1 Temmuz 1986 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 46

1 Temmuz 1986 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 46

Metin Bey, ülkemizde bilgisayar alması beklenen, ne kadar bir belediye potansiyeli var. Bu konuda bir ön araştırma yaptınız mı? Aşağı yukarı 1.5 yıldır bele- diyelerin iş yükleri ve iş akış etüdleri üzerine araştırma yap- mak ve bu çerçevede program- lar üretmek konularında çalı- şıyoruz. Bu soruyu geçen sene sorsaydınız size belki sınırlı bir sayı söylerdim, ancak son ka- rarlarla başta emlak vergisi ol- mak üzere birçok girdi trafiği- ne yönlendirilen belediyelerin hemen hiçbiri bu işlemleri, bil- gisayar kullanmaksızın, opti- mal bir süre içinde hatasız bi- tiremeyeceklerdir. Bir beledi- yenin emlak vergisi kuyruğu- na girerek, bu trafiği bizzat yaşadığım için söylüyorum. Eğer mükellef, seneye de ver- gisini ödemek için aynı zor şartlarla karşılaşırsa, onca ge- liri olduğu halde bilgisayarı ol- mayan belediye, asli görevi olan vatandaşa hizmette kusur etmiş sayılacaktır. Bunu bütün samimiyetimle söylüyorum. Ülkemizde 1500'ün üzerinde irili ufaklı belediye var ve bun- ların hepsi peyderpey bilgisa- yarlaşmak zorundadır. Bilgi- sayarın imdada yetişmesini bekleyen en kritik — kesim belediyelerdir. Bilgisayar ile belediyelerin emlak vergisi dışında ne gibi iş yüklerini üstlenebilirsiniz? Bir fen işleri projesi var ki, başlıbaşına bir konu. Komp- like olduğu kadar fonksiyonel de. Su abonelerinin takibi, tek başına, bilgisayar almaya de- ğer bir konu. Bunların dışın- da personel bordrosu, zabıta, sağlık işleri, evlendirme, stok kontrol, muhasebe, meslek vergisi gibi belediyelerin iş akış yapılarına özel yapılması gere- ken bağımsız programlar veya entegre yapıda aplikasyonlar düşünülebilir. Ayrıca belediye içi ve dışındaki birçok altyapı ünitesi ile iletişimin sağlanması için bilgi derlemeleri, temizlik işlerinden, ulaşım işlerine ka- dar değişik departmanların el- lerindeki işgücü ve ekipman fi- —. CC Y YOCOre 46 losundan azami yararlanma fi- zibilitelerinin çıkartılmasına kadar, harcamaların, finans analizlerine göre 3-5 yıllık planlarının yapılmasına kadar çok değişik hizmetleri, uygun seçilmiş bilgisayarla yaptırmak mümkündür. “Uygun seçilmiş”' dediniz Belediyeler bilgisayar seçim inde objektif bakış açısıyla hangı yolları takip etmeliler? Tercih unsurları neler olmalı. Çok uzun bir cevap gereki- yor. Bir satıcı olmamız sıfatıy- la da objektif olmak çok zor açıkçası... Elden geldiğince, daha çok, konuya, belediyele- rin bakması gereken açıyla ba- kabilecek bilgi birikiminde bir araştırmacı sıfatıyla yaklaş- mak istiyorum. Bir kere her şeyden önce, bilgisayar, bele- diyeye bir prestij sağlamak maksadıyla alınmamalıdır. O zaman, amaç tuhaf olduğun- dan seçim de yanlış olur. Uy- gun sistemi seçmek için, önce hangi iş yapılarının, kısa veya uzun vadede bilgisayara akta- rılması sözkonusu olacak, bu- nun belirlenmesi gerekir. Elle yapılırken, boğulma derecesi- ne gelmiş en karmaşık işi (di- yelim su abonelerinin takibi işini) tek kullanıcılı bir siste- min sırtına yükleyip, o konu- yu orada en ekonomik boyut- larda çözümlemek çok kolay- “Belediyeler Su İşletmesi Abone Takip” Programı: 1 Program kapasitesi abone sayısı ile sınırlı olmayıp. ihtiyaçla doğru orantılı olarak genişletilebilir. 2 Aboneler bölgeler bazında izlenerek yine bölgeler bazında veya istenirse genel bazda; a) Arızalı, abonedeki sayaçlar, b) Arızalı, işletmedeki sayaçlar, C) Arızalı,, bakımdaki sayaçları rapor edebilmektedir. 3 Her abone sicil kartı tek ekranda görüntülenmekte ve bu ekranda 1 yıllık tüm hareketler ve abone sicil bilgileri ile borç ve tahsilatlar izlenebilmektedir. 4 Çeşitli abone bazlarında alacaklar genel ve detayları raporlanabilmektedir (Resmi daireler, şantiyeler, meskenler vbD). 5 Çeşitli bölgeler bazında alacaklar raporlanabilmektedir. 6 Program sayaç okumadaki hatayı maksimum ve minimum değerlerde izleyip sınır dışı okumalarda operatörü ikaz etmektedir. 7 Tüm kartlara dönem girişi yapılmamışsa ihbarname ve makbuzları vermeden giriş ycıpılmomış kartları listelemektedir. 8 Programda her ekranda menüye dönüş ve hata düzeltme imkânları tanınmıştır. 9 İhbarname ve makbuzlar bölge bazında ve abone sicil no'su ile sıralı alınabilmektedlir. 10 Bölge icmalleri alınabilmektedir. 14 KDV, su bedeli, sayaç bakım/kira, gibi katsayılar, operatör tarafından değiştirilebilmekte ve bu bölüm şifrelendirilmiş olup. bölüm çıkışında şifre yeniden güncelleştirilebilmektedir. 42 Tüm kayıtlar Random (rastgele) erişimlidir. 13 Operatör kullanım hataları minimize edilmiştir.