1 Temmuz 1986 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 36

1 Temmuz 1986 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 36

Sof'twore üreticilerinin paniğe kapılmalarına neden olan yeni bir ürün var piyasada. King Limi- ted tarafından üretilen Freeze Frame. C-64'ün expansion portu- .na takılan bu kartuş hemen he- men tüm programları kırabiliyor. Aslında fikir çok basit. C-64'ün 64 Kbyte'lik RAM'ı, G/Ç çipinin, iş- lemci sicilinin ve renk RAM'ının değerleriyle birlikte topluca yük- leniyor ve bellekte bulunan prog- ramın bir kopyası alınmış oluyor. Aslında bu iş anlatıldığı kadar ko- lay değil tabii ki. Bunun.kanıtı da böyle bir kartuşun ancak bugün yapılabilmiş olması. Aletin kullanılması çok basit: Bil- gisayar açıldığında Freeze Frame ekranda bir menü veriyor. Menü- de belirtilen tuşlardan birine ba- sılınca ekran kararıyor. Artık hiç- bir program Freeze Frame'i farke- FREEZE FRAME demiyor. Kopyalamak istediğiniz programı yükleyip çalıştırıyorsu- nuz. Program çalışırken herhangi bir anda kartuşun üstündeki kü- çük kırmızı düğmeye basıyorsu- nuz. Ekran kısa bir süre kararıyor, sonra yanıp sönmeye başlıyor. Bu aşamada Freeze Frame, bir klav- ye girişi bekliyor. Çünkü kullanıcı programı kasette mi yoksa disket- te mi saklamak İstediğini bildir- mek durumunda. Seçilen gereci belirten tuşa basıldığında belle- ğin içeriği adım adım yükleniyor. Bugün varolan Software'in » 94'ten fazlası bu kartuşla kopya- lanabiliyor. Bu orana erişebilen başka kopya programı yok. Bellek sınırına kadar dolu olsa bile Freeze Frame bir miktar ça- lişma belleği oluşturuyor, çünkü kendi yükleme programını ekran belleğine yazıyor. Ara yükleme KIN0 LTO 367T 404 05 ev 36 commodeore | yapan programlarda iş daha ka- rışık. Bu şekilde çalışan az sayıda programın kopyalanması şöyle oluyor: Ana menü Freeze Frame ile yüklendikten sonra diğer bö- lümler parça parça yükleniyor. Fakat bu ara yükleme yapan ve her aşamada korumayı kontrol eden programlar için geçerli ol- mayabiliyor. Ayrıca Speed-Dos vb. bir sis- temle donatılmış disk drive'lar karşısında bu kartuş işleme olana- ğı bulamıyor. Çünkü Freeze Frame Floppy- RAM'ı değil yalnızca bilgisayarın RAM'ını kırabiliyor. Freeze Frame, kopyalamanın dışında bazı kullanım olanakları daha sağlıyor. Örneği çoğu oyunda Pause ve Save fonksiyon- ları olmayabiliyor. Kısa bir süre bil- gisayarınızın başından ayrılmanız gerekirse, kartuşun düğmesine basmanız yeterli. Geri döndüğü- müzde kaldığınız yerden devam edebilirsiniz. Ayrıca kaset prog- ramlarınızda skor listesini sakla- manız da mümkün. En yüksek sko- ra eriştiğinizde düğmeye basıp bu skoru saklayabilirsiniz. Son olarak bu marifetli kartuşun bazı dezavantajlarından bahse- delim. Kartuşun başarılı kullanımı ancak herhangi bir değişikliğe uğramamış C-64'lerde ve 1541 Disk Drive'larda mümkün. Yeni sistemler, Floppy hızlandı- rıcıları vb. kullanıldığında, Freeze Frame çoğunlukla sistem bozuk- lukları oluşturabiliyor. Ancak bu tür sistemlerin ülkemizde çok sınırlı kullanımı olduğu gözönüne alın- dığında, bu dezavantaj kendili- ğinden ortadan kalkıyor. Kartuş C-128'de de ancak 1541 disk drive ile kullanılabiliyor. Özet olarak FREEZE FRAME amatörlerin program arşivlerini zenginleştir- melerinde sınırsız olanaklar sağ- llyor. Teleteknik ve King Limited'den alabileceğiniz Freeze Frame'in fi- yatı 38.500 TL.D