16 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

16 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 6

Sahife 16 Ağustos 1934 MUHABİR MEKTUPLARI! Armutlu kaplıcaları Gemlik 12 (Hususi) — Mem- eketimizde romatizma ve saire gibi hastalıklar için birçok kapli" <alar vardır. Yalova ve Bursa bun: ların başında gelir. Fakat kalp, damar sertleşmesi gibi hastalık» lar için kaplıca yoktur. Almanya- ia Navhaym, Fransada Royat kaplıcaları bu hususta pek mep- hurdur. Son zamanlarda yapılan tetki- kat Armutlu kaplıcalarının bu ev- safı haiz olduğunu meydana çi- r. Suyun tahlili çok iyi ne- Hiceler vermiştir. Bunun için, bil hassa Istanbuldan Armutlu kaplı calarına rağbet artmıştır. Armutlu Gemlik körfezinde, Mudanyanın karşısında bir hiye merkezidir. Burada bir otel bir lokanta vücuda getirilmiştir. Fakat henüz lâzm gelen tesisat yoktur. İstanbuldan bu banyolara olan Fağbet nazarı dikkate alınarak hükümet ve fırka erkânı Armutlu- da yeni tesisat vücuda getirilme- sine çalışmaktadır. Cuma günü Bursa valisi Fazlı bey bizzat Ar- mutluya gitmiştir. Her şeyden ev- vel nahiyeye bir dinamo getirile- rek elektrik tesisatına başlana- caktır. Gemlik Armutlu yolu ta- mir ve telgraf ve telefon tesisatı da ikmal edilecektir. Kaymakam Gani, halk fırkası reisi dektor Ziya, belediye reisi | Eşref beyler Narlı köyüne kadar giderek oradan Armutluya giden yelların bir an evvel için ne lâzım geldiğini mühendi: lerle beraber tetkik etmişlerdir. Posta idaresi de telgraf ve te- lefon hattı için faaliyete geçmek Sahile yarım sent mesafede olan kaplıcaların deniz ke indirilmesi de ayrıca dü; tedir, i Bu'kaplıca ıslah ve tanzim edi lirse ileride çok re Gemlik haberleri Danimarka demir kralı (Bitom Borol) hususi yatile buraya da uğramış, otomobille Bursaya gi. derek camileri ve kaplıcaları gez- miştir. Gemlik spor klübü idare heyeti Szasından Mahir bey İstanbula si- pariş edilen fıtaları tesellüm et mek üzere İstanbula gitmiştir. 30 ağustos tayyare bayramı için spor- cular hazırlanmaktadır. Burada arkadaşlarımızdan ve okuyucularımızdan Nuri paaşza- de Kerim beyin bir kız. çocuğu dünyaya gelmiş, kendi sen» adı verilmiştir. Ki sen» e uzun ömü Uyurken ağzına yılan girmiş Muştan bildirildiğine göre bir köylü ağzı açık olarak uyurken ağzına bir yılan girmistir. Köyl uyanarak yılanı çıkarmak iste. | mişse de nefes alamıyarak boğul- muştur. AKŞAM KiTAPHANESİ NEŞRİYATI Kadıköy! NET de Kırtasiye mağazasında satılmaktadır. Kadıkey, Alıyol No, 1 80628 | kuruş on santim Şirin bir kasaba: Buldan Kasaba meydanındaki sahnede Buldan (Umu- mi muhabirimiz. den) — Vilâyet merkezinde bir gece kaldıktan sonra halkevi temsil kolu rafından oyna: mlacak bir. pi- yeste bulunmak üzere | buraya geldim. Denizli- den buraya (46) ta- Şehre girince doğruca parka gittik, Vali Fuat ; bey ve diğer vilâyet erkâni da bu- rada idi. Parkta Denizli halkevi bandosu çalıyordu. Parkin içi ve dışı, halk ile dolmuştu. Parkın diğer bir cephesinde de incesaz takımı da ahenge iştirak ediyor. du. Bu takımda ayakları kesik za- vallı bir kızın hanendelik yapma- sı nazarı dikkati celbediyordu! Bu kız sokaklarda dilenirken sesinin güzelliğinden dolayı hayır sahip- lerinden birisi onu teşvik ederek saza sokmuş! İşte şimdi bu kız s€- si sayesinde hayatını kazanmak: tadır. Kazanın çek kiymetli bir dok- Toru olan Abdullah bey tarafın- dan vali beyin şerefine verilmiş olan ziyafete biz de davet olun- duk. Bu ziyafete misafirlerine karşı Abdullah beyle muhterem ailesinin göslerdikleri incelik ve Denizil nezaket cümlemizi minnettar bi- rakmıştır. Yemekten sonra piyesi temaşa için halkın toplanmış olduğu mey- dana gittik. Burası mektep önün- deki geniş bir avlu idi. Kasaba halkını sığdıracak münasip bir bi- pa bulunamadığından burada bir ne kurularak piyesin temsili münasip görülmüştü. Bu piyes, halkevinin temsil koluna dahil hi mualilmlerden bir kısmı bulunan muallim beylerle mual- Jim hanımlar tarafından büyük bir #muvaffakıyetle temsil olunmuş ve son. derecelerde alkışlanmıştır! Seyircileri pek ziyade heyecana düşüren bu (Canavar) piyesin- den sonra oynanan ve eski zaman- daki şeriye mahkemelerinin gü- Tünç taraflarını temsil eden bir ko- medi hepimizi güldürdü! Muallim Fethiye hanımın aldığı rol, bütün seyircileri gülmekten kırdı. ge- girdi Vilâyetlen gelen kalabalık bir misafir kafilesi vardı. Bunların bepsi de vaktinde alınan tertibat- la istirahat ettirilmiştir. Bir kıs- mımız doktor Abdullah beyin ha- oynanan piyesi bütün halk seyretti winin temsil kolunu teşkil eden nesinde ve bir kısmımız da kay- | makam beyin konağında gece- ledi Iktisadi vaziyet Buldan arazisi, ziraate pek el. verişli bulunmadığından halk biz- zarur sanat cihetine çok ehemmi- yet vermiştir. Bundan (300) sene evvel o zamanlar burada iskân edilmiş olan Alaca oğlu aşireti kendilerine lâzım olan eşyayı biz- zat dokuduklarından halk tedri- cen dokumacılığa alışmışlardır. O tarihtenberi bu sanat bura: larda terakki ederek bugün he- men hemen mü- © tekâmil bir hale gelmiş ve binme- cemesutbir © ziyet o meydana gelmiştir. Çocuk- larına varıncaya kadar halkın bü- tün meşguliy dokuma cılıktı Çocuklar masura sararlar, kadın ve erkekler tezgâh dokurlar, kadın- ların birçoğu da dokumalar üze- rine el işi zarif akışlar yapar Burada gömlek- lik bezler, peşte- mallar, havlular, hamam takımla. Tı, bürnozlar, sofra takımları, ma- sa örtüleri, kreponlar, yatak ve karyola çarşafları, erkek ve ka- 'dınlara mahsus yünlü, pamuklu ve ipekli. elbiselikler dokunmakta- dır, Bunlar için lâzım olan iplik- lerin yüzde otuzu Avrupadan ve yüzde yetmişi de bizim memleke- #imizden tedarik ediliyor. Bo; ları da burada yapılmaktadır. 4 Refah ve huzur Halk umumiyetle refah ve hu- zur içindedir! Burada pek çak zenginler vardır. Her dükkân do- .kumalarla lebalep doludur. Her hafta vasati olarak yirmi bin li- ya kiymetinde-harice eşya sevko- Junur! Bu dokumaların standar. dize edilmesi için burada bir çul | — | bacılar cemiyeti teşkil olunmuştur Nazillide bir dokuma fabrika- sinm kurulacağı anlaşılmıştır. Bu sebepten sonra buralarda bir ehemmiyeti kalmıyacağı akla gelebilir. Fakat, şurası muhakkaktır ki bu iptidai ve el işi tezgâhların ömrü uzun- dur ve hiç bir zaman faaliyetine halel gelmiyecektir. Nitekim purların icadile kayık ve yelken- lerin itibardan düşmedikleri gibi. Ragıp Kemal Buğday fiati Urfada 60 para ile 2 kuruş arasında Urfa 10 (Hususi) — Zabire fiatleri çok düşmüştür. !Bir kilo buğday asgari altmış para ve mi iki kuruşa, asgari B5 santim Bu fiat düşüklüğü gerek ekin cilerin ve gerek ekincilikle alâ" kadar ve ekinciden alacaklı olan- ların vaziyetlerini çok fenalaştır- mıştır. Dört beş senedir devam eden vaziyetler yani, sırasile çe- kirge afeti, kuraklık, fintleri tahminin fevkinde düşmesi Urfaya e ir. Sıcaklar devam ediyor. Pirit 40 #41 derenededir. Balıkesirde fenni bağcılık kursu! Balıkesi 14 (AA) — Mem mu İnkişaf ettir- son fenni usul- lerle bağ yetiştirmeyi öğretmek rere bir bağcılık kursu açmıştır. Kurs yakında faaliyete geçecek ve derslere başlıyacaktır. Tren yolunda bir ceset Balta ile öldürüldükten sonra hat üslüne bırakıldığı anlaşıldı Salı günkü Mersi #reni sekiz saat bir gecikme - Malatya ile Malatyaya varmıştır. Gecikmenin sebebi hat boyunda bir ölüye te- Tesindeki tren Narlıdan Eloğluna doğru yoluna devam ederken Ma- yaşa bağlı Geceli köyü hızaların- kuyun hat ke- mara uzanmış olduğunu müştür. Makinist lokomotifi durdurmuş ölünün. başında da görülmüştür. Maraş adliyesi hadise yerine gelmiş ve Ahmedin başka yerde öldürüldükten sonra tren yoluna bırakıldığını tesbit etmiştir, balta yaraları Gülyağı Lparid mi si lâthane için hazırlık Ispartada gülyağı istihsalâtını tanzim etmek ve dünya piyasala- rna temiz mal göndermek için bir şirket teşkil edileceği yazıl- mıştı. Bu şirket, Sumer bank, İş bankası, Ziraat bankasının bir. leşmesile teşekkül edecektir. Şirket, ilik iş olarak Ispartada gülyağı imalâthanesi açacaktır. diye kadar Ispartada gülyağı yoluna koymak için muhtelif tetkikler yapılmıştı. Esas itibarile gülyağı müstabsillerile, gül âmilleri arasındaki lar gülyağı işi etrafında tam bir teşekküle mâni oluyordu. Vaktile Ziraat bankası, Ispar- tada bir kooperatif kurulması için tetkikat yapmıştı. Nihayet kooperatif fikrinin de gülyağı işini esaslı bir surette halletmek için kâfi gelmediği anlaşılmış, milli bankaların gülyağı gibi en mühim ihracat maddelerimizle alâkadar olmalarından başka bir gare görülememişti dokumacılığın ondan | OKUYUC UMEKTUPLARI Gayrimübadillere para tevziafı Maçkadu. oturan gayrimübadillerden Fazıl bey yazıyor Gayrimübadillere pulda buçuk kabis linden yapılan para tevziatı bir türlü ilerlemiyor. Gazetenizdeki şikâyeti okur! dm. Yazdıklarınız tamamen doğrudur. Bu gidişle tevzint aylaren, belki de se- nelerce sürecek. Acaba buna bir çare bulunamaz mi?) Takdiri kıymet komisyonu icap ederse gayrimübadiller cemiyetinden yardımcı alım, bu olmazsa bir kaç muvakkat me- nur tutsun, nakit tevziatı bir an evvel Esasen çok mağdur olan gay- #imübadillerin bu feci vaziyetine bir a” evvel nihayet vermek Vüzundır. Sokak lâmbaları Bir okuyucumuz yazıyor: 9/8/934 perşembe günkü muhterem gazetenizin İkinci sahifesinin alt sütununda sokak Jâmbaları miktarının belediye tarafın. dan artıracağını memnuniyetle okuz dum. Mahallemiz olan Kadirga ile Şeh“ süvar bey mahallesini birleştiren Kac burga sokağını ve Cincinin Şehsüvar bey, kısmı, mehtap olmadığı zaman geçi miyecek derece zifiri karanlıktır. Esac ben kaldırmıları bozuk olduğundan baz talan yeri görmediği için düşüp bir yeri kırılmak tehlikesi ber zaman meveuiz tur. vi 'Malüm ya önümüz kiş, Yağmur ve kar mevsimi geliyor. Yağış havalarda! bu sokaktan geçmek imkânsız ve çok” zor bir şir. En işlek bu sokağa her nedense bugüne kadar bir elektrik ve has yaşazı lümbası konması unutulmuştur. Bu yerin aydınlanması elzemdir i Diyebilirim ki İstanbulda yalnız ba sokak İâmhasır kalmıştır. © Muhterem. enzetenizin delâletile makamı sidi olan muhterem Kumkapı nahiyesi. ve bele diyesi müdürü beyin ehemmiyetle nez zan dikkatini celbederiz Meszuplara sataşanlar Bir okuyucumuz yazıyor: İstanbulun! bazı yerlerinde çocuklar, hs miye yaklaşmız delikanlılar bazı mec zupların arkalarına takılarak kuynlar miylrdir. seyyar satıcılara karat da yapıyaslar. Geçen gün Beyoğlu caddesinde böyle çirkin bir manzaraya tesadüf eitim. Bil” hana yabancıları kam çok ayp olan! bu hallerin önü alınması işin mazan dike, kati celbetme Gürültü mücadelesi Tatlıkuyu sokağında yası yirr Bumu bazi en ederim. Gedikpaşada | oturan Ali bey yazıyort ! 12 ağümter 1934 günkü gazetenizde gördüm. Gürülüsü en s2 olan yer Kadıköy. ile Fatihmis. Gapta edilecek bir şey doğrusu, Kuml; kapı ile Beyazıt ve Çarsıkapıı, Gedik” paşayı birleştiren sokağımız gürültü sat hası olmuştur, Salah saat alda ile si mitçinin hağırmasile gürültü baslar va kışın saat 22 de muhtelif seyyar sali” ciların bağırmalarile nihayet bulur. Bus pa bir çare bulunamaz mir pazar PL Iki hırsız birer buçuk seneye mahkü oldular Seyfi ve Ethem isimlerinde iki Fatihte Haydar civarında, oturan Halit bey isminde birinin evine gece girerek hırsızlık yap- mak ve evde kendilerine manl olmak isteyenlere silâh teşhir tehdit etmek suçlarında yakalanıp adliyeye verilmişlerdir “Ağırceza mahkemesinde yapılan muhakeme neticesinde bu iki â2“ bıkalı hırsızın cürümleri sabit ok duğundan birer buçuk sene mide detle hapislerine ve okadarda emniyeti umumiye nezareti altında bulundurulmalarına karar verik miştir, Yine mahkemenin kararile bu hırsızlar amme hizmetlerinde de çalıştırılmıyacaklardır. üç kaçakçı mahküm oldu Esrar, heroin ve saire kaçakçı: lığı yapmak suçlarından maznus nen Ibrahim, Rıdvan ve Seyfi isimlerinde üç kişi yakalanarak sekizinci ihtisas o mahkemesine teslim edilmişlerdir. Yapılan muhakeme neticesinde bu üç kaçakçının suçları sabit olduğundan birer sene müddetle hapislerine ve sekizer yüz para cezası ödemelerine karar verilmiştir.