1 Temmuz 1986 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 17

1 Temmuz 1986 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 17

görüntü birimi, mouse, klayesi ile Macinthos gibi bir icon-mikro ya- pısındaki sistem kutusu 12 em. yükseklikte, 33 cm. derinlikte, 45 em. genişlikte olup, beyaz ve co- mpact bir görünümde. Klavye, cursor tuşlarını da İçeren, profes- yonel, süratli yazıma uygun. Mo- use girişi ana ünite üzerinde olup, optik değil mekanik bir aygıt. Üze- rindeki iki tuşundan İlki ile komut- lar menüsünü ekrana getirip. di- ğeri ile menüyü kaybetmeden çeşitli opsiyonları seçebilirsiniz. 3.Sinch'lik 800KB floopy disk dri- ve ana ünite içindedir. İkinci bir floopy içten ilave edileceği gibi, kendinden güç kaynaklı 2 disk daha bağlanabilir. 256K Ana bel- leği 512K'ya çıkarabileceğiniz bellek genişletme slotu vardır. Ar- ka panel, tüm standart giriş ve çı- kışları kapsamakta ve beklediği- nizin de ötesinde olanakları vere- bilecek yapıdadır. Video, hard disk ve ilave hafıza eklemeye ola- nak veren geniş İnterface slotu mevcuttur. 5 V4 inch'lik disket kul- lanabilen özel ek ünite ve PC emülatörü, software ile geliştiril- miştir. 640*400 pixel high-resolution görüntü birimi ile TV de seyrede- bilirsiniz. 68000 motorola mikro iş- lemci 8 Mega Hz hızındadır. Bu çapta hiçbir model ile bu sürati kıyaslamayın, yanlış olur. Background önceliği ile, Daph- ne, Agnus ve Portia spesifik ciple- rinin detaylarına girebilirsiniz. Ka- bul edilmesi gerekir ki, henüz ya- rının mikrosu İçin, güç ve güvenir- lilik açısından mükemmel gelişti- rilmiş ideal processorlar yoktur. Multi-tasking'e elverişli ve güvenli Iİntel 80286, 68000 Motorola ile, 32 bit register ile geliştirilse dahi, bu, hâlâ mükemmel bir compu- ting değil, data processing ele- manıdır. Compüting, gereksiz İş- lemleri ile zaman harcayan, an- cak data İşlemiyle ilgisiz bir olay olduğundan, kullanıcıya gerekli enformasyonu ekrandan vermek için Daphnes, Agnus ve Portia cipleri bu görevi üstlenmişlerdir. Bu arada 68000 kendi işine de- vam etmektedir. Daphne görüntü animasyonu- nu ve ekran cinlerini yönetir. Ag- nus animasyon grafiklerini ve Por- tia da disk kontrol işlemleri yanı- sıra peripheral düzenini yola ko- Bu üç çip Amiga'nın belleğinde aynı zamanda ortak görevler üs- telenirler ki, en önemlisi mouse ve icon manltığı gibi geliştirilmiş olan “bit bliter” ögesidir. Bit Blitter'in performansını açık- lamak, bir hız etkeni olduğtunu söyleyebilmekten öte, oldukça güçtür. Software üreticisi gözü ile sürat etkinliğini diğer makineler- le kıyaslamak gerekirse, saniyede değişen pixeller bazında bir mu- kayese ile, Sinelair XL'nin saniye- de 60.000 pixel, Macintosh'un bu- nun iki katı ve Amiga blitter'inin saniyede 1 milyon pixel sürat et- kinliğinde olduğunu ve arfık mik- ro saniyelerle ölçülebildiğini sap- tarız. Blitter “bit haritası maniplasyon aygıtı” geniş bir bellek alanını bir diğer belleğe aktarabilir ve üste- lik de çalışırken belleği processor kullanımı ile bloke etmez. Sistem zamanlaması ilk önce blifter'in, sonra sistem componetlerinin İş- lem sırası almasını sağlar. Anlaşı- labileceği gibi Amiga çok komp- lex şekillerdeki çizimleri ve bunla- rin renklendirilmesini veya isteni- len şekillerin pencerelendirilerek başka bakış açıları iİle ekranın herhangi bir yerine taşınabilme- sini sağlar. Bu işlemleri gözle ta- commodore kip edemeyeceğiniz kadar süratli ve saniyede birkaç işlem şeklinde gerçekleştirir. Tüm bu işlemler sı- rasında sizin Basic programınız bir an dahi kesilmeden tam sürati ile, data-base dahilindeki sortları da yaparak, çalışabilmektedir. Por- tia çipi program yazarken geniş bir datanın sisteme aktarımını blik ter'e verirken, dikkat edilmesi ge- reken noktalarda disket kontrolü- nü sağlar. Agnus minimum 5412KB anabellekten başlayarak 8Mblik yardımcı belleğe kadarki kulla- nım haritasını kullanıcıya sergiler. Grafik kontrolunun bazı görevle- rini de üstlenir. Ekran cinlerini ihti- yacı oldukça bellek mantığına, ışıklı kalem siciline ve ekran saya- cına hükmedaer. Blitter anabellek- teki data deposuna ve programa disk bufferinden bilgi akfarımı iş- levini yaparken Portia, disketin kontrol mantığını üstlenir. Agnus aynı zamanda Amiga'ya text ki- tabında belirtilmeyen bir özellik sağlar ki, o da Pluto grafik maki- nelerinden daha süratli olarak çi- zimler yapabilmesidir. Ve bunu yaparken 68000 mikro işlemciye bir an dahi kesinti getirmez. Daphne sprite enformasyonunu, renk kontrollerini ve çoğu Dit- plane kontrollerini üstlenir. Aktif beş pit plane'e ek olarak sprite'- ları üstlenen çok kompleks yapı- daki ve güçlü altıncı bir bit plane daha vardır ki, bunu kullanarak anında elektron akışlarındaki renk ayrımlarını modifiye etmek yolu ile ekranda 1000 renk elde edebilmek mümkündür. Amiga'da kaç sprite elde ede- bileceğimizi hesaplamaya kalk- tim, sonunda bununla uğraşılma- yacağına karar verdim. Çünkü normalde mevcut 8 sprite işlem- cisi İle 8 sprite elde edebileceği- mizi sanırız. Oysa bu, her yatay hat içindir. Bir sonraki hatta biribir- leri ile ilişkili üretilen ikinci 8 sprite ve sonraki hatlarda da bunların katları adedinde sprite'i elde edebiliriz. Hiç hesaplamayı dene- meyin. Bu özellikleri ile bu model önümüzdeki 10 yıl boyunca gün- celliğini koruyabilecek yapıda görünüyor. Portia çipinin kontrolündeki ses düzeni teorik olarak 4 kanaldan ses veriyor deniyorsa da, buna 17