26 Eylül 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

26 Eylül 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

B l rl ncı Fran sova Karşı yaka muzikse- BÜYÜK TARİHİ TEFRİKA Çeviren: F. Şemseddin Benlioğlu Yeni Üçüncü Pol Hıristiyan hükümdar. ! ları Türk'lere Saldırmak istiyordu.. Kral beşinci Corç: — Haşmetmaaba söyleyiniz ki, kızı yanımda mes'uddu; indan sonra da ıstırab çek- Miyecektir!. Dedi. Kral birinci Fransova, onbeş "lndenbı—n Mödon'da hasta İskoçya sefirini burada hlsta halde kabul etti. Fakat izinın ölümünü bir türlü krala Söylemediler. Doğrusu... Fran- SOva'nın gördüği de dden fazla olmuştu artık! Boylı_ bir haberi daha söyle- Mek, krala inmo indirmek 'İEıııek olacaktı. Nihayet kardinal Loren'in gelmesini beklemeğe karar Verdiler, İskoçya sefiri de dön- dü ve bir mektub bıraktı, Baharın doğduğunu bildiren güzel bir günün sabahında, kral sabah yemeğini — istedi. Bu sırada Kardinal Loren i içeri Kirdi ve elindeki papağanı Köstererek: — Sir, dedi. Bunu size ve- Tiyorum; bu mahlükta dimağ &, dil kuvvetlidir! Bilhassa Sizin zavallı Tribuile'niz yerine geçecektir. Çünkü az evel, bunun da - cennete gitmesini knlaylışîırdım Sonra... Kral üzüldü ve: — Kardinal,.. Rica ederim, kısa kesiniz. Bu sözlerin so- Hunu biliyorum. — Maamafih, ben de zalı Asilânelerine verilmek üzere bir mektub var. İskoçya kra- indan bir mektub.... — Verl Kral mektubu aldı, oku- Mağa başladı: “Monsinyor, fena bir habe- Tin arzda hiçbir kimseyi mem- hun etmiyeceğini bilmekle be- faber, kıizimızin, - sevgili zev- Cemin... Kral Fransova burada dur- du ve: — AÂh.. bir felâket daha.. Dedi ve bayıldı. Ve biraz sonra ayıldı; Ginale elile işaret ederek: — Bana ne kadar kalıyor?. iye sordu. — Üç, Sir! Veliahd, Allah ütün Fransa'ya bağışlasın.. Mmsinym Dük Dangolem ve Madam Margrit... — Hayır, dostum, hayır. Dört! Benim zavallı piç kızca- Bizimi ünütüyorsun. —O nasil dir, iyi midir? — Şişelerin gölgesi altında Haranyor; sir! — Ah kardinal, ben men- 'ür ve mel'un bir adamım.. — Bir papa, bir imparator ve bir kral.. Şark'taki garnizonlarını giz- lice tahkim eden düşmanın ikardiya'ya yeniden baskın Vurgun yapmağa koyuldu- Udu kral haber aldı. , — Ne yazık, dedi. Memle- $&tin bir kismını gene çapul- Süların ayakları altında,. köy- "_ıefın hepsi kılıçtan geçirik $, kızların ırzi payımal edil- Mniş. Bu sırada yedinci Klema- Tn yerine üçüncü Pol papa uştu. Üçüncü Pol mutaas- Mb bir ihtiyardı. İlk iş olarak: —— Hiristiyan prensler ara: slüm kar- p leri merkezi Avrupa'dan tard için birleşseler olmaz mı? teklifinde bulundu. Ve bu maksad; — vüsul için bitaraf bir memlekette muha- sım hıristiyan hükümdarlar için bir mülâkat teklif etti. Birinci Fransova, mülâyim bir cevab verdi. Bunun üze- rine papa üçüncü Pol Nis'i seçti ve hemen yola çıktı. Fa- kat yetmiş beş yaşında bir ihtiyar olduğu için çok bati bir. surette seyahat etti ve Roma'dan çıktığından tam bir ay sönra Nis'e vasıl oldu. Mevsim mayıs sonları idi. Nis, baştan 'başa guzel çiçek- nmmiş idi; adeta bir neti halini almıştı. mparator Şarlken de pa: an teklifini kabul etmiş hattâ, papadan evel Vilfranş'e gelmiş ve yirmi sekiz harb sefinesi de limana demirlemişti. Fransova'ya da haber ver- diler. Kral Fransova, bütün saray mensupları ve hassa as- kerleri ile yola çıktı. Kral, yolda halk arasındaki hal ve vaziyetten milletin ar- tık sürekli bir sulha şiddetle muhtaç olduğunu anladı. Sonu var — Bergama hapishanesi.. 47000 Ttayac inşa edilecek.. Bergama'da yeni yaptırıla- cak modern c'zaevinin inşa- sına yakında başlanacaktır. Yapılan keşfe nazaran yeni cezaevi, 47000 İirayâ edilecektir. İnşaat münakasasının açıl- ması için Adliye Vekâletinden gelecek olan tahsisat beklen: mektedir. Dilekler: Çine'de Su derdi Tahminen on kilometre uzak- ta Çine kasabasına gelmekte olan meşhür Madran — suyu yüksek dağ ve kayalardan şe- lâle halinde bir kilometre me- safeye kadar gelir. Çine ile ve bu bir kilometre arasına eski belediyelerce temin edil- miş demir borular, vardır. Üç beş senedir bu borular bakım- sızlık yüzünden bozulmuş, ki- misi toprak içinde kalmış, ki- inşa misi de derelere yuvarlanmıştır. Sularda şimdi açıkta ve top- rak üzerinden şehre gelnıck- tedir, Buralarda Keçiler, Ko- yunlar dolaşmaktadır. Ve pey- da olan çukurlara bir takım su kurtları dolmaktadır. Mev- cut ve mükemmel boruların toplanması ve suyün — eskisi gibi borular içine alınması cüz'i bir masrala mütevekkiftir. Belediyenin biraz harekete yel- mesi İâzımdır. K. Işık Aydın'da parti kongresi Aydın, ( Hususi ) — İlimiz parti ocak ve kamun kongre- leri 15 İlk Teşrinde başlıyarak 30 son Teşrinde bitecek İlçe ve İl kongreleri de İlk Kânun ayında yapılacaktır. İlbay ve parti başkanı Özdemer Gün- day bütün kamun ve İlçe kong- relerile ocak kongrelerinin ço- gunda bizzat bulunacaktır. ANADOLU Milisler Toledo'yu aldılar. Asiler Bilbao kapısında! Bazı cephelerde hükümet kuvvetleri ilerliyor. Ta: Musiki Musiki tenkitleri verler sosyetesi konserleri Evelki akşam Kaışıyaka muzikseverler sosyetes'nin ter- tip ettiği çok güzel bir musiki | gecesinde bulunduk. Fuar do- layısile İzmir'de bulunmakta olan İstanbul konservatuarı muallimleri çoktanberi özle- diğimiz zevkli muzik dakika- larını bize yeniden yaşattılar. Konserin birinci kısmında Ce- | mal Reşid, Ekrem Tektaş, Cemil Dölener'in piyano, vi- yola, klarnet triyosu' bize ! Mozatt'ın ilâhi namelerini yük- ? andırdılar. | sek bir zevkle dinletti. Klar- netin tatlı kadansları, viyola- nın hülyalı nameleri, piyano- nun parlak — varyasyonları 18 inci asrın bize hediye - ettiği bu güzel eseri ne güzel can- Konservatuar ke- mân muallimi Âli Sez'in pi- yanoda Cemal Rışia'ın - refa- katile (Defalla) nın (Jota) sını, (Dvorak)ın (Humorcaguc) ni, (Brahms)ın valsini kendisine mahsus temiz (Tonaite) sile cidden nefis bir surette ya- şattı. De Falla'nın İspanyol nağ- meleri şimdi maalesef ihtilal içinde bulunan o aşk ve dans memleketinde bizi biran içi dolaştırdı. Mes'ud Cemil'in bir melodisinden kendisinin aranje ettiği “Karadeniz havası,, isimli parça memleket nâğmelerimi- zin koönser reperetuarlarımızı ne güzel bir şekilde zenginleşti- rebileceğine canlı bir misaldir. Birinci kısım Ferdi Ştat- zer'in piyanoda çaldığı Şope- nin polonezi, valsi, Velistin Rakoçi Marche'sile — nihayet buldu. Konservatuarımızın değerli muallimi bu yüksek ve icra güçlüklerie dolü eserleri çök temiz bir teknik ve tatlı bir tovche ile dinleyicilere sundu. Zor pasajlar, parlak kadanslar artistin parmaklarından n inceliklerile çıklılar, yüksel- ü kısım; kiymetli kom- pozitörümüz Cemal Reşid'in memleket havalarımızdan Zey- bek türkülerinin bizzat kendisi tarafından çalınmasile başladı. Artık Avrupada dahi tanınmış ve çok beğenilmiş olan değerli artistimizin bize hediye ettiği bu milli eserleri çok derin bir zevkle dinledik. Musiki inkı- lâbımızin istediğimiz gayeye doğru koşmakta olduğu hak- kındaki düşüncelerimiz kuv- vetlendi. Artık bizim de istik- bal koönserlerimiz de memle- ketimizin kokusunu -taşıyacak eserlerimiz olacak, ve musiki dâhilerinin eserleri arasında birkaç milli eserimiz, memle- ketimize hâs ve garp tekniği ile işlenmiş parçalarımız çalı- nacaktır. Ferdi, Âli Sezin, Ekrem Tektaş, Hadiye, Glazer'den mürekkeb Ouintet, (Sehubert)in (114 : Op) unu o kadar temiz, ve iyi bir beraberlikle çaldı ki her parçası sürekli ve ye- rinde alkışlarla karşılanan kon- serin son kısmını teşkil eden bu parçanın bitmesile dinleyi- ciler bu musiki ziyafetinin hi- tama ermesi dolayısile müte- essir ve çalınan eserlerin ver- diği derin zevk içinde koönser salonundan ayrılıyorlardı. Bu yıl konserlerine çok kuv- vetli bir programla başlıyan muzik severler sosyetesini kut- lular ve geçen sene - olduğu gibi bu konserleri temadi et- tirerek muzik sevenleri haki- katen sevindirmesini dileriz. 26 /9/ 936 Kh lavera'ya da yaklaşmış bulunuyorlar. Reisicumur M. Azana'nın çekileceği yalandır. yer haberi doğru değildir. Madrid, 25 (Radyo) — Ta- levera cephesinde hükümet kuvvetleri otuz. kilometre ile- rilemişlerdir. İki cephe üzerin- den harekâta devam edilmek- tedir, Markisist Milisler Madrid'de- ki Alman iş cephesi binasına girerek zorla tahribat yapmış- lar ve Lazı evrak alıp götür- müşlerdir. 'Fransız kabi- — inesi toplantısı.. Milisler kiremitliklerde müdafaada Londra 24 (A.A) — tonluk ve içinde mültecilerle beraber 4000 yolcusu bulunan İspanyol Genova gemisi 2 Ey- lüldenberi kayıptır. Gemi Va- lans'ya'ya müteveccihan San- tander İlimanından kalkmış, telsizlerle aranmış bulunama- imıştır. Londra, 24 (A.A)— Madrid profesörlerinden M. Kartileho, burada, İspanya harbini dur- durmak üzere İngiltere'nin te- şebbüsünü istemek niyetinde- Gazetecilere demiştir ki: İngiltere ve Fransa, ya münferiden veya müştereken, İspanya'yı mahvolmaktan kur- tarmak için her iki taraf nez- dine diplomatik memurlar gön- dermelidirler. Profesöre göre, harb durursa, her eyalette halkın - dileğine göre hükümetçi veya âsi ta- raftarı mahalli -otoritelerden bir nevi federal idare kurmak mümkündür. Paris, 24 (A.A) — İspanya hükümeti bütün hususi nakil vasıtalarına vaz'ıyed. etmiştir. Paris, 24 (AA) — Alka- zar'da kısmen berhava edilib uzaklaştırılan âsiler, Alkazar adlı bir gazete çikarıyorlarmış. Muhteviyatından anlaşıldığına göre, âsiler telsizle herşeyi haber alıyorlarmış. Toledo'da hükümetçiler ge- niş mikyasta faaliyettedirler. Başbakan Kaballero yeni zap- tedilen Toledo'ya gitmiş, milis kumandanları ile konuşmuş, kendilerini tebrik etmiştir. Madrid'e döndüğünde vazi- yetten memnuniyetini söyle- Miştir. Alkazar da tamamile işgal edilmiştir. Oviedo önündeki âsilerin mevzilerine fasılasız hücumlar yapılmış ve bazı âsi firariler, kendilerine — iltihak — etmiştir. Guesta Las Albesaz'da birçok âsi öldürülmüştür. Samosier- ra'da hükümetçiler vaziyetle- rini takviye etmişlerdir. Barselon, 24 (A.LA) — Al- bay Sandino, milislerin Hueseo mıntakasında çok ilerledikle- rini, bir sevkülceyş noktasına girerek bir tank, bir iaşe ka- filesi aldıklarını bildiriyor. Âsi kuvvetler, Alkazar'da mahsur bulunan arkadaşlarını kurtarmak için ilerlemektedir- ler, Malaga'da, Franko'ya ilti- haka hazırlanan 250 bahriyeli dir. kurşuna dizilmiştir. Toledo ka- pılarında şiddetli muharebeler olmaktadır. Âsiler civardaki kasabaları zapt ile Bilbao ka- pılarına dayanmışlardır. Bu- | rada şiddetli muhrebeler ol- ] ması muhtemeldir. Komünist partisi bir beyannamesinde, Madrid'e yapılacak taarruzu durdüurmak için hazırlanılması lüzüumunu ve vaziyetin vahim olduğunu bildirmiştir. Alman konsolosüu keyfiyeli | şiddetle protesto etmiş ve Al- man — menafiinin himayesini, alınan evrakın iadesini — iste- miştir. Madrid dış bakanlığı tarziye vererek, bu tecavüzün hükümetin — emrile yapılmadı- gını bildirmiştir. Hükümet kuv- vetleri Talavera'ya yaklaşmak- tadır. Ovie bombardımanı de- vam etmektedir. Madrid, 25 (Radyo) — lâhiyettar mahafil, Başvekil ile Reisicumur — arasında — ihtilâf çıktığını ve Azana'nın istifa edeceğini tekzib eylemektedir. Bu haber, Burgos radyosu ta- rafından uydurulmuştur. Moskova,” 25 (Radyo) — İzvestiya gazetesi, Rus'ların Madrid hükümetine silâh ver- diklerini tekzib ederek, Al- man'ların ve İtalyan'ların Por- tekiz'le birlik olarak - âsileri tepeden tırnağa kadar silâh- landırdıktan sonra bu gibi haberler uydurmakta oldukla- rını yazmaktadır. Cenevre, 25 (ALA) — Uru- guay murahhası kendi memle: keti ile İspanya arasındaki münasebatın kesilmiş olduğunu Milletler — cemiyetine bildir- miştir. Burgos, 25 (Radyo) — Nas- yonalistler Santonder yolu üze- rinde İtus mevküni ele geçir: mişlerdir. Bilbao'da bulunan Kızılhaç teşkilâtına, şehre ta- arruz - edileceğinden — oradan ayrılması bildirilmiştir. Tole- do'da taârruza geçen Marki- sist kuvvetler püskürtülmüş: lerdir. On beş gün içinde; bükümete ait 22 tayyare dü- şürülmüştür. Nasyonalistler ayni müddet zarfında iki tayyare kaybetmişlerdir. Madrid'de hü- kümet kuvvetleri İngiliz demir- folunu zaptetmişlerdir. Hâdise ngiliz maslahatgüzarı tarafın- dan protesto edilmiştir. Kata- lonya hükümet âzasından Es- Eılo. Fransk'ya iltica etmiştir. pınyol Fıı ında i isyan çıktığı Paris, 25 (Radyo) — Bugün Paris'de kabine meclisi toplan- mış ve saat 14,30 dan 15,55 e kadar müzakeratta bulunmuş- tur. Bu içtimadan sonra, baş- vekâlet sekreteri M. Mok ka- bine içtimat hakkında tebliğ neşredilmiyeceğini bildirmiştir. Yarın da ikinci bir içtima yapılacaktır. Bu sebeple M. Blum'un Cenevre seyahati bi- raz teehhür edecektir. Sabahki kabine içtimaından sonra, kabine tekrar Elize'de toplanmıştır. Müstemlekeler Yeniden tanzim Edilmeli imiş ?. Liyerpol, 25 VA: A)—Libağli ral saylav Groham Ohite ver- diği bir nutukta, en fazla müs- temlekeye sahib olan devlet- lerin İngiltere, Fransa, Porte- kiz ve İtalya olduğunu, halbuki bu halin sulha hizmet edemi- yeceğini, Almanya ve diğer hükümetlerin dileklerini tetkik için milletler cemiyetinin ten- siki ile bir komite teşkili lâzım geldiğini söylemiştir. Danzig'te Siyasi partiler dağılıyor Varşova, 25 (A.A) — Dan- zig yüce mahkemesi, sosyalist sendikanın feshi hükmüne aid olan itirazı reddetmiştir. Bu red kararı, muhalifler tarafın- dan esabiyetle ve kanunu esa- siye tecavüz şeklinde telâkki edilmiştir. Komünist partisinin lâğve- dilmesinden doğan itiraz da reddolunmuştur. İsveç kabinesi Stokholm, 25 (A.A) — Ye- ni hükümeti teşkile memur edilen sosyalist partisinin li- deri iktidarı son defa elde bu- lundurmakta olan Zürra par- tisine teşriki mesai teklifinde bulunmuştur. Zürra — parlisi bugün öğleden sonra topla- narak müzakerede bulunmuş ve fakat hiçbir. karar verme- den dağılmıştır. Parti yarın da müzakerelere devam edecektir. Almanya kuv- vetlerini arttırıyor. Berlin 25 (Radyo) — Al- manya hükümeti, Berlin'deki sefaretaneler Ataşemiliterlerine 6Teşrinievelden itibaren askeri kuvvetleri 8 fırka daha attıra- cağını bıldınniıtir Ç