26 Eylül 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

26 Eylül 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

. Sayfa 4 Hava taaarruzuna karşı yapılan denemeler. 835 A.R. Üzüm. 7 75 609 K. Kâzim 9 465 Ü, Kurumu 9 456 H, Alyoti 202 Ş. Riza halçf. 9 25 200 F. z. Abdul. Dün saat onda hükümet parkı ve meydanı bu haldeydi. —Başı 1 inci sahifede— dağıtılmıştı. Dün sabahki ga- zeteler de beyannameyi neş- retmişlerdi. Sabahleyin herkes işi ve gücile uğraştığı sırada saat 9,30 da Vali Fazlı makamından telefonla Kadife kalesindeki itfaiye- şubesine verdiği emir üzerine tehlike işareti olan ilk top atılmış ve bu işareti mütcakip şehirdeki bütün fabrikalarla limandaki vapurlar fasılalı olarak iki da- kika düdük çalmış, otomabil ve otobüsler de kornelerini öttürmüşlerdir. Polis ve Belediye zabıta me- murları ile bekçiler, aldıkları talimata göre halkın verilen tehlike işareti üzerine çatı ve ağaç altlarına saklanmalarına yardım etmişlerdir. Halk ta tehalükle buna şitab etmiştir. Mahallelerde oynıyan ço- cuklar bile evlerine girmişler- dir. Bir dakika içinde bütün şehir cadde ve bomboş kalmıştı. Bunu mütc akib gaz maskelerini takmış olan İtfaiye ve Yardım kolları ile Kızılay yardım teşkilâtı fa- aliyete geçmiş, şehrin muhtelif yerlerinde dolaşmış, yardım tecrübe esnasında hiç kimse- nin yerinden ayrılmadığı, İkin- cikordon'da bazı ticarectanele- rin önlerinde bulunan yük ara- balarının sokağa terkedildiği görülüyordu. Güleç'in Tramvay arabaları, olduk- ları yerde durmuşlar, müşte- rileri çatı altlarına çekilmiş- lerdi. Yalmız vapurlar, yolla- rına devam ediyorlardı. Fakat bunlardan — iskelelere çıkan yolcular da iskelelerde kal- mışlardır. Tehlike işaretinden on da- kika sonra Çatalkaya istika- metinden hava filoları görün- Mmüş ve şehrin üzerine gelerek yükseklen uçmuş, bazı yerlere duman sütunları çıkaran mad- deler atmışlardır. Gündüz de nemesi, saat 10,25 te sona ermiştir. Atılan ikinci topla ANADOLU — Günlük siyasal gazete Sahip ve başyazzanı Haydar Rüşdü ÖKTEM Umynt neşriyat ve yazı işleri Hamdi Nüzlet müdürü: İdarehanesi: İzmir İkinci C. Halk yartisi binası içi ANADOLL —-Posta kutusu 405 ABOME ŞERAİTİ Yulığı 1200, altı ay TI aylığı 500 kuruştur. İıııııı ler için senelik liradır Her yerde kuruştur - Günü geçmiş nüshalar 25 kuruştur.| ANADOLU MATBAASINDA * BASILMIŞTIR meydanları | | ile bütün şehir, tekrar “tevdi etmiştir. bir anda şehir tekrar harekete gelmiş ve umumi hayat baş- lamıştır. Geceki deneme Geceleyin yapılan ışıkları söndürme ve maskeleme tec- rübesi de tam bir muvaffakı- yetle neticelenmiştir. Vali Fazlı Güleç'in, saat 21 de gene telefonla verdiği emir üzerine Kadifekalesin- den atılan tehlike topu ile limandaki vapurlar, şehirdeki fabrikalar düdüklerini, otomo- bil ve otobüsler kornalarını çalarak denemenin başladığın- etmişler biranda ' '3 ı dan halkı haberdar ve bütün şehirde [ 31 O, Eğli 4 | Ç, Cinsi Sokak kenarlarında arabalar | böyle kalmışlardı. - ışıklar sönmüştür. | Yalnız havagazı lâmbaları, alınan tertibat sayesinde iki dakika içinde söndürülmüştür. | Şehir biran içinde kapka- | ranlık bir hal almıştı. Bütün | nakil vasıtaları durmuş, yalnız vazifedar yardım ve itfaiye | kolları, gaz maskeleri takmış olarak maskelenmiş ışıklı oto- | mobillerle —şehtin — muhtelif semtlerine gidip-gelerek yar- dım tecrübelerinde bulunmuş- lardır. Gece denemesi 20 dakika sürmüş ve ikinci işaret topu ışığa kavuşmuştur. Gece denemesi esnasında bir tayyare uçmuş ve bir hükümet önüne, diğeri Kültürparka bir tanesi de Kar- şıyaka'ya olmak üzere üç ışıl- dak atmış ve bombalıyacağı yerleri tesbit etmiştir. Dünkü hava taarruzuna kar- şı korunma - tecrübesi esna- sında — saklanmıyarak — açıkta dolaştığı görülen yedi kişi za- bitaca tutulmuş ve beşer lira | para cezasına çarptırılmıştır. Gündüz. ve gece deneme- leri, büyük muvaffakıyetle ba- şarılmıştır. İngiliz kralının Yu- nan kralına hediyesi Atina 24(A.A) — İngiltere kralı Yunanistan kralına Saint Michel ve Saint Georges sı- nıfinin büyük haç nişanını | Borsada 1 l 3 1 1 1 1 l 1 1 1 1 4; 2 2 2 l 1 1 l ı g 93 6 9670 Kilo yapağ 55 ANADOLU K, S. 20 19 21 15 26 15 18 18 15 Üzüm satışları: . Alıcı K. $, 822 M. J. Tara. 8 157 F. Solari 10 25 8 25 61 Albayrak v v> 50) 9 S0 50 94 Vitel 915 66 J. Kohen 9 25 ST D. Arditi 11 52 J. Tar.mah. 6 75 32 Mani. B. ko..11 50 00 B. Alazraki 10 49 P. Paci 6 625 36 Beşikçi z. 10625 32 C. Alanyali 9 75 30 Ş, Remzi 13 75 7153 Yekün 51768 Eski yekân 58921 U. yekün İncir satışları: Ç 50) 50 50 3 50 10 625 10 75 13 75 Alıcı K. S. 246 Tütsü ile te. 6 50 80 S. Süleyma. 9125 88 Ah. Muhtar 6 50 SO0 İzzi ve Ali F. 7 75 00 Benmayor — 9 25 98 B. Alazraki 4 75 S2 F. Pakers — 8 25 49 Ş. Riza ha. 7 50 44 Artür Lafon 7 SON HABER LA K AAA YELSiİZLE Rus ordusu harba ısrar ve le hazırlanıyor. Mareşal Voroşılof Rus ordusuna dedi ki: Kuvvetli bir Rusya kapitalist dünyanın en büyük korkusu- dur. Bu sebeple daima hazır vaziyette durmalıyız. enerji I M. Stalin ve Mareşal Voroşilof Moskova, 25 (A.A) — Milli müdafaa komiseri Mareşal Vo- roşilof Moskova askeri mınta- 27 S. Emin 11 25 2 J. Tara. mah. 9 50 50 B. Franko 7125 45 C. Alanyalı 7 25 9 50 24 Ş. z. Galip 10 50 49 M. ). Taran. 7 25 3475 Yekün 9598 Eski yekün 3073 U. yekün Zahire satışları: K. S. 4875 K. S. 6 375 3 625| 461 Buğday 205 Arpa 225 21 Fasulya ı 11 136 Kumdarı 4 4 50 10 Mercimek 7 7 384 B. pamuk 44 50 45 50 54 Yapağ — 5S — 60 60 14 Nohut 6 6 Enis_Behı'ç | Ödemiş ve Tire'den döndü. Ödemiş ve Tire kazaların- daki sanayi müesseseleri sa- hiplerile iş kanunu hükümleri | hakkında görüşen iktısat ve- kâleti iş dairesi müdürü Enis Böhiç, “Şehrimize dönmüştür. Tedkiklerine devam etmek- tedir. İtalya ile hususi takas muameleleri İtalya ile yapılacak hususi takas muameleleri hakkında Vekiller heyetince kabul edi- len kararname şehrimizdeki alâkadarlara tebliğ edilmiştir. Bu kararnameye göre: 1— İtalya ile yapılacak hu- susi takas muameleleri hak- kındaki 9-5-934 - tarihli matname ile vazedilmiş olan: “Takas tetkik heyetine ve- rilecek — beyannamede ithal olunacak malın nev'i, miktarı ve kiymeti ile İtalya'daki sa- tıcının gösterilmesi,, yeti kaldırılmıştır. 2— Beyannameye satıcının ismi yerine ihracatçının ismi- nin ve ithal edilecek mal ha- mecburi- tali- | kası' kuvvetlerinin yaptığı ma- nevralarda söz alarak ezcümle demiştir ki: — Gerek Moskova'nın as- keri mıntakası kuvvetleri, ge- rekse işçi ve köylü kızıl or- dusu her sınıf düşmanımız tarafından açılan silâhlı harba bolşeviklere has hazırlanmaktadır. yabâricı töprakları esir etmek ısrarla ve enerji — ile Kızilordu feth ve milletleri için kurulmuş olmıyan yegâne ordudur. Kızılordu sırf büyük prole- ter devletinin müdafaası için kurulmuştur. Sovyet —Rusya şimdiye kadar şayanı nefret iftiralara maruz kalmıştır. Fakat her dakika müsellâh hücum- lara da maruz kalabiliriz. Mü- temadiyen harba hazırlanan düşmanlarımız beraberce ha- dinde çalışacağını söylemiştir. Müşterilerinin değerli ilgi şeki nü gününe takip eden ve nesine de (anlaşma hükümle- rine göre İtalya'dan ithali caiz olan mal) ibaresinin yazılması | /muvafık görülmüştür. reketlerinin kime karşı müte- veccih olacağını açıkça söy- lemektedirler. Kuvvetli bir Sovyet Rusya kapitalist dünyanın en büyük korkusudur. Bu sebebden do- layı daima hazır bir vaziyette bulunmalıyız. Elimizden geleni söyliyebilmek için daha pek çok çalışmamız lâzımdır. Fa- kat şimdiden yüksek sesle temin edebilirim ki düşmana karşı koymaya ve düşmanın tecavüzü halinde Sovyet dev- letinin bize hediye etmiş ol- duğu — teknik mukavemet etmeğe hazırız. Şimdiki halde kızılordu o derecede tekâmül etmiş ve harb hazırlığı kadar meşguldür ki büyük? vatanımı- zın bütün işçilerine büyük sos- yalist — eserlerini başarmaya rahat rahat devam edebile- ceklerini söyliyebiliriz. İşçilçrimn kızıil köylü ve vasıtalarla ona ile o Fransa'ya bir heyet gıdı yor İngiltere Avrupa rejim işlerine karışmıyacak İşçılerm, Ingıltere- Fransa ve Rusya ara. sında askeri ittifak talepleri yalandır. Londra; 25 (Radyo) — Sendikalar kongresi. işçi liderinin itirazına rağmen, Fransa'ya bir heyet göndererek dönüşte parti- nin senelik köngresine bir halk cebhesi teşkilini kararlaştır- | mışlır. Madrid'ten dönen İngiliz heyeti de, silâh ambargosu- nun Madrid lehine kaldırılması için İngiltere ve Fransa nez- Londra, 25 (Radyo) — Salâhiyettar mahafil, işçi partisinin hükümetten Fransa ve Sovyet'lerle askeri bir ittitak akdini istediği hakkındaki haberi tekzib etmektedir. Başvekâlete merbut mahafil de, Avrupa'nın hali hazır vazi- | yeti hakkında büyük bir ketümiyet vardır. İngiltere Avrupa'nın rejim işlerine karışmak niyetinde değildir. vaziyet ÂAvrupa'nın ikiye ayrılmasını mucib olacaktır. Çünkü böyle bir amele ordusunun iyi hazırlan- miş ve talim görmüş kuvvet- lerinin himayesi altında bu- lunmaktadırlar. .. Fon Göbels Atina'dan Sofya'ya geçiyor. İstanbul, 25 ( Hususi ) Atina'da bulunmakta olan Al- man propaganda nazırı Fon Göbels buradan Sofya'ya ge- çerek Bulgar ricalile bazı te- maslar yapacaktır. Alman — nazırının Atina'yı ziyaretinin tarihi bazı tetkikat için vukubulduğu hakkındaki haberler, hakikatte varid gö- rülmemektedir. Romanya'da Köylü partisi.. Bükreş, 25 (Radyo)— Mev- suk menabiden verilen haber- lere göre Başvekil M. Tata- resko, Milliyetperver köylü fır- kasının Teşrinievvel iptidala- rında yapacağı içtimaa müsa- ade vermiyecektir. Köylü fırkası Lideri M. Mat- yo, Fransa lehinde ve mua- hedelerin değiştirilmesi lehin- de bir nutuk iradına hazır- lanmaktadır. Çankırı haberleri Çankırı, 25 (A.A) — Dün öğledenberi il içinde dört defa yer sarsıntısı daha olmuştur, “zayiat yoktur. Çankırı, 25 (ALA) — Hu- susi idare namına bir nümune çiftliği ihdası genel meclisçe kabul edilmiş ve tahsisat ko- nulmuştur. Çiftliğin — tesisine başlanmıştır. Alacahöyük hafriya- tında bir mezar Daha bulundu.. - İstanbul, 25 (AzA)— Türk Târih kurumunun Alacahöyük hafriyatında — yeniden bakır devrine ait zengin bir mezar bulunmuştur. Sekiz buçuk met- re derinlikte meydana çıkan ve asıl değerde yeni vesikalar veren bu mezar şimdiye kadar bulunmuş olanların en iyi mu- hafaza edilenidir. Taşlarla çevrili olan mezar odası ağaç ve kerpiçle kapa- hdır. Ağaç tavan üstünde kur- ban edilen hayvanların başile ayak kemikleri altında dizleri iskelet yanında altın, gümüş, BENa, | ziynet oeşyası, geyik heykeli, öğretmenler okusun! İlk, Orta, Lise okullarının bütün kitapları qıldı Ahmet Etıman kitap evi narak İzmir'e yaraşacak Ahmet Etıman kıtap evi Kültür Bakanlığının okul kitapları ile diğer bütün eserleri gü- ea mdsait fiatlerle sayın müşteri- lerini memnun eden İzmir'in biricik kitap ve kırtasiye deposudur. Hariçten siparişler iskontolu fiatlerle ve sür- atle gönderilir. Hükümet caddesi No. 58-60 Telefon (2535 güneş kursu, 60 santim kut- runda büyük bir bakır kap ve diğer eserler bu mezardan çıkan — vesikalar arasındadır. Bu' yeni eserle Alacahöyük hafriyatı arkeoloji âleminde gittikçe ehemmiyetli bir meyki almaktadır. Necaşi Londra'ya döndü. Londra, 25 (Radyo) — caşi ve maiyeti erkânı Cenev” re'den dqnmı'ışludiı.