11 Kasım 1937 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

11 Kasım 1937 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

Almanyanın eski müstemlekeleri Almanyanın geri verilmesini istediği ölen yolcu ile konuştun!.,, yerler nereleridir ve kıymeti nedir? Bu müstemlekeler Ingiltere, Fransa ve Japonya arasında paylaşılmış, Belçikaya da küçük bir hisse verilmiştir Almanya Versay muahedesinin a3- keri, iktisadi ve siyasi bütün madde- terini ilga ederek Avrupada her su- Yelle serbesti ve istiklâlini temin et- miştir, Şimdi dünyanın en kuvvetli Ordularından birine ve ikinci derece- de donanmaya sahip ve Japonya ve İtalya gibi iki devletle Avrupa ve dün- ya politikasında müttefik bulunu- yor. Artık, sıra Versay muahedesinin Braziye aid ahkümma gelmiştir. İlk İş olarak Almanya umumi harbin Sonunda bu muahede ile elinden «li- nan müslemiekelerin istirdadma te- şebbüs edecektir. B. Hitler son nut- kunda şimdi Almanyanın başlıca di- lek ve gayesi bu müstemlekelerin te- mini olduğunu söylemişti. B. Musso- lini de son nutkunda müttefiki Al- manyanın bu davası arkasında İtal- yanın müzahir bulunduğunu ilân elmişti. Almanyanın eski müstemle- kelerinin “aslan payı İngiltereye ve İngiliz İmparatorluğuna isübet etmiş- tir. Binaeneleyh bu müstemlekelerin İade edilip edilmemesinde asıl söz sa- hibi devlet İngütere bulunuyor. Almanyanın eski müstemlekeleri 3,000,000 kilometre murabbams ya kındır. Bundan 2,184,000 Kilemetre murabbaı İngiltere ve İngiliz İmpa- ratorluğu eline girmiştir. 1941/000 kilometre murabbal Afrikada ve ka- lan 243,000 kilometre murabbal da Büyük Okyanustadır. Afrikadaki eski Alman müstemle- kelerinden 484,000 kilometre arazi de Fransanın eline girmiştir. Afrikada ufak bir yer de Beiçikaya bırakılmış- tır. Büyük Okyanusta hattı üstüvanm şimalindeki adaları da Japonya al mıştır. Son söz İngilterede olduğuna göre B. Hitlerin müstemlekelerin iadesini istiyen nutku üzerine İngilterede po- lilika ve malbuat âleminde dört haf- tadanberi cereyan eden münukuşa- lar dikkate şayan bulunmaktadır. İngillerenin en büyük partisi muha- fazakârların son kongresinde İngil- terenin elinde manda yani Milletler cemiyetine vekâlet suretile idare olu- han eski Alman müstemlekelerinin iadesi aleyhinde bir karar verilmişti. Maahaza bu karar; hükümeti kati sureti? bağlıyan bir hüküm değildir. İngiltere matbuatında haftalarca de- vam öden münakaşalarda eski müs- temlekelerin iadesine karşı kati ve Geri bir vasiyet alınmamıştır. Yalnız "Almanyanın elime Atlas, Hind Okyar nusları sevahilindeki sevkülceyş ci- hetinden mühim soklaların geçme- si ile İngliiz İmparstorluğunun em- niyeti tehlikede kalmaması için bu müstemlekelerin tahkim edilmemesi ve birer hava ve deniz üsleri haline getirilmemesi için kati teminat alın- geçirmek ve imar edebilmek için otuz sene çalışmış ve altınış milyar mark sarletmiştir. Bu müstemlekeleri 19 se- ne eyvel bıraktığı zaman kıymeti otuz dört milyar altın dolar tahmin Cenuti Allas Diyanosu Afrikadaki eski Alman 1 — Eski şarki Almanya müstem- lekesi ki İngilterenin manda suretile eline geçtikten sonre Tanganika ağı- nı almıştır. Sahası 941,552 kilometre | murabbaı ve nüfusu 4319/000 kişidir. Bunun garb tarafı Ruanda - Urundi parçası Belçika Kongosuna birikil- mıştır, 2 — Sâbık Alman cenubi garbi Af- rika müstemlekesi ki İngiliz İmpara- torluğuna dahil cenubi Afrika itti- hadı dominyon devletine manda ola- rak verilmiştir. Sahası 808,550 kilo- metre murabbaı olup nüfusu 278,000 kişidir. Bundan 24,100 Kişi Alman- dır. 3 — Afrikada eski Alman müstem- lekesi Kamerundur. Mesahesı 513,000 kilometre murabbaı olup nüfusu 2 milyon 223 bin “işidir. Bu müstem- leke İngiltere ile Fransa arasnda sine 430000 kilometre murabbaı ve 18TTA13 nüfus ve İngilterenin pa- paylaşilmış- tır. İngiltereye 33,722 kilometre ve 188,039 nüfus ve Fransaya 52,000 kilo- | metre ve 742.423 nüfus isabet etmiş- tir. 5 — Yeni Gine müstemlekesi. Şim- Japon Başvekilinin müstemilekelerini gösterir harita Amerikada “Demek sarı hümmadan Nevyorka çıkmak istiyen bir yolcunun tee geçirdiği çok garip Amerikada muhacirlerle hasta yolcuların çıktıkları daire da birisi sarı hümmadan ölüyor, Va- pur karantine istasyonuna yanaştı- di Avustralyanın mandası altındadır, | ğı zaman karantine dairesi serkomi- Mesahası 235,000 kilorastre #nrabbal ve nüfusu 461,000 kişidir. 8 — Marianne, Karolin ve Marşal adaları, Şimdi Japonyanm mandası al tındadır. Marianne'in mesahası 639 kilometre ve nüfusu 58,700 ve Karo- lin'in mesahasi 1340 ve nüfusu 38/500 ve Mareşalin mesahası 170 ve nüfusu 9600 kişidir. serini dehşetli bir telâş alıyor. Çün- kü daha biriki ay evvel Nevyork şehri büyük bir kızl sâlgım atlat- tağı için bu hastalığın sebep olduğu belâlar henüz hatırındadır. Serko- miser: — «Bu sinyor Pereirra da kim? Sa- rı hümmadan öbür dünyayı boyla- | mak için gelip tam Nevyork ka- pilarını mı buldu?» diye bağırıp ça- 7 — Garbi Saman adaları, Şimdi dıryor. Başhekim ise «Ölüm İngiliz dominyonu Yeni 'Zelandın mah- dası altında olup mesahası 3263 kilo- metre ve nüfusu 43752 kişidir. 8 — Çinin Santung eyaleti sahilin- de Tsingtan olup Almanya tarafın- dan Japonyaya ve Japonya tarafın- dan Çine bırakılmığtır. Mesahası 522 kilometre ve nüfusa 200000 kişidir. Almanya şimdiki nalde yalnız Af- rikadaki müstemlekelerini istemekte ve bununla tatmin edileceğini söyle“ mektedir. Fakat Fransız gazeteleri Almanyanın eski Afrika müstemleke- Jerile iktifa etmiyeceğini, bunları al- dıktan sonra sıra buşka şeylere gele- ceğini söylüyor ve «Sar meselesinde reye müracaat edilirken B. Hitler, Sar Almanyaya avdet eldikten sonra Fran- sa ile aramızda hiç bir mesele kalmı- yacaktır.» demişti, Halbuki şimdi eski müstemlekelerinden bahsediyor. Ya- rın başka talepler olacaktır » diyorlar, esinin öğe B. Roosevelte mektubu | Tayyaresinin düşürülduğü Başvekilin oğlu mektubu verdi Vaşingion 10 (A.A) — Japon Baş- vekilinin hâlen Amerikada Prince Boenos-Aires 10 (A.A) — Cenub Ame- rikasında bir dolaşma yapmakta olan tekzip ediliyor Roma 10 (AA) — Salâhiyetter mahfiller, Bruno Mussolini'nin için- de bulunduğu tayyarenin düşürüldü- ğü hakkındaki haberi katiyetle tek- gib etmektedirler. Belçika kabinesi Kral, B. Sppakı kabineyi teşkilden affetti Brüksel 10 (A.A) — Spask saat 18,30 da saraya gitmiştir. Krala kar bineyi teşkilden vazgeçtiğini bildirece- ği zannolunmaktadır. Brüksel 10 (A.A) — Spaak saray- edilmişti. Bu zengin müstemlekeleri İ on tayyareden mürekkep İtalyan ha. | dan çıktıktan sonm gazetecilere de va filosu Şiliden Mendozaya gelmiş. | miştir kk: Kral kabinenin teşkili yar kıymet ve ehemmiyeti sırasile sayar İm: İ tir sitesinden “beri afekmişliz, getiren o mikropları kim bilir vapurda kaç kişiye aşılamış- tır! Velhasıl berbad bir vaziyet! Çün- kü sarı hümma karşıdan karşıya konuşmakla da sirayet eder.» diyor- du. Serkomiser bunu işitince adamla- Tım çağırarak: -— «Hemen yolcu “ salonuna gidi- niz ve ölen adamın Kimlerle konuş- tuğunu tahkik ediniz!» emrini verir, Bu emir üzerine. salona koşarlar. “Yolcular orada sıraya dizilmişler, mu- amelelerinin ikmal edilmesini bekli- yorlardı, Karantine memurları: — İçinizde sinyor Pereirra ile ke- nuşmuş Kimse var mi?» diye ba- gırırlar. — Ben evvelki gün sinyor Pereirra ile konuştum. Fakat yalnız... Memurlar bunu işitince genç ada- mın sözünü keserek: — Çekiliniz oradan, derhal yolcu- Jarın arasından ayrılımız!... diye ba- ğrırlar ve: — Şimdi, serkomisere gideceksi- niz... Sözlerini de ilâve ederler. Serkomiserin odasına girdikleri vakit komiser mendilini ağzma ti- kayarak genç yolcuya boğuk bir sada ile sorar: — Pereirra bugün sari hümma- dan vefat etti. Hiç onunla konuştu- nuz muydu? — Evet konuştum, fakat yalraz... — Serkomiser bağırır: — «Fakat» ne demek, «yalnız» ne âemek?... Mademki konuştunuz, me“ sele yok! Ne halde olduğunuzu gör müyor musunuz? Hayatınız tehlike- del Haydi derhal sertabibe, Genç yolcunun sabri tükeniyor: — Bırakınız da meseleyi izah ede- yim. Bütün mükâleme yalnız... — Kapayınız ağzınızı, be adam! Konuştukça oğadaki havayı ifsad ediyorsunuz. Nüfusu milyonlara ba- liğ olan bir şehrin sıhhatini tehlike- ye koyuyorsunuz! tane hademesi, yüzlerinde gaz mas- kesi ve ellerinde eldiven olduğu hal- de genç yolcuyu iki kollarından “sum sıkı tutuyorlar. Çünkü sari hasta ler söylerken diğeri de ağzına ilç bezler tıkıyor. Yolcu büsbütün ko- muşamıyacak bir hale geliyor Başhekim genç adamı: ö — «Safa geldiniz, sarı hümmeli adamla kânuşan muhterem yolcu» sözlerile karşılıyor. mayan pancar gibi kızaran — Evet konuştum, fakat yalnız... diye bağırmak isterken © anda ağ- Zina zorla bir hararet derecesi soku- Tuyor. Başhekim: — Fakatı makalı yok, aziz dos- tum, diyor. «Cryplococcus xanit- hogenicusu denilen mikrop yalnız ko- nuşmakla bile sirayet eder... diyor ve aslslanlarına dönerek: — Sıcak dezenfeksiyon banyosu, : Yodein ile fırçalama, ağız tathiratı ve müshil!... emirlerini veriyor. Zavallı yolcunun elbiseleri zorlâ üzerinden çikarılıyor ve yakilmak üzere fırına atiyor. Ondan sonra anılçıplak banyo dairesine sokula- Tak üzerine evvelâ çok sicak ve son- Ta çök soğuk su fışkırtılıyor. Koluna koca bir serum sikılıyor. Genç adam ne zaman ağzını açmak İstese baş- hekim derhal elile sus işareli vero- rek onu susturuyor; — Bu sırada en hafif bir hidde$ eseri bile felâketinizi mucip olabi. lir!... diyor. iyice hurpslandıktan sonra bitap bir halde yatağa götürülüyor. İki asis- tan yatağının sağında ve solunda mevki alıyorlar, Asistarlardan birisi <hasta> nın başına buz torbası ko- yarken: — Demek ki sari hümmadan ölen gözlerini açıyor ve: — Evet, konuştum, fakat kabine- den kabineye telefonla konuştum!... diyebiliyor ve ondan sonra bayılıyoz! Bandırmada temelleri atılan Bandırma (Akşam) — Cumhurle yetin 14 üncü yıldönümünü kutlama merasimi burada çok parlak tesid edilmiştir. Bu münasebetle bu yıl in“ Şasina başlanacak yeni Halkevi bina» sının ve Kapıdağından kazaya geti- riecek olan memba suyunun kazs haricindeki su istasyonu binasının AZ ARA ALA