1 Temmuz 1986 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 19

1 Temmuz 1986 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 19

PC'lerde Yerel Bilgisayar Ağları Ömer Erkmen Yerel Bilgisayar Ağları (Local Area Networks), her boyda bilgi- sayar ve çevre birimlerinin birkaç yüz metreden birkaç kilometreye kadar uzaklıklarda birbirleri ile haberleşmelerini sağlayan bilgi iletişim sistemleridir. Bu haberleş- me sistemi bir terminalden diğe- rine mesaj göndermekten bir bil- gisayardan başka bir yerdeki ya- ziciyi kulanmaya kadar değişik amaçlara hizmet eder. Burada daha çok PC'ler ve onların çev- re birimlerinden oluşan Yerel Bil- gisayar Ağları'ndan söz edece- İZ B'ir Yerel Bilgisayar Ağı iki veya daha çok PC ile yazıcı ve benze- ri çevre birimlerinden oluşur. Ge- nellikle PC'lerden biri sabit disk ve benzeri pahalı kaynakların bulun- duğu “paylaşılan'”, diğeri ise mi- nimum konfigorasyonda “kulla- nan” PC'dir. Tipik bir iki PC'li Ye- rel Bilgisayar Ağı'nda bir de yazı- cı bulunur ki bu da iki PC tarafın- dan paylaşılan pahalı bir kay- naktır. En aziki PC'nin bir Yerel Bilgisa- yar Ağı oluşturacağı açık olmak- la beraber en çok kaç PC'nin bir Yerel Bilgisayar Ağı'na bağlana- bileceği kullanılan Yerel Bilgisa- yar Ağı teknolojisine bağlıdır. Bu sayı 3-4 PC'den birkaç yüz PC'ye kadar değişebilir. Bu üst sınırı te- orik sınırlamalardan çok genellik- le pratik sorunlar belirler. Tüm Ye- rel Bilgisayar Ağı'nın performan- sında kabul edilemeyecek bir azalma teorik sınırı örneğin 72 olan bir Yerel Bilgisayar Ağları'nın 4-5b PC'de kalmasına neden olur. Genel olarak Yerel Bilgisayar Ağları'nın bilgi iletişim hızları, per- formanslarını, dolayısı ile de PC sayısının üst sınırını belirlerse de, kullanılan haberleşme taktiği ve PC'lerde kullanılan uygulamalar- da önemli birer etkendir. Örneğin CSMA/CD (Carrier Sense Multiple Access/Collision Detection) tekni- ği ile çalışan bir Yerel Bilgisayar Ağı'nda, bir PC'den diğerine bü- yük dosyaların aktarımı yüksek ve- rimle gerçekleştirilebilmekle birlik- te çok sayıda PC'nin kısa aralık- larla küçük miktarlarda bilgi alış- verişi, Yerel Bilgisayar Ağları'nın performansını önemli ölçüde dü- şürür. Yerel Bilgisayar Ağları iki özellik- lerine göre sınıflandırılabilirler. Bunlardan biri PC'lerin (ve/veya diğer birimlerin) birbirlerine bağ- landıklarında oluşturdukları man- tıksal geometrik şekil (topoloji), ör- neğin bus, ring vs, ikincisi ise ha- berleşmede kullanılan elekiriksel işaretlerin türüdür. (basebana, broadband). Şekil la da Bus, 1b de Ring, 1c de Star türü bağlan- tılar gösterilmiştir. Yerel Bilgisayar Ağları'nın topolojisinden bahse- derken genellikle haberleşme protokolünden de bahsedilir, ör- neğin “token passing ring”, “to- ken passing” protokolünün kulla- nıldığı ring biçiminde bir Yerel Bil- gisayar Ağları anlamına gelir. “Baseband” Yerel Bilgisayar Ağ- larında bağlantı kablolarında tek bir frekansda eleklriksel işaret olmasına karşılık, “Broadband” Yerel Bilgisayar Ağları'nda ise bir- den fazla frekansta elekiriksel işa- ret kullanılmaktadır. Broadband Z