26 Eylül 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

26 Eylül 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

üi Sayfa 6 M. Edenfin nutku. —Başı Tinci sayfada— mer. Açık görüşmek Tâzımdır. Nar yonalizm büyük inkişallar göster- mekte ve devletler arasındaki ihti- Tâaflar büyük bir tehlike arzet- mektedir. Her devlet, başdöndürücü bir faaliyet -ile silâhlanmakta ve bu yolun nereye çıkaca- ğanı şimdiden tahmin mümkün olmamaktadır. Demokrasinin saltanatından sonra, Milletler şimdi demok- rasinin kudretine eskisi gibi inanmamaktadırlar. — Fikirler, ikiye ayrılmıştır! -| Vaziyetin daha fenalaşma- ması için, ciddiyet İâzımdır. Tesanüt mecburiyeti — vardır. Beynelmilel bir intizam tesis etmeliyiz. Aksi taktirde felâket üzerine koşmaktayız! Sulhun teminine çalışmak üzere bir Uluslar sosyetesine malikiz, sulh hakkındaki - sa- mimi mesaimizi bu müessese dahilinde sarfetmeli ve sosye- teyi takviyeye çalışmalıyız. Sul- hun müdafaa ve muhafazası için en güzel vasıta budur. Bunun için her şeyden evel, soösyete organizmalarının ©en iyi şekilde işlemesini temin etmeliyiz. İkinci olarak, silâh- lanma faaliyetini tahdit lâzım- dır. Bu hususta samimi ve ciddi çalışmak mecburiyetini ileri sürerim. Avrupa devletlerini - birbi- — rinden uzaklaştıran en - başlı sehepler, bu iki sebepten iba- rettir. Uluslar sosyetesini nasıl tak- viye etmeliyiz: Sosyeteye men- sup her devlet mes'uliyct ka- bul etmelidir; Yeni yolda bu mes'uliyeti unutmamalıdır. Ci- han, istikrar etmiş bir vaziyet göstermemektedir, bunun için bazı gayri âdil vaziyetleri dü- zeltmeliyiz. İngiltere hükümeti, asamb- lenin makanizmesini bü çık- mazdan kurtarmak için her yardımı. yapmağa hazırdır. Londra'da Temmuz sonlarında - kabinenin söylediği gibi bu hareketi kendimize siyaset itti- haz ettik; fakat bu hususta kâfi derecede takviye edilmiş bulunuyoruz. Silâhların tahdidine gelince: İngiltere ve diğer devletler bu günkü vaziyet karşısında si- lâhlanmağa devam edecekler- dir. Mecburi olarak bu silâh- lanma uçurumu üzerinde ko- şacağız; yeni bir uzlaşma bu- kunduktan sonra, tabii biz de makul bir silâhlanma faaliye- tine döneceğiz, bu hedef için — herhangi bir devletle teşriki mesaiye hazırız. Maksad sadece maddi bir silâhlanma — tahdidi Mânevi bir tahdide de lüzum vardır. Harbiye bütçeleri tet- kik edilmeli ve hakiki bir tah- — did bütçeden başlamalıdır. Cenevre'deki yeni siyaset makanizmesi kuvvet, şiddet ve silâhlanmıya avdet yolunu kat'i sürette - kapatmalıdır, çünkü böyle olmazsa, bütün Avrupa — için felâket muhakkaktır. Bu hedef üzerinde umumi teşriki mesai bekliyorum. “Uluslar sösyetesi reformisi için herşeyden evvel Versay vesair buna mümasil muahe- deleri sosyeteden ayırmak lâ- zamdır. İkinci " olarak cihanşümul bir iktısadi siyaset takibedil- BN venasi ea 10 SAA0 K a A Vd değildir. (W | miştir. “Leviski t_dîzımı İtalya afyon alacak sureti inkısamı da — yoluna konmalıdır. Üçüncü olarak silahlanma tahdidi Uluslar sösyetesinin umdelerinden birisi olmalıdır., Demiştir. M. Eden M. Eden'den sonra, İspan- ya hariciye bakanı M. Delvayo söz almış ve'İspanya'daki da- hili harb üzerine izahat ver- miştir. Madrid hariciye bakanı âsi- lere silâh ve mühimmat veril- diğini ve ambargonun bazı devletlerce hiçbir taahhüd ilfa etmediğini ve bunları isbata hazır olduğunu söylemiş ve demiştir. ki: “Madrid hükümeti zaferden emindir. Aksini iddia, hakiki inkârdır. Hükümet İspanyol milleti emniyeti ve dahili ve harici sulh için âsilerle mücadele etmektedir., Demiştir. Müzakeratın - kifayetine ka- rar verilmiş ve nutuklardan bir kismı yarına talik edil- Asambleden sonra, akşam üzeri könsey toplanmış - ve danzig mes'elesini tetkik et- miştir. İzmire geliyor İstanbul, 25 (Hususi) — Bulgar Leviski takımı bazı maçlar yapmak üzere şehri- mize gelecek ve buradan da İzmir'e gidecektir. İstanbul, 25 - (Hususi) — İtalya hükümeti, memleketi- mizden mühim miktarda afyon safın alacaktır. Türk Hava Kurumu Büyük Piyangosu Filistin'de çarpışmalar devam ediyor Bir muharebede 41 | Arap öldü. Kutdüs, 25 (Radyo) — Yafa garbında Arap'larla İngiliz'ler arasında şiddetli bir müsade- me olmuş ve müsademeye altı tayyare iştirak etmiştir. Arap- lar müsademe sahasında 41 maktul ve mecruh vermişlerdir Londra, 24 (A.A)— Üçbin kişilik bir takviye kuvveti dün Hayfa'ya çıkmış ve bunların bir kısmı derhal Kudüs'e gön- derilmiştir. Kudüs, 25 (A.A) — Arap ve İngiliz kuvvetleri arasında 40 Arabın İngiliz tayyareleri tarafından atılan bombalarla öldüğü ve yaralandığı ve diğer üç Arabın da İngiliz askerleri tarafından öldürüldüğü söylen- mektedir. Fransa grevi M. Blum'un bu va- ziyete nihayet vere- ceği ümid ediliyor. Paris, 25 (Radyo) — Âyan meclisi mahafilinde amele hâ- diseleri yüzünden büyük bir heyecan vardır. Hükümetin teminatı bu heyecanı teskin edememektedir. Patronların şikâyetleri mü- temadiyen — gelmektedir. M. Jozef Kayyo bir gazeteciye demiştir. ki: — Bu hususta beyanatta bu- | iktısadi | lunmak memleketin vaziyetine ve hükümetin em- niyetine tamamen vurmak teşkil edecektir, Bu hususta M. Blum'a geçen hafta kâfi izahat verdim; Blum'un bu karışık vaziyete bir nihayet vereceğini ümid ediyorum. Paris, 25 (Radyo) — Umumi iş federasyonu icra komitesi bugün teavün deiresinde top- lanmıştır. M. Jüo öğleye ka- dar süren bir nutuk irad et- miştir. Bu nutukla amele — patron davasını izah eden ha- tip biraz daha itidal lüzumuna işaret ve patronları da ittilaka davet etmiştir. Hatip; artık uzlaşma zama- nının geldiğine emin olduğunu söylemiştir. 21 inci tertip biletleri satılıyor Altıncı keşide 1 1-10-936 dadır Büyük ikramiye 200.000, mükâfat 20.000 liradır. Ayrıca 20,000, 15.000 ve 12.000 liralık büyük ikramiyeler vardır. Biletler hukümet önünde direktörlük gişesinde ve bi- lümum bayilerde satılır. bir darbe | | ANADOLU " Şanlı Harbiye ' Ankara'da ——— .4. gaa — Parlak merasimle karşılandı —Başı T inci sahifede— | Maltepe, Kuleli askert liseleri, de- niz lisesi talebeleri bulunuyorlardı. Haydarpaşa, mahşeri - andırıyordu. Ana, okul, kardeş ve nişanlıların vedaları çok hazin oldu. lisesinde yapılan Harbiya arması, Deniz bandonun bulunduğu vagona asıldı ve Harbiyeliler, iki trenle saat 21 15 de alkışlar arasında İstan- bul'dan ayrıldılar. Tren hareket yarının kahraman zabit- Tren ederken, leri marşlar — söyliyorlardı. gözden — kayboluncaya kadar men- diller sallandı ve uğurlandılar. Ankara, 25 (Husust mubabiri- mizden) — Harbiyeliler, bugün öğ- leden sonra - geldiler. İstasyonda binlerce kişi tarafından — karşılan- dılar. Gençlerimiz, istasyondan doğ- ruca cumuriyct âbidesine giderek çelenk koydular ve buradan da yeni mekteblerine geçerek yerleş- meğe başladılar. Ankara — bugün tarihi bir gün yaşadı. Herkes se- vinç içindedir. Ankara'lılar namına şâir Beh- çet Kemil Harbiyelilere boşgeldi- niz demiş; halk sokaklarda kendi- lerine çiçekler vermiştir. Bu gece- de Yenişehir'deki öorduevinde mek. teb mümessillerine bir ziyafet ve- rilmiştir. Danzig'teki hâdise kapandı. | Di ge M. Bek sosyeteye rapor veriyor. Cenevre, 24 (Radyo) — M. Bek Haziran ayında Lâypzigy Alman kruvazörünün Danzing'i ziyaretinde çıkan hâdise hak- kında Milletler cemiyetine bir nota verecektir ve bu husus- taki Alman - Leh muhabera- tını bildirecektir. Alman hariciye nazırı, mil- letler cemiyetinin Danzig ko- miserini ziyaret etmemesi için gemi kumandanına bizzat hü- kümeltin emir - verdiğini ve bunda serbest şehir ve Polon- ya hukukuna bir tecavüz dü- şünülmediğini temin etmiştir. Polonya, serbest şehire aid mes'elelerde eski uzlaştırıcı siyasetine devam edecektir. Zongulda'ğa 500 Mahküm gönderilecek Istanbul 25 (Hususi) Adli- ye Vekili Saracoğlu Şükrü İm- rali zirai hapisanesindeki ted- kiklerine devam etmektedir. Bir habere nazaran Zongul- dak kömür ocaklarında çalış- tırılmak üzere 500 — mahküm gönderilecektir. Furunlanmış Ve Tam Kurutulmuş GÜRGENLER ZINGAL DA BULUNUR Rutubet ve sıcakta katiyen şeklini değiştirmez kereste ararsanız ZINGAL GÜRGENİ Mobilya, karoseri imalâtı — Satış mahalli: Hilâl kereste ALINIZ için ideal kereste GÜRGENDİR .İîbrlkm keresteciler. Telefon 3776 YusufRızaOkulu| ESKİ S Â.. . D DARÜL'İRFAN | Memleketimizin en eski bir hususi okuldur. ANA ve İLK P kısımları havidir. ANA kısmı 4 - 5 - 6 yaşındaki çocukları kabul eder. 4 OKUL, en yeni usullerle çocukları hayata ve ORT A okul tahsiline hazırlar. Fransızca dili İLK kısmın ikinci sınıfından başlar. Her iki kısma öğrenci kaydına 1 EYLÜL tarihinden itibaren başlanacaktır. Müracaat zamanları : Saat dokuzdan on yediye kadardır. Kestelli caddesi, No. 76, Telefon : 2914 *y** v ee Manisa merkez müftülüğün- den; 1 — Bir yıllıkk muhammen icar bedeli 2025 lira olan Ka raosman zadelerden ölü Zahide'nin vakfına ait Çullu çitlliği ve müştemilâtı 10 -10- 936 tarihinden 10 -10- 938 tarihine kadar iki yıl müddetle icar edilecektir. 2 — Müzaycde müddeti 21 -9- 936 tarihinden itibaren — 10 -10- 936 tarihine kadar yirmi gündür. 3 — Taliplerin verdiği bedel haddi lâyık görüldüğü tak- dirde ihalci kat'iyesi 10 -10- 936 gününe müsadif cumartesi saat 12 de Manisa müftülüğü makamında icra kılınacağından pey sürmek ve müzayede şartlarını anlamak istiyenlerin teminat akçelerile birlikte her gün Uzunçarşı'da kâin müftülük makamına müracaatları | ilân olunur. 26 30 557 'Emlâk ve eytam bankasından: Depozitosu Esas No. Yeri No. sı Nev'i T. Le C. 182 Aydın hasan efendi mah, 66,68 taj Mağaza 400.00 hükümet bulvarı belediye karşısı. Ada 87 parsel 9 C. 190 * Güzelhisar mah. tu- Ü- oND 140,00 ran park caddesi. Ada 235 parsel 9 C. 191 Aydın veysi paşa mah. 5/8 " Dükkân 150.00 Belediye cad. | Ada 46 parsel 5 | C. 195 Aydın ramazan paşa mah. Bilâ No. Ev 240.00 birinci sokak hükümet bul- | varı. Ada 19 parsel 7 C. 196 Aydın cuma mah. gazi paşa ğ Si 200.00 veya yedinci sokai Ada 194 parsel 20 C, 197 Aydın ramazan paşa mah. e Dükkân — 300.00 hükümet bulvarı yoğurt, yağ pazarı. Ada 35 parsel 1 C. 198 Aydın cuma mah. üçüncü & Ev 200.00 sokak bınarbaşı. Ada 195 parsel 1 C. 199 Aydın zafer mah. 3 360.00 Ada 120 parsel 3 C. 200 Aydın köprülü mah. İnönü — “ Ğ 240.00 caddesi. Ada 426 parsel 11 C. 201 Aydın zafer mah. dördün- Z * 300.00 cü sokak. Ada 138 parsel 1 C. 214 Aydın güzelhisar mah. cu- — * D 220.00 muriyet sokak. Ada 243 parsel 15 C. 216 Aydın hâsan efendi mah. — “ 5a 200.00 mimar kemal caddesi. Ada 355 parsel 1 Mevkii ve numaraları yukarıda yazılı emlâkin bedelleri pe- şin para ile ödenmek üzere satışları 10/10/936 cumartesi gü: nü saat onda ihale edilmek kaydile açık artırmaya konulmuş-tur. İstekli olanların hizalarında yazılı depozitoyu Milli Aydın bankasına yatırarak yevmi mezkürde Aydın avukatımız bay Süleyman Eraydının yazıhanesinde artırmaya girmeleri ve yan- larında üçer foxogııf gelirmeleri ilân olunur. 26 9 569 İzmir Orta okullar satınalma komisyonu başkanlığından; Miktarı — Tutarı — Muvakkat teminat Cinsi Adet brn b İ 300 — 2700 202 50 Kuru gürgenden ikişer kişilik uleıbe sırası, 30 300 22 50 Kontrplâktan yazı tahtası Karşıyaka orta okul ihtiyacı için yukarıda cinsi, miktari, tu- | farı, muvakkat teminatı yazılı iki kalem eşya 26/9/936 tari- hinden itibaren 15 gün süre ile açık eksiltmeğe konulmuştur. 13/10/936 pazartesi günü saat 15 te Kültür direktörlüğünde toplanacak komisyonumuzda üsterilecektir. İstekliler teminat akçelerile tayin edilen gün ve saatta komisyona, fenni ve hu- susi şartnâme ve nümuneyi görmek istiyenler de her gün saât 2 üğüne müracaatları. 26-2-6-11 565 .. v .. lüğünden; Birinciteşrin başından kış mevsimine mahsus gece sefef | programı tatbik edilecektir, Vapurların hareket saatları iskt” ç L Cç Ü AR erde. Vi t