10 Mart 1938 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

10 Mart 1938 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 7

ik a.e evo xwua 10 Mart 1938 AEŞAM En eski türk sporu Okçuluk yeniden canlanıyor: Kurulan klübün şimdiden 84 âzası vâr. Hayatta kalan beş üstad idmanlara nezaret ediyor. Ok ve yay yapılması için tedbir alınıyor Okçuluk bir zamanlar Türkler ara» #ında çok ilerlemiş bir spordu. Okmey- danında her gün gençler talimler ya” Parlardı. Okçularbaşı yay ve ok ha- Brlayan esnaf ile dolu idi. Son yarım #Sir zarfında ok atmak merakı hemen bütün bütün unutuldu; Gençler başka #porlara rağbet etmeğe başladılar. Hal buki Avrupa ve Amerikada bilhassa 2 senedenberi okçuluk ilerlemektedir. Amerikada bulunan muharririmiz et Feridun Vaşington parkların» da sabahleyin ok talimi yapan birçok Benç kız ve erkeklere tesadüf ettiğini bildiriyordu. Okçuluk aslen bir Türk sporudur. Başka, memleketlerde bu spor canla» İirken bizim bununla meşgul olmamak» Tığımuz doğru değildi. Bunu göz önü- Me alan bazı zevat bir okçuluk klübü kurmuşlardı. Kiüb hu eski türk #poru için faydalı bir surette çalış- maktadır. Okun tarihi Okçuluğun ilerlemesi için büyük bir gayretle çalışan klübün umumi kü» tibi B, Safi Nüzhet Toksöz ile görüş- flm. Okçuluk ve bugünkü çalışma hakkında bana şu sözleri söyledi; — Türk zekâsının, türk sanatınm titiz bir bilgi içinde işiiyerek meyda» M& koyduğu okun kaynakları, tarihten €vvelki devirlere kadar dayanır. Orta Asyadan cihanın dört yanına dağılan Türkler, ok ve yayı beraberce götür- düler, Asırlarca türk gücünün tim- #ali olarak onu yaşattılar, silâh oldu- ğu kadar spor olarak kullandılar. Teki bir cümleyle okun tarihi, Türk tarihi- le başlar. Ok Türklerde ayni zamanda bir semboldur. Atatürk, türk inkılâ- bının amacını altı okla sembolize et» miştir, Milletler Cemiyetinin yanl muazzam #arayının en mutena salonunu kaplı Yan muhteşem bir tablo vardır. Sa- Ratkâr bu tabloda insanlığın bir gar Ye uğrunda birleşmesini bir ok ve yay» Ya canlandırmıştır. İlk okçuluk klübü İstanbulun alınmasile başlıyan ok- Şuluğumuza şehrimizin en büyük ve #n eski stadyormu olan ok meydanı İahsis edilerek devir, devir her türlü Müdahale ve tarruzdan masun kal- Mış ve üzerinde (Tekkeyi tiren Ützan) yeni okçuluk klubü ku- Yülmuştu. Dört buçuk asır şerefli bir hayat içinde büyük itinalarla yan fatılan ve her bakımdan iftihare lâ» Yk, bu spor müessesesinin tarihi bile Yazılmadan saltanat devrinin yıkıcı, öldürücü idaresi yüzünden mahvol- Muştur. Bizde yeniden C.H. P.nin bünyesinden ve içinden doğmuştur. Partinin başarıcı ruhundan kuvveb &larak kültür fizik bakımından pek büyük bir kıymet taşıyan okçuluğu- Muz bize ecdadımızın büyük atıcılık- İarnı öğretecek hayatta kalan beş feyzalarak eski şanlı mevkli- az hir zamanda tutacaktır, Bugün Avrupada, Amerikada gittikçe. (8 Sahasını genişleter bu spor Japon mekteplerde mecbur! bir ders konmuştur. Geçen yıl ağusto- Man son günlerinde gazetenizde Var- Milan verilmiş bir telgrafı okumuş- . Balkan devletleri arasında ok- U müsabakası yapılacağını ve; 'k sporcularının da bu müsabaka- YA çağırıldığı yazılmıştı. O zaman mumüz kurulmuş olmadığından müsabakaya iştirak edememiştik. ene geçen yıl 30 ağustosta Pariste elmilel okçuluk şampiyonası mü- ası yapılmıştı. Bizim milli öz sporumuz her yer- Yayıldığı ve yaşatıldığı halde, ma- yıkmış olduğu bu tarihsel spo- Cümhuriyetimizin yaratıcı Mir eseri olarak, 30 Ağustosta kapılar Pu açabildi. Okçuluk zaman ve;me- kinin mukayyed değildir, her zaman 8 her yerde bir odada, bir salonda ve 'Klüb âzasından bir kız nihayet açık ve te- miz bir havada yâr pılan bir spordur. Eski ve yeni dünyalarda o bu 6por şubesine, er- kekten ziyade ka» dın hücumu var. dır. Çünkü kadın deyince güzellik mefhumu bera- ber gözlerimizde canlanır. Hiç bir spor şubesi vücud tenasübünü (ve güzelliğini bu de. © ; Kiüb umumi! rece temin ede- kâtibi B, Safi mez. Nüzhet Toksöz Okçuluğun faydaları Okçuluğun faydalarını çu suretle sayabiliriz: 1) Vücut hareketlerinin terbiyesi, tenmiyesi, kudreti bedeniyenin inki- şafı, adalelerin tam bir ahenkle neş- vünema, bulmasıdır. 2) Tam bir irade hâkimiyetinde dik- katimizin kuvvetlenmesinde, itidalimi- ze sahip olmamızda, zeki, duyguları- mizın terbiye ve tekâmülünde, zevk ve heyecanımızı arlmasındadır. 3) Kuvvetli ve sağlam bir vücude kavuşturmasında, geniş omuzlara, ka- vi adalelere, mukavemetli sinirlere, çevik bir bünyeye malik olmamızda (Türk gibi kuvvetli, taşı sıksa suyunu çıkarır) sözüni dünyaya bu spor ta- rıttı, 4) Çok sıkı bir disiplin içinde yaşa- tılmasında, istidatlara göre derece ve sınıflara ayrılmasında, seciye ve ah- lâka fevkalâde kıymet ve ehemmiyet verilmesinde, büyüğe tam ve mütavaat kâr bir saygı aranmasında, * küçüğe sonsuz şefkat ve yardım hislerinin tenmiyesinde, birinin diğerini yetiş- tirmesi ödev bilinmesinde, bununla if- tihar etmesinde, kuvvet kadar tekni- ğe vukuf ve tecrübeye dayanmasında- dır. 5) Göğsün, kolun; bacağın, adalele- rin tam bir ahenk içerisinde vücud te- nasübünün doğmasındadır. Ok ve yay ihtiyacı — Ok ve yayı nereden temin ediyor — ve bir erkek ok atıyor * sunuz, memleketimizde bunları yap- masını bilenler var mıdır? — Kurumu en ziyade kıvrandıran bir nokta, bugün yay ve ok mevcudu- nun kalmamasıdır. Evvelce mevcud olanlar da antikacılardan toplattırıl- mış, memleket haricine çıkartılmış, Avrupa ve Amerikaya sevkedilmiştir. Bin bir müşkülâtla kurum kendi ihti- yaçlarını karşılıyabilecek derecede an- cak şu gördüğünüz yayları tedarik ede- bilmişti. Yaylarımızın kıymeti gün geçtikçe yükselmektedir. Anadolunun. muhte- lif yerlerinden, Avrupa ve Amerika dan ok, yay almak için ardı kesilme- ölen 'Türk sanatını yeniden dirilt- meyi kurum kendine mill? ve tarihi bir ödev bilmektedir. Yapıcısı olarak har yatta iki kişi kalan bu ata sanatının son yadigirmdan istifade etmeye borçluyuz. Devletin bizi bu bakımdan da koruyacağına, yardım edeceğine imanımız vardır?. — Kaç azanız vardır? 84 öza — Şimdilik seksen dört azamız van dır, bunlardan bilfill sporla uğraşan- ların adedi yirmi sekizdir. Kadın aza da vardır. Hattâ bunlar erkek arka- Fakat eski seneler& 'daşlarile boy ölçecek vaziyettedirler. Aza, gruplara ayrılmıştır. Her gün “bir grup çalışmaktadır. “Çalışma sa- atleri on altı ile on sekis arasındadır. Kurumun öğretmeni hayatta Kalan beş üstattan biri olan B. İbrahimdir. hafi? yaydan başlanarak, sırasile tor- ba atışları, müsait havalarda puta de- nilen hedef atış talimleri ve meydan- larda uzun atışlar yapılmaktadır. U- zun atışlar ancak ok meydanlarında yapılır, zira idmanlı bir sporcu oku 350 ilâ 400 metreye kadar atabilir. Biz- de 400 metreye kadar atanlar vardır. Okçuluğun çok rüğbet göreceğine hiç şüphe etmiyorum, Bizim öz malı- mız olan okçuluk dünyayı sarmışken elbetteki yurdumuzda canlanacak ve benliğimizi saracaktır, — Kâmiran Adana mektupları Pamuk ve Susam sıkı kontrol ediliyor Bu sene pamuk'o kadar para etmedi Adana /(Akşam) — Adana zeire ve ticaref borsası 4 eylül 329 tarihin- de açılmıştır, Adana borsası “aynen İzmir borsâsi mizamnamesini tgibik etmektedir. Şehrimiz borsasında 22 | türlü maliiüağmele görmektedir: Pa- | muk, pamuk kozası, pamuk çikiği, | buğday, arpa, yulaf, delice, ün, kepek, 'nohud, mercimek, misir, susam, su- Sam yağı, çikid yağı, çikid kösbesi, tahin, yapağı, kıl, iplik, keten tohw. mu, ay çiçeği. Bunlardan çok miktarda olanlar doğrudan doğruya borsada muamele görmektedir. Çukurova tüccarını ve çifçisini ci- han piyasasından haberdar etmek için Liverpol, Nevyork pamuk fiatle- rilş İstanbul ve İzmir borsalarından zahire mevsiminde hububat fiatlerini alarak her gün sabah borsa salonun- da ve pazar yerinde ki borsa şubesin- de halka ilân ediyor. Bu yıl Adana borsası, Adananın birinci derecede ihracat mallarından olan pamuk ve susamın saf ve temiz bir halde memleket dışına çıkarılması için çok esaslı bir kontrol tatbik et- mektedir, Pamukların kontrolü çirçir fabrikalarında çekilirken yapılmaktar dır. Bilhassa pamuklar prese edilir ken'sandığın başında daimi bir me- mur bulundurulmaktadır. İyi ve kötü cinslerin biribirine karışmamasına ve ecnebi maddelerin içine girmeme- sine ve ıslatılmamasına iyice nezaret edilmektedir.Prese edilen pamuk bal yalarının içine Adana borsası nami- na birer karton konulmaktadır. Borsa kontrolörünün imzası ve prese edil- diği tarih konulduğu gibi, ayrıca bir de kurşun damga vuruluyor, Adana borsası, yaptığı bu kontrol- ler sayesinde Adana pamuklarının çok temiz ve çok iyi bir halde harice git- mesini temin etmektedir. Susamlar da ayni suretle kontrole tâbi tutul- maktadır. Adanada bu yıl pamuklar o kadar para etmedi, Bilhassa büyük çifçiler «pamuğu maj'yet fiatine satmakta- yız» diyorlar. Malümdur ki Adananın iktisadiyatı pamuğa bağlıdır. Pa muk bol ve flatler uygun oldukça Adana datma ileri gider, Bundan dört beş sene evvel pamuk sadece bir ihracat maddesi halinde 1d1. Halbuki artık içtede istihlâk edi- len bir mal oldu. Çukurova için muvafık bulunan Kleveland pamukları, bu yıldan iti. baren ehemmiyetli bir mevki almıştır. Memlekette pamuk sanayii, ihtiyacı- mi tatmin edebilecek bir duruma getirilmeğe çalışılmaktadır. Bu çalış- isbetle çifçi memnundur manın semeresi de sulama işlerinin yola girmesile kabil olacaktır. Bu da- vada, Çukurova çifçilerine yükletile- cek tek vazife çifçilerin sulamaya yardımlarını temin etmek olabilir. Bu yıl çifçi pamuk hastalıkları ile mücadele işlerinde büyük bir varlık göstermiştir. Ziraat mücadele teşkilâ- ta çiftçiden çok yardım görmüştür. Bu yıl pamuk sahalarında yapılan esash mücadeleler sayesinde pamuk- lardan şayanı memnuniyet bir randi- man alınmıştır. Ziraat vekâletinin, Çukurova pa- muk bölgelerindeki haşerat mücade- lesi için aldığı pulvarizatörler tarla- larda çok. seri, çok faydalı işler gör- müştür. Bu sayededir ki iyi bir rekol- te temin edilmiştir. Bu yıl 240,000 hek» tar araziye pamuk ekilmişti, Elde edi- len rekolte 185.000 balyedir. Bir balye yüz kilo olduğuna göre bu yıl Çukur- ovanın pamuk istihsalâtı 18,500,000 Umumi iktisadiyat bakımından bu Takkam çok sevinç verici ise de, müs- tahsili, rekolteden ziyade yüksek fi- atlerin memnun edeceği göze alınırsa, ve fiatlerin de normsl olarak 28 - 29 kuruş olduğu düşünülürse, Çukurova, pamuk müstahsilleri bu yıl vaziyetten. memnun değildirler. Fakat eski senelere. nisbetle çifçi gene bu vaziyete de şükretmektedir. Adanalı müstahsil bundan evvel kü- raklık senelerinde âz zarar mı etmiş- tir? Karaman belediyesi kâğıd oyununu yasak etti Karaman (Akşam) — Karaman belediyesi kahvelerde kâğıd oyununu yasak etmiştir. Halkın yiyecek ve içe- cek gibi ihtiyaçlarını da son günlerde sıkı bir muayeneye tâbi tutmuştur. Cadde ve sokakların da temiz durması için yeniden bazı tedbirler alınmıştır. Yalnız ekmek işini halledememiştir. Ekmek işi burada mühim bir mesele teşkil etmektedir. Ziraatle uğraşan çekmektedirler. Balıkesir Kızılay merkezinin fakirlere yardımı Kızılay cemiyeti Balıkesir merkezi, her yıl olduğu gibi, bu yıl da kış mev- siminde muhtac ailelere kömür tev- zil suretile çok yerinde yardımlarda bulunmaktadır, Fakirlerin bikeslerin hâmisi ve ka- ragün dostu Kızılayın (500) muhtac aileye vukubulan bu hayırlı yardım- ları fakirleri çok sevindirmiştir. Akşehir belediyesi fakir halka odun dağıttı Ey Akşehir (AKşam) — Karfazla yağdığından ve soğuk gehrimiz belediyesi fakir balka yardım etmeğe karar başına bedava yüzer kilo yakacak odun dağıtmıştır. Yuk: dağıttığı odunu alan halkı gösteriyor. i i ZAMANA e