1 Temmuz 1986 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 20

1 Temmuz 1986 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 20

tekniği aynı kablodan aynı anda değişik bilgiler taşıyan işaretlerin geçmesini sağlar. Örneğin hem bilgisayarlar arası bilgi, hem gö- rüntü, hem de ses aynı anda Ye- rel Bilgisayar Ağı'nın bir noktasın- dan diğerine yollanabilir. Bu kısa tanıtımdan sonra şimdi, ne zaman ve neden bir Yerel Bil- gisayar Ağı'na gereksinim duyu- labileceğini ve kullanılan Yerel Bilgisayar Ağı türünün seçiminde nelere dikkat edilmesi gerektiği- ne bakalım. PC'lerden oluşan Yerel Bilgisa- yar Ağları bazen orta boy (mini) bilgisayarlara alternatif sistemler, bazen de orta ve büyük boy (ma- inframe) bilgisayarlarını tamam- layıcı sistemler olarak kullanıl- maktadırlar. Küçük veya orta boy bir işletme- nin İdari işlerinde (muhasebe, stok kontrol vb.) bilgisayar kulla- nımına karar vermesi ile önüne iki alternatif çıkar. Birincisi, bir orta boy bilgisayar ve terminallerini al- mak, ikincisi ise birkaç PC ile oluş- turulacak bir Yerel Bilgisayar Ağı kullanmaktır. Yerel Bilgisayar Ağ- ları'nın olumlu yanları şöyle sıra- lanabilir: — Düşük başlangıç yatırımı, — Yavaş yavaş büyüme olana- İ — Güvenilirlik, — PC programlarının çok çeşitli ve UCuz oluşu. Olumsuz sayıldbilecek yanları ise PC'lerin terminallerinden da- ha pahalı olmaları nedeniyle be- lirli sayıda PC'den sonra tüm sis- tem maliyetinin bir orta boy bilgi- sayardan daha fazla olması, program ve bilgilerin PC'lere da- ğgılmış oluşu nedeniyle gizliliğin or- ta boy bilgisayarlara oranla da- ha zor sağlanabilmesidir. Orta ve büyük işletmelerde yal- nız Yerel Bilgisayar Ağları çözümü yukarıda sayılan nedenlerle ye- tersiz kalacak, ancak işletmenin idari işlerini yapan orta ve/veya büyük boy bilgisayara tamamla- yıcı olarak Yerel Bilgisayar Ağları kullanılabilecektir. Örneğin işlet- menin değişik bölümlerinin ba- ğımsız Yerel Bilgisayar Ağları ile donatılması ofis otomasyonunun gerçekleştirilmesine önemli katkı- da bulunacaktır. Bir bölümde (a) Bus L N V | elektronik haberleşme, kelime iş- lem, raporlama ve bölümün yap- tığı işlerin analizi için spreads- heet ve database paketlerinin kullanımı hem büyük bilgisayarı meşgul etmeyecek, hem de PC'- lerde bu paketlerin oldukça ge- lişmiş ve kolay kullanılabilirliği ne- deniyle daha verimli çalışma ola- nağı yaratılmış olacaktır. Yerel Bilgisayar Ağları türünün seçiminde ise çok sayıda etken vardır. Yerel Bilgisayar Ağı'nın ku- rulacağı ortam, kullanılması ge- reken kablo türünü belirleyecek- tir, örneğin bir fabrikada veya ay- rı binalarda bulunan PC'lerle ku- rulacak bir Yerel Bilgisayar Ağla- ri'nda koaksiyal kablo, aynı oda içinde kurulacak bir başkasında ise ikili telefon kablosu kullanımı uygun olacaktır. Ayrıca iki PC ara- sındaki uzaklığında kablo seçi- minde etkisi vardır, örneğin tele- fon kabloları ancak kısa mesafe- lerde kullanılabilir, uzun mesafe- lerde kocaksiyel, çok uzun mesa- felerde ise fiber optik kablolar kul- lanılmalıdır. Fiber optik kablolar ayrıca gizlilik ve dış elektroman- yetik etkilere karşı güvenlik gerek- sinimlerine de cevap verir, ancak pahalılık ve yerleştirme zorluğu bu kabloların yaygın kullanımını engellemektedir. Yerel Bilgisayar Ağları'nda kul- lanılacak uygulamalar seçilecek haberleşme protokolünü ve hızı- nı önemli ölçüde etkiler. Örneğin PC'ler arasında sık sık büyük dos- yaların aktarımı sözkonusu ise yüksek hızlı (10 Mb/s) CSMA/CD (c) Star uygun bir seçimdir. Uygulamala- rın taşıdığı diğer özellikler işletim sisteminin ve Yerel Bilgisayar Ağ- ları programının seçiminde önemli rol oynarlar. Örneğin çok kullanıcılı (aynı anda aynı dosya- nın değişik kayıtlarına erişecek) programların yazılması ve/veya kullanılması sözkonusu ise bunla- rı destekleyen sistem programla- rının seçilmesi zorunludur. Yerel Bilgisayar Ağları kullanacak ele- manların bilgi ve eğitim düzeyi seçilecek Yerel Bilgisayar Ağları'- nın kullanım özelliklerini belirleye- cektir. Örneğin çok fazla fonksiyo- nu olmayan, ama kullanımı kolay bir Yerel Bilgisayar Ağı pahallı bil- gisayar elemanlarının bulundu- rulmasını gerektirmeyeceğinden bir tercih nedeni olacaktır. Bir Ye- rel Bilgisayar Ağı'nın büyük bilgi- sayarlar ile bilgi alışverişinin söz- konusu olduğu ortamlarda uygun “gateway” özelliklerinin sağlan- ması gereklidir (gateway özelliği PC'lerin özel bir çaba harcanma- dan büyük bilgisayarlarla bilgi alışverişini sağlayan donanım ve yazılımlardır). Yerel Bilgisayar Ağları gerek kü- çük ve orta boy işletmelerde bir bilgisayar sistem çözümü olarak, gerekse büyük bilgisayarların kul- lanıldığı, işletmelerde ofis oto- masyonu ve büyük sistemin yükü- nü hafifleten sistemler olarak hız- la yaygınlaşmaktadırlar. Sonuç olarak, doğru seçilmiş iyi desteklenen bir Yerel Bilgisayar Ağı işletmelerin verimini çok artı- racak bir bilgisayar sistemidir.O