8 Şubat 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

8 Şubat 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

2000 esir aldıkları * livanım imha edildiğini bildiriyorlar Salamanca (A.A) — «Resmi teb- Uğ> 6 şubat sant 20 de vaziyet: Alfambra mıntakasında Franko kı- taları pazar günü -2 kilometre ilerle- mişlerdir. Son iki gün zarfında kıla- Jarımız ceman 20 kilometre ilerlemiş- erdir. Milişlerden 3,000 kişi öldürül- muhtelif noktalarında milis grupları beyaz bayraklar çekmektedirler. 46 ncı beynelmilel liva imha edilmiştir. Kitalarımız ileri hareketlerine mu- yeaiiakayetig devam etmektedirler. « tebliği © Barselon'7 (A.A) — Montalban ve Almanyadaki değ işiklik. -çoktanberi hazırlanmış Berlin mahafili yabancı memleketlerde çıkan şayiaların aslı olmadığını bildiriyor Paris ' — 'Terps gazetesi Alman- yadaki son tebeddülleri intaç eden u- gun bir mektub neşrediyor. Mektupta diyor ki; Almanyada vuku bulan askeri, ik- tisadi ve diplomasi tebeddülât uzun bir zamandan (beri düşünülmüştür. Bunun hazırlanması da bazı vakalar, feci safhalar arzetmiştir. z Kânunusaniden beri Relehwehr kumandanlarından. ağır sanayi mü- messillerinden, iktisadi o mahafilden Almariyanın dahili ve harici siyaseti hakkında şikâyetler gelmiştir. Alman- yanın İtalya ile sıkı teşriki mesaisini terketmesi ve İngiltere ve Fransaya yaklaşmağa çalışması, ordunun ve milli iktisadiyatın nazilere karşı tam istiklâli taleb edilmişti. Von Biomberg son günlerde B. Hit- ere yeni bazı şikâyetler (o arzetmeği kabül etmiş, fakat son dakikada bun- dan caymıştı. General Von Fritsehin dahi! bulun- duğu, gizli bir cemiyetin Keyserin ikinci oğlunu tahta geçirmek için bir Frankocular Teruelde yeniden ilerlediler 46 ncı beynelmilel Sierra Carbonera mıntakasındak! düş- man taarruzu pâzar günü cumartesi gününden daha büyük bir şiddetle devam etmiştir. Cumartesi parlak bir mukabil ta- arruz neticesinde istirdad ettiğimiz Posa Loma Carbonera'yı pazar günl muannidane bir muharebeden sonra kaybettik. Argenta ve Visiedo çıkıntı. larını işgal eden Cumhuriyet kıtaları yeni mevzilerine muntazaman çekil mişlerdir. Sierra Palmera hatlı eli- mizdedir. Alfambra istikametinde iler- Miyen'düşmanın bir yürüyüş kolu Ce» bo e sırtlarında durdurulmuş” sulikasd tertib etmiş olduğu söyleni- yor, Havas ajansı muhabirine göre, Almanyanın takip edeceği harici si- yaset hakkındaki bütün tahminler; Almanyanın yeni Londra sefiri tayin edilmedikçe mevsimsiz telâkki edil mektedir. Havas muhabiri diyor ki: «Vakıa Relehwehr bir muzaffe riyet kazanmıştır. Fakat B. Hitlerin ağır sanayi hakkındaki kararları mâ- lüm değildir. Alman dahili ve harici siyasetinin şu veya bu şekilde inkişafı, doktor. Şahtın arzusu hilâfına olarak mareşal Goering tarafından vazeğil- miş olan iktisadi sistemin muvaffaki- yetine bağlıdır.» Berlinin tekzibi Berlin 7 — Son değişiklik münase- betile ecnebi memleketlerde çıkan şa- yinlara burada ehemmiyet verilmiyor, B. Hitlerin sesinin tamamen kısıldığı hakkındaki haber asılsızdır. 20 şubat- ta Reichstağ toplandığı zaman B. Hit- lerin sesini bütün dünya, bazılarının istemedikleri kadar açık bir me k şitecektir. Ziraat kongresi İstanbulda bir kı komisyon tedkikler yaparak bir rapor hazırlıyacak Martta Ankarada toplanacak olan büyük zirant kongresi hazırlıklarına şehrimizde geniş mikyasta tedkikler yapılması tekarrür etmiştir. Bu maksadla şehrimizde İktisad ve Ziraat Vekâletine bağlı resmi ve yarı resmi dairelerden birer zatın iştirakile bir komisyon teşekkül edecektir. Bu komisyon muhtelif o mahsullerimiz üzerinde tedikat yapacak, hângileri- nin standardize edilmesi icab edece- ğini tayin eyliyecektir. Komisyon bu tedkiklerini ay başis na kadar ikmale çalışacaktır. Ziraat kongresine büyük bir ehemmiyet ve- rilmektedir. B. Numan Menemencioğlu 23 şubatta Cenevrede bulunacak Ankara 7 (Telefonla) — Hariciye Vekâleti umumi kâtibi B. Numan Me- nemencioğlu 23 şubatta Cenevrede bulunmak üzere ayın yirmisine doğru buradan hareket edecektir. B, Numan Menemencloğlu ayın 15 inde burada toplanacak olan Balkan antantı kon- seyi Içtimalarına iştirak edecektir. Sirkeci yolcu salonu açıldi Eski gümrükler başmüdürlüğü bi- nasi holunda yapılan yeni Sirkeçi yol- le dün li Müthiş bir ölüm Beş kişilik bir aile kaya parçaları altında can verdi 'Mapavri nahiyesine bağlı Kaptan- paşa köyünde tüyler ürpertici bir facla olmuştur. Son yağan yağmur- lar yüzünden köyün arkasındaki kayalar yerlerinden kopmuş ve köy- lü Hasanın evini hurdehaş etmiştir. Düşen kaya parçaları otuz kadar tahmin edilmektedir. Hasan ile karısı, annesi ve iki ço- cuğu kaya parçaları altında can ver- mişlerdir. İngiliz tayyarecileri benzin- siz kalarak Adanada yere indiler Adana 7 (Hususi) — İngiliz tay- yareci ve gazeteci Viktor Riketin ve arkadaşı Klovstonun rakip olduğu teyyare Toroslardaki fırtına netice- si benzinsiz kalarak burada yere indi, yarın Beyruttan Bağdada gidecek- Gençlik bayramı hazırlık. larına başlandı Ankara 7 (Telefon) — Maarit Ve- kâleti beden terbiyesi umum müdür. lüğü, Atatürkün Samsuna ayak bas- tarafında yapılacak beden terbiyesi gösterileri için büyük bir program Tns sırlamıştır. Bu program yakında ma- arif müdürlüklerine * bildirilecektir. tığı güne tesadüf eden 19 mayıs genç- Mk bayramı gününde memleketin her” GÜNÜN HADİSELERİ Bütün dünyadaki ve bizdeki ticaret gemilerinin vaziyeti Fransız kabinesi özasından Bey Tamo bahri ticaret mutahassıslarındandır. Ver- &ği bir raporda, dünyadaki ticaret gemi- | Jerinin vaziyetini gösteriyor. Alâka uyan- dıracağını sandığım için mühim moktalı- gin hulâsa ediyorum: Bütün dünyada gemilerin mikdarında göyle bir çoğalma olmuştur; 1585 de 63,727,000 Ton 1598 da 64.b04,000 Ton 1997 de 65,721,000 Ton 1 Teşrinlevvet 1937 de, bütün dünyada 2,902,000 hacminde gemi yapılmaklaydı. Norveç, Japonya, İngilter ve #earet gemileri 30 Hariran 936 ile 30 Ha- siren 997 arasmda - isimleri sirasile - şu suretle artmıştır; 208, 254, 258 ve 218 biner ton. Buna karşılık, üç mühim de- nizci devletin gemileri azalmıştır: İspan- ya'nm 102, Amerika'nın 100 ve Fransanın 132 biner ton mikdarında bir sukutu var. dır. Tabii bu Takkamlar, insana Türkiye- merak eti rin nın peşretiği gTürk deniz teareti. isimli eserdeki istatistiğe maza- ran bizim vasiyelimiz şöyledir: 923 Senesinde 34,902 Ton 033 Senesinde 110,774 Ton 934 Senesinde 115885 Ton 905 Senesinde 110,404 Ton. ” 06 Senesinde 11,145 'Ton : Bu tabioda gösterilen rukkamlar safi tenilütodur. safi tonajımız 1986 se- nesinde 197,780 dir ki, buna hükümetçe Denizyolları işletmesi için Almanyaya W- marlanan ve bu sene zayında gelmeğe başlıyacak olan on geminin tutarı olan 36,000 ton da ilâve edilirse mili ticaret #ilomurun tonajı 23,789 tonu bulacaktır. F. Tanur ——————— a Atatürkle Hollânda kraliçesi arasında Hollânda vellahdi prenses Jülya- nanın (doğurması (o münasebetile Reisicumhur Atatürk ile Hollinda kraliçesi arasında hararetli tebrik ve teşekkür telgrafnameleri teati edil Son dakika Bükreş Sovyet sefiri kayboldu Sefarethane mahafili öldürülmüş olmasından korkuyor Paris 8 (Akşam) — Bükreşten ge- Jen haberlere göre Bükreş Sovyet sefiri B. Butenko ortadan kaybol- muştur, Sovyet sefareti mahafili se- firin kaçırılmış ve hattâ öldürül müş olmasından endişe ediyor, Bir Sovyet balonu harab oldu 13 maktul ve 3 ağır yaralı var Paris 8 (Akşam) — Moskovadan gelen haberlere göre V 6 işaretli Sov- yet balonu Murmanskda uçarken mahv ve harap olmuştur. 19 Kişilik mürettebatında 13 ü ölmüş, 3 ü ağır yaralanmıştır. Balonun, siten ve fena havadan dolayı bir dağa çarparak parçalan. dığı tahmin ediliyor. Alman Hariciye Nazırı Londraya gidecek Berlin 8 (Akşam) — Hariciye Na- sırı B. Ribbentropp vazifesine © git mezden evvel Londraya giderek İn- giliz kralına vedanamesini takdim edecektir. s Von Pappenin yerine Viyana se firliğine Otto Melsner, B. Frank ta Almanyanın Rome sefirliğine tayin edilecektir. Windsor Düşesi Düşesi gebe Paris 8 (Akşam) — Windsor Dükü ile Düşesi Versaillesde kiraladıkları yeni köşkte yerleşmişlerdir, Windsor Düşesi hâmiledir, İktisad ve Ticaret mektebi Maarife bağlanacak İktisad Vekâletine bağlı olan yük- sek iktisad ve ticaret mektebinin Ma- erli Vekâletine raptedileceği söylen- | İngilterenin sabrı tükendi, korsanlığa karşı şiddetli mücadele açıldı Barselon hükümetine ve Frankoya birer nota verilerek alınan tedbirler bildirildi Londra 7 (A.A.) — İyi haber alan mahfiller İngiltere hükümetinin Bar- #elon ve Salamanca hükümetlerine bi- rer nota göndererek İngiliz karakol ge- milerine tahsis edilen mıntakada kor- sanlığa nihayet vermek içip alınan tedbirleri bildirmiş olduğunu söylemek- tedirler. Diğer cihetten öğrenildiğine göre denizaltı korsanlığına olduğu gibi ha- va korsanlığına da mâni olmak için yakında tedbirler alınacaktır. B. Edenin nutku Lendra 7 — Hariciye Nazırı B. Eden bugün Avam kamarasında söylediği bir nutukta bütün tedbirlerinin ticari, Seyrisefaini gayri meşru hücumlara karşı himayeye kâfi gelmediğini söy- ledikten sonra ezcümle demiştir ki: milerine ateş eğilmesi için bugünler- de garbi Akdenizde faaliyette bulu- nan İngiliz gemilerine emirler veril- mıştır. B. Eden Fransa ve İtalyanın da kendi mmtakalarnda ayni şekilde hareket etmeği kabul ettiklerini söy- ledikten sonra: — İngiltere hükümeti seyrisefa'ne yapılan tecavüğleri şimdiye kadar sa- bırla karşılıyordu. Yakat artık sabır tükenmiş bulunmaktadır, Demiştir. İngilterenin sabrı tükenmiş Londra 7 (AA) — Akdenizdeki korsanlık hadiselerini tedkik etmek üzere toplanan kabine içtimaından sonra İngiliz hükümeti general Fran- koya şiddetli bir nota vermiş ve İngi- liz gemilerine karşı yapılan mükerrer tecavüzlerden dolayı hoşmutsuzluğu- nu bildirmiştir. Reuterin haber aldığına göre, no- | tada İngiliz hükümetinin artık sabrı İ tükenmiş olduğu yazılıdır. Hariciye Vekili bu sabah geldi İstasyonda hararetle karşılandı, Perapalas oteline gitti Hariciye Vekili B. Tevfik Rüştü Aras bu sabahki ekspresle şehrimi- ze gelmiştir. Hariciye Vekili, Sirkeci istasyonunda Reisicumhur namına seryaver B. Celâl, reisi B. Muhiddin Üstündağ, polis müdürü B. Salih Kılıç vedaha bir çok zevat tarafindan karşılanmıştır. B, Tevfik Rüştü Aras kendisini kar- şılıyanların ayrı ayrı ellerini sıka- rak hasbihalde bulunmuş ve bir müddet B. Muhiddin Üstündağ ile görüşmüştür. Hariciye Vekili doğruca Perapalas oteline gitmiş, seryaver B. Celâl ve yali B, Üstündağ otele ka- dar kendisine refakat etmişlerdir. Hariciye Vekili Perapalas otelin- de bulunmakta olan Başvekil B. Ce- Iâl Bayarla bir müddet görüşmüş- tür. B. Teyfik Rüştü Aras bugün Dol- mabahçe sarayına giderek Atatürke tazimlerini arzedecektir, Hariciye Ve- kilinin bir müddet şehrimizde ka- larak istirahat etmesi muhtemeldir. Bu takdirde B. Tevfik Rüştü Ara- sın, Balkan antantı toplantısı için memleketimize gelecek oları zevatın karşılanmasında bulunması ihtimal dahilindedir. Belgrad ve Sofyadan geçerken B. Tevfik Rüştü Aras, Belgraddan geçerken, 45.dakika Yugoslav Başve- kili B. Stoyadinoviç ile görüşmüş- tür. Bulgar Başvekili ve Harlciye Nazırı B. Kössivanof, Hariciye Ve- kilimizi Bulgar hududundâ karşıla- mış ve tren Sofyaya varıncaya kâ- dar B, Tevfik Rüştü Arasla iki mem» leketi alâkadar eden meseleler hak- kında uzun uzadıya konuşmuştur. Sofya istasyonunda B. Tevfik Rüş- tü Arası, kral Boris namına müşavir Grevev ve Balkan antantı sefirleri, Hariciye Nezareti erkânı karşılamış- lardır, Geek Devlet Demiryolunda talebe ve muallimler için tenzilâtlı tarife hazırlandı Ankara 7 (Telefonla) — Devlet de- miryolları idaresi talebe ve musllim- ler için yeni ve tenzilâtlı bir tarife ha- gırlamıştır. Bu tarifeye göre muallim ve talebeler hakkında şimdiye kadar tatbik edilmekte olan tenzilâtlı"tari- felerden 9 50 nisbetinde yeniden tenzilât yapılacaktır. Bundan başka Pulatlı ve Kırıkkale arasındaki istaş- Ankaraya gelecek yolcu- yonlardan arala. mektedir. Bu maksadla Ankarada ted- kide iü teli mi binin; , Bayran Cuma günü |Kurban derilerile barsak - ları türk hava kurumuna veriniz İstanbul müftülüğünden: Yurdu- muzun muhafazası ve milli varlığı- mızın daha ziyade yükselip ilerleme- si için çalışmakta ve pek meşkür hizmetleri sebketmekte olan mili veli ve belediye | kurumlarımza her vesile ile yardım- da bulunmak yurd borçlarımızm en mühimlerindendir. | Bu mühim vazifeyi nazarı dikka- | İsalarak kurban derilerile bersak- larının Türk hava kurumuna veril- mesi, hakkında Diyanet işleri reisli- ğinin neşretmiş olduğu fetvası da malümdur. Binaenaleyh; yurdumuzu hava- dan gelecek tehlikelere karşı koru- mak uğrunda feyizli ve devamlı bir surette çalışan ve aldığı teberruları Kızılay ve Çoçukları esirgeme gibi hayırlı kurumlar ile paylaşarak mil- lete hizmet eden Türk hava kuru- muna Kurban bayramında kesile- cek kurban derileri ile barsaklar nın verilmesi ve 10 şubat 938 tari- hine müsadif perşembe günü - Zil. biecenin dokuzu olduğundan - Arife," cuma günü de bayram olduğu ilân olunur. Ziraat enstitüsü müdürlüğü, Ankara.7 (A.A) — İstifa eden Zi- raat enstitüsü müdürü B; Falkenin yerine bağcılık ve bahçıvanlık ensti- tüsü müdürü profesör Olaysberk ta- yin edilmiştir. Yüzde 6,5 dan fazla faiz alınmıyacak (Baş tarafı birinci sahifede) par vermeği itiyad edenlere veya be- yannamelerindeki şartlarını veya faiz hadlerini muvazaa ile gizliyen ha- kiki veya hükmi şahislâra tefeci denir, Değişen madde 15 — Faiz tabirin- de ödünç para verme mukabilinde borçludan komisyon ve hesap mas rafı ve saire her ne nam İle olur-; sa olsun alınan para dahildir. Ancak; mütehakkak, sigorta ücretleri, ardı- ye ve eksper ücretleri faiz tabirinden. hariçtir. Madde 2 —. 1 ikincikânun 1938 ta- rihinde mevcut bulunan ve ödünç para verme ve bankalar kanunları hükümlerine uygun olarak yepik muş olan mukavelelerin faiz haddine müteallik hükümleri bu kanunun neşri tarihinden , itibaren beş sene Lâyihanın diğer iki maddesi meri 4 hı - ESEBEBİZ BBL32 2 gas A İmre rm3ree HES.E. "EB. $.B3. ABİ BEBDSEBEZEEEE