta kadar geçtikten son- Ta bu iki kavgacı dün gene karşı- laşmışlar ve kavgaya tutuşmuş” lardır. Bu defa kavga daha şiddetli olmuş ve bunlardan Ardaş elin. deki kama ile Mahrmudu memesi- Bin altından, kasığından ve kü. reklerinden olmak üzere üç ye 'den tehlikeli surette yaralamıştı Ardaş bıçakla kaçarken yaka- lanaark tahkikata başlanmıştır, Kaçak eşya Rauf Hayri beyin muhake- mesine dün devam edildi Odesadan Istanbula geldiği 2a- man eşyaları arasında kaçak ba- zı şeyler bulunmaktan mazmun Odesa başkonsolosu Rauf Hayri beyle kavas Tevfik ve muhacir Mehmet efendilerin muhakeme- lerine dün gümrükteki ihtisas mahkemesinde devam edilmiştir. ün kaçak eşyanın bu üç suçlu- dan hangisinin eşyası arasından çıktığına dair gümrükten yapılan istilâma gelen cevap okunmuştur. Bu cevapta suçluların her birinin eşyası arasından kaçak şeyler çık- tığı bildiriliyordu. Rauf Hayri bey gümri diği listenin yanlış olduğunu, bu eşyanın hepsinin kendisine ait bu- lunmadığını söylemiştir. Mahkeme, gümrükten gelen lis- tede kaçak eşya çıkan valizl numaraları tasrih edilmediği bunların tekrar sorulmasına ka- rar vererek muhakemeyi başka ine bırakmıştır. Macar gazeteciler Bugün Yalovaya kadar bir gezinti yapılıyor Macaristanın maruf gazetecile- rinden mürekkep 23 kişilik bir kafile dün sabah Bulgar bandıralı Burgaz vapuru ile limanımıza mu- vasalat etmiştir. Saat 14 te Türk gazetecilerin. den intihap olunan mihmandar. lar, bir motörle tekrar vapura gi- derek misafirleri almışlar ve be- lediyenin tahsis ettiği otomobil Terle müzeleri, camileri, şehrin görülmeğe şayan diğer yerlerini gezdirmişlerdir. Misafirler, geceyi vapurda ge girmişlerdir. Bugün Akay idare- sinin bir vapuru ile Yalovaya gi- dilip gelinecek ve Yalovada ker- dilerine bir öğle'yemeği verile cektir. Birlik gazetesi Milli Talebe bi tarafından neşredilen Birlik gazetesi, ruh- satnamesi hilâfında siyasi meşri- yatta bulunduğundan kapatılmış tır. Birlik idare heyeti neşriyatıri siyasi değil, içtimai olduğunu ileri sürmektedir. İdare heyeti cumar- toplanarak gazetenin kapatılması münasebetile müza- kerede bulunacaktır. Vergi hasılatı Bu seneki tahsilât geçen seneden fazladır Ankara 15 (A.A) — Maliye yekâletinden aldığımız malüma- ta göre, 1933 ve 1934 meli sene lerinin temmuz ayı sonu itibarile , tahsilâtının mukayesesi şöyledir? Varidatin nevi 1933 senesi 1934 seneri tahsilir — tabeilar | Arari v. 195,00 162802 Binalar 213615 336256 Davar ve de veler v. 3.293,67 2,869,165) Diğer hayvan. lar v (483,289. Ruhant ve kar- ne 269,990 Diker kazanç erbabı 2.558.268 İ,622717, Hizmet erbabi 887,310 Veraset ve in- 55290 Soli) 5,107,831 3,753,636 0 visee mele v. 1,263,154. 1,203,661) Sina müs eler mükme- lev 596010 829997 Diğer muame- z kv 29413 Şeker ve glikoz istihlâk 879,311 Elekirik ve ha- yağazı İs. v. 111,406 Ham petrol lv 653613 317515 Diğer madde. ler İs. 477,941, Kara ve deniz 29,302. 32676 98.974 — 88701 1,120:480 (1.132.019, Tapa b. 199,557 1851353 Mahkemeler b. 154.384 140/309 Pasaport ve ire 95,512. 130,488 Noterler 0 81466 Mülga veriler | 5.065 13039 İnkar BDODO0D İZGİN kirat 0 590000 Müdafaa v. deve let ormanları — 291868 334144 Ennlâk satış bedeli 140,650 © TiZi9l, Fenerler hasıla 107,561 162,656 Askerlik mü > kellefiyeti 11,400 161,733 Teyyare rese 0 333,827 Para cezam 20,451 Zam cezaları o 175.790 128009 Müteferrik 'ha- yalat 219217. 192,725) İktisadi buhran 925,478. 1,494/497, Müvazene ver. ğ gisi 1,494,976 1626913, Sair. varidat 1.632.754. 1.502.649 Yekün 25,106,231 29,21,548 Buğday koru. ma karşılığı vergisi 0 106840 (Bap tarafı 1 inci sahifede) © Vali, belediye ve fırka erkân başvekile “hoş geldiniz, dediler ve merasime buzurlarile geref verdiğinden dolayı teşekkür ektiler, Bundan sonra yeni fabrie kanın temelleri atılacağı sabaya gidildi. Burada bir çok nutuklar göye lendi ve yeni fabrikanın, memk- ketin sanayi hayatında yapacağı mühim rolden bahsedildi. Ismet paşa fabrikanın ilk temel atma taşını koydu ve halkın tezat hüralı arasında avdet etti. Zonguldak bugün bir bayram günü yaşadı. Herkes sevinç içini dedir. Yeni fabrika Açılan yarı kok ve suni antraş sit fabrikası senede 72 bin te? maden kömürünü taktir eder 54 bin ton sani antrasit, 500 toy tayyare benzini ve 3000 ton yal katrani elde edecektir. Fabrika bir müddet sonra İşi tihsalâtını iki misline çıkaracaktıl, Yüksek fırınlarda ham demi eritmek için kullanmağa elveriş kok ta elde edilecektir. Fabrikada 500 işçi çalışacaktı, gelecek sene temmuz ips nda bitecek ve fabrika çük lışmaya başlıyacak