16 Ağustos 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

16 Ağustos 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 4

RR İNİ 16 Ağustos 1934 AKŞAM > Tefrika No. 280 16 Ağustos 1934 “Tepebaşı belayeid.— İutrbu! Belediyesi Buzlar üzerinde 60 gün 7 pahçesinde o ŞehirTiyatosu Bu akşam Satvet Lütfi beyi iki 'dürlüğündeki istintakı bu suretle bitmiş ve kendi wrakile divanı harbe sevkedilmişti. Satvet Lütfi bey, tevkif edilin- ce bu halden çok müteessir ok muş, Talât ve Cambulat beylere çok acı mealde birer mektup gön- dermişti, Bu mektupların hülâsası şu idi: «Sizin namusunuza itimat ederek Bursadan İstanbula gel- 'dim, Burada sizinle mutabık kal- dık. Beni Avrupaya göndermeğe Tazı olmuştunuz. Halbuki şimdi beni tevkif ederek divanı harbe veriyorsunuz! Ben size merdane teklif ettim. Mademki işinize gel miyordu, bana ret cevabı vermek mümlkür Satvet Lütfi bey: "Siz şerefinize hürmet etmiş olaydınız...., diyor Satvet Lütfi bey, mevkuf olmas na rağmen, bu mektubunda çok ağır kelime ve tâbirler kullanmış- tı ki bundan Talât ve Cambulat beylerin hiddetlenmemelerine im- 'kân yoktu. Maamafih Satvet Lüt- fi bey, mektubunda bu ifade tar- Zını tercih etmekte kendisini o kı dar haklı görmüştü ki şahsı aleys hine doğabilecek tehlike ve mah- zurları düşünememisti, Çünkü o, Yakup Cemil beyin - o dakikaya kadar - ne yaptığına ve niçin tevkif edildiğine tama- mile vâkıf olmamakla beraber, kendisinin Yakup Cemil beyle birlikte ayni cürümde müşterek gördüklerini havsalasına sığdı #miyordu.. Satvet Lütfi bey, hatçılar içinde, kendisile bilhas- sa ülfet ve imtizaç edemiyecek sahsiyetim, Yakup Cemil bey ol- inden divanı harbe gönderil. dikten sonra Talât ve Cambulat beylere ayni mealde ve bu sefer daha ağır ithamları mubtevi ikin- ci bir mektup daha gönderdi. Satvet Lütfi bey bu mektubun- da da muhataplarını dürüst hare- ket etmemekle müahaze ediyor, ifşa etmek küçüklüğünde bulun- duklarını kaydettikten sonra bu- mun şahsına karşı tertip edilmiş in a bir şey olma- rü) nün alt kat koğuşlarından birinde (ihtilâttan memnu) olarak tevkif edilen Sat- vet Lütfi beye bir gün kendisini polis iğüne sevkedecekle- ini söylediler. O, bu sevk netice- inde gene bir yere sürülecej tahmin ederken polis müdüı Bedri beyin odasında kendisini bekliyenlerin Talât ve Cambulat beyler olduklarını gördi Satvet Lütfi bey, daha bir kaç gün evveline gelinciye kadar ken- disine son derece nezaket ve sa- mimiyetle muamele eden Talât be- yin somurtgan çehresile karşılaş- tı: Dahiliye nazırı bu eski «ltti- — Mektuplarındaki bu ağir it tihamlari niçin bize yazdın? Satvet Lütfi bey gayet hiddetli bir tavırla cevap ver, — Siz kendi şerefinize hürmet etmiş olaydınız beni ele vermez- Gi amimi — e Htihat ve Terakki tarihinde esrar perdesi | | Yakup Gomil niçin ve nasıl öldürüldü | M.R. diniz! Ben de ie muameleniz Bakar şısında pek haklı olarak bunu yaz- dm. Talât bey: “Bizi tapelettikten sonra Yakubu ortadan kaldır- mak kolaydı!,, diyor Talât bey, Satvet Lütfi beyin bu sözü üzerine dayanamadı ve hemen lâkırdıya karışarak dedi kiz — Vaziyet başka şekilde olay- dı hiç kimsenin bu kabil tahkirini hazmetmezdim! Fakat sen de söylediklerimin samimiyetine iti- mat et! Mecbur olmasaydım, se- nin tevkif oedilmekliğin oOve böyle bir muameleye maruz kal maklığın vaki olmazdı.. Satvet Lütfi bey derhal muka- bele ettiz — Benden şüphe mi ettiniz de benim size vaki tekliflerimi ihba- ya mecburiyet gördünüz? Ben na- sıl Yakup Cemille teşriki mesai ederim? Benim ötedenberi tenkit zlarıma sebebiyet iz, hareketleriniz ancak Yakubun şahsiyetinde temessül ediyor. Halbuki ben Yakupla bu mesele etrafında gö lim. Çünkü ilet sizi şeyler müzakere ve münakaşa edi- lebilir. (Devamı var) veren BE Se KOKTEYL Yazan: Ekrem Raşit İT a — Hava yağmurlu olduğu takdirde tem- eller kışlık sabncde verilecektir. Istanbul, Bebek Te işli yolcuları için tramvay temin edilmiştir. Mürettipler cemiyeti Türk mürettipler cemiyeti riya- setinden; 17 ağustos cuma günü saat 1 de idare heyetinin fevk iâde içtima vardır. Heyti ida azalârının mezkür saatte beheme- hal mürettipler kahvesi fevkindeki odaya gelmeleri beyan olunur. Zayi — 980 tarihli ettim, Mezkör mühür ils hiç kimseye borcum yaktur. Yenisini kazılıracağım. dan eskisinin bükmn olmadığım ilân ederim. Beşiktaş Cihmunüma mahallesi mührün yayi Akdoğan sokâk No, 14 Seyyide hanim. a —— — Harfendazlık edenler diye kadar sokaklarda ka- dınlara takılıp harfendazlık ya panlar polis ikinci şubesi memur- İarı tarafından yakalanıp hakla rında takibat yapılıyordu. Zabıta bu vakaların daha ciddi için polis ikinci gabe mülüriyeti üçüncü kısmına merbut olmak üzere harfendazlık masası namile yeni bir büro teş- etmiştir. Bundan sonra harfendazlık ve rkintılkişlerile doğrudan doğ- ruya bu büro meşgul olacak ve suçlular buranın memurları tara- fından yakalanıp ait oldukları mahkemelere teslim olunacak- lardır. Aşağıda cüzdan numaraları yazılı muallim mütel dulların hususi idareler tekaüt sandığı idare heye zim edilen bazi ları İstanbul zira: almaları, “4822, 2309, 2319, 2320, 2322, 2330, n ilâ ağustos 934 iyasetince tan- bordro- üç aylık maaşla, bankasına gönderilmiştir. Müracaatla maaşlarını 2332, 2333, 2335, 2340, 2345, 2354, 2362, 2370, 2373, 2381, 2385, 2387, 2389, 2393, 2313, 2396, 2800, 2401, 2801, 2454, 2458, 2505, 2506, 2507, 2508. Posta Telgraf ve Telefon Binalar ve Levazım Müdürlüği Fabrikamız Varnon pil ihtiyacı i ünden için 600 adet kuru pil, 2500 adet Varnon pil kadehi, 4000 kilo grafit 500,000 adet boncuk, ve an- bar nameleri dahilinde pazarlıkla müba) 5/9/934 tarihine müsadif çarşamba bulunan Müdürlüğümüz mübayast tiyacı için da 5000 kilo nişadır ayrı ayrı, fennive idari şart- ıyaa olunacaktır. Talip olanların günü saat 14 de Beyoğlunda komisyonuna */, 7,5. teminatı muvakkateleriyle birlikte müracaatları ve şartnameyi ber gün ka- lemden alabilecekleri ilân olunur. Yüksek Mühendis (4761) Mektebi Rektörlüğünden: 1 — Yüksek Mühendis Mektebine Lise mezunları alınır. 2 — Kayıt muamelesi Cumartesi, Pazartesi ve Çarşamba günle- rine münbasır olmak üzere 1/Eylül/934 tarihinden 22/Eylül/934 Akşamın kadar yapılır. 3 — Taliplerir büviyet cüzdanı, altı adet fotoğraflarını bir istidaya mına kadar mektebe müracaatları doktoru tarafından yapılır. Lise ve aşı şahadetnameleri ve bağlıyarak 22 Eylül 934 akşa- lâzımdır. Sıhhi muayene mektep 4 — Meccani leyli olmak isteyenlerin miktarı mektepçe kabulü tekarrür edecek adedi geçerse aralarında müsabaka imtihanı icra edilir. 5 — Daha fazla malümat almak yollandığı takdirde isteyenlere muktazi posta pulu Istanbul Sıhhi müesseseler Satınalma komisyonu relsliğinden: Haydarpaşa nümune bastanesi ile tıp talebe yurdu için üz olan muhtelif ebat ve desende nimuneleri gibi yerli bezleri ile yenkli. gilte yüzünün ve Akliye hastanesi için lüzumu olan 1500 gift erkek ve 500 çift kadın ayakkabınin nümuneleri veçbile ve 21 Ağustos 934 salı günü sast İ4de pazarlıkla satın alınacaktır. İs- tekdilerin müracaatları, “4799, İstanbul Milli Emlâk Müdürlüğünden Balmumcu çiftliği içinde o mevcut metrük ve harap karakol binasiyle Su deposu ankazı mubammen 220lir. bedel üze rinden açık arltırma usuliyle satılacaktır. İsteklilerin 5/9/934 çar. şamba günü saat on dürlte pey akçeleriyle müracaatları, — (W.4758) Çelyuskin heyecanlı vapurunun sergüzeşti Vrangel adasına 200 mil kaldı, serbes denizde ilerliyoruz Çelyuskin ileriledikçe, hamule- sinden kısmı dalgalar tarafın- rükleniyordu. Biz denize düşen sandıkları ve saireyi topla- mak ve kurtarmak için dalgalar tarafından sürüklenmek tehlike- lerini bile mühimsemiyorduk. Hattâ bir aralık ben bile denize yavarlandım, Arkadaşlarım, vak- Ünde yetişerek beni kurtarma- saydı muhakkak donacaktım. 45 eylül — Denizde şiddetli bir fırtına var, Büyük dalgalar; #eyrüseferimizi geciktiriyor. Saat- te 3 mil süratle ileriliyebiliyoru: Vapurun şiddetli çalkanmasından dan amb; fına çarpan ineklerin ayakları kı- rıldı, Zavallı hayvanları ıztırap- tan kurtarmak ve kendimize taze et tedarik etmek için bir çoğunu ın bir tarafından öbür tara- kesmeğe mecbur oldu. 6 eylül — Samnikou boğazının methalinde yeni buz parçalarına rastladık. Mamafih bu buz çaları o kadar sert ve mukavim değil, Fakat biraz sonra buz dai larına rasgeleceğimizi hesap ve tahmin ediyoruz. O anlar, heyeti #eferiyemizin muvaffakiyeti için kati bi dan, şi başladık. Yeni Sibiryanın adaları sisten görünmüyor. Tarihten evvelki za- manlarda Mamutlar buralarda yaşıyorlardı, Ortalıkta derin bir süküt hüküm sürüyor. . Derken, şiddetli bir gürültü duyuldu. Va- purumuza çarpan büyük ve ka- lun buz parçaları, teknenin bi kaburgalarını gene çatırdattı ve yerinden oynattı. Galiba, seyaha- #imizin son günleri yaklaşıyor. mahiyeti haiz olacağın len düşünceli olmağa 7 eylül — Vrangel adasına var mak için daha 600 ve Bering bo- Zazma varmak için 2000 mil me- safe katetmek lâzım. Şarki Si- birya denizinde ileriliyoruz. Tek siz memurumuz, civardaki telsiz istasyonile muhabereye girişmeğe muvaffak oldu. Telsiz istasyonu” nun bize verdiği haber «Şimal burnunda bir telsiz is- tasyonu kuruldu. Ayılar adasında ikinci bir istasyonun kurulması bitmek üzeredir. Şimal istasyonu- na Vellenden büyük bir tayyare geldi, Pilot Kukanof kışı orada geçirecek, civarı keşfedecek». Bu, bizim için kiymetli bir yardım teşkil eder, Çelyuskin sis ve buzlar mın kasma girdi. Tayyaremiz, istik- şaf yapmak için havalanmıyor. Profesör Şmit layyareci Kukano- fa şu telsizi gönderdi «Vrangel arazisi üzerinde ve d ha garpta bir keşif yapmanızı ca ederim.» 8 eylül — Kum ve buz dağla- rından dolayı, şimalden Vrangel arazisine varmağa imkân yok. Vapurumuz, cenuba Çukçeş ya rımadasına doğru dümen kırdı, 10 eylül — Kar yağıyor. Va- purun her tarafı karlar ve buzlar ile örtüldü, Günler katede- ceğimiz yol üzerinde geceleri de seyahat etmek lâzım. Kaptanın emrile bir projektör hazırlanma- ğa başlandı. Şimal istikametinde şarki Sibirya denizinde o kadar gok ileriledik ki, artık baş vurı cak bir seyrüsefer haritamız yok. Bu taraflarda, gemiler, hiç bir zaman seyrüsefer etmemişlerdir. Harita memurlarımız, deniz orta. sında, bu yerlerin haritasını yap mağa başladı. Ortalık kapkaran- bk olduğu cihetle, gemimiz bü- yük bir buz parçasına çarptı, bun- dan teknemiz burkuldu. Yoldaş Pakidof yanıma koşarak haber verdi: — Teknenin bir kaburgası da: ha kırıldı, ambara su giriyor. 1 eylül — Ufukta Çukçes ya- rımadasının buzlu tepeleri görün- dü, Gemimizle Vrangel adası are sında daha 400 millik bir mesafe var, Tayyareci Kukanof gönder- d telsizde adanın garp cihe- tinden geçmenin müşkül olacağı bildirdi. Ufukta, sayısız yabani kaz sü: rüleri görünüyor, Bugün olmasa bile yarın on senedenberi erime- miş olan buz kütleleri, yolumuzu kapıyacak. 12 eylül — Bütün gece sör bes denizde seyahat ettik, Ya- nımızdan çok garip şel parçalarının kayıp aktığını görün yoruz. Bu buz parçalarından ba- zıları porsilen vazolarına, bazıla- ri havalanmak için kanatlarını aç- mış büyük kuşlara benziyorlar. Bugün ortalığı güneş aydınlattı. Kar ve buz tabakaları pırıl pırıl parlıyor. 24 saat zarfında 200 mil yol aldık. 13 eylül — Bugün buzlar daki sıkışık. Arasıra, su gi liriyor. Sabah kahval ra tayyareci Babuşkin i dan döndü. Bize söyledi Vrangel adasına ulaşmak kabi değil, Adanın etrafı kaskatı kalın buz tabal örtülmüş. Şarkı buz cenubi taraflarından buz tabaka- larını yarmak suretile Vrangel adasını tutmağa çalışacağ 14 eylül — Bütün gün buz tabakalarını yarmağa ve ken. mize yol açmağa teşebbüs etti “Akşamlayın profesör Şmit Mos- çekti Long boğazına girdik. Buz ta- bakaları, gittikçe kalınlaşıyor, ge- celeyin projektörümüzü kurduk. kovaya şu telsi Siyah gemimiz mavi renkli buz kütleleri arasından ileriliyor, 15 eylül — Deniz serbes ve açık, Yakau burnunu aştık. Bu yerden Vrangel adasma kadar 200 millik bir yol kaldı, E manlarda bu yerden Çukçuklar kuvvetli ve keskin gözlerile o si- ralarda meçhul ve gayri malüm olan adayı keşfetmişlerdir. Açık ve güneşli bir günde, ada uzaklarda gözle görülebilir. Ada dağlıktır, yeşermesi kattır, iklimi çok serttir. Kış müthiş kar ve buz kasırgaları arasında tam dokuz ay sürer. Yaz mevsimi kısa ve sislidir. Bütün sene esnasında ada, aşılması gayri mümkün buz ta- bakalarile çevirilmişti Uzun zamanlar, Vrangel ada: sekenesiz kalmıştır. Orada kışı geçirenler 4 Avrupalı ile 64 eski. modan ibarettir. — Mabadi vâf ECZANEDE SATILIR AMERİKAN T,