1 Aralık 1986 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 16

1 Aralık 1986 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 16

sal Enstitüsü'nün müdürü olan ve dünyanın insan beyninden en iyi an- layan kişilerinden biri olduğu tartış- ma götürmeyen Profesör Paul D. Mc- Lean şöyle diyor: “Doğanın aslında üç beyin ile donatmış olduğu insanın içinde bulunduğu durum pek de hoş sayılmaz; çünkü bu beyinler yapıları ve işlevleri bakımından büyük farklı- lıklar göstermelerine rağmen, birlik- te çalışmak zorundadırlar.(...) Daha açık bir anlatımla, bu üç beyin, her bi- ri kendine özgü bir belleğe ve gene kendine özgü başka işlevlere sahip bi- rer biyolojik bilgisayar olarak kabul edilebilirler.”” Ama bu söylenenler dikkatimizi birden şu sorular üzerine çekiyor: Kendi içimizde “biyolojik” denilen üç adet bilgisayara sahip olsak bile, aca- ba bunlardan hangisi karşımıza aldı- ğımız teknik bilgisayarla birlikte ça- lışıyor? Hep aynısı mı? Yoksa her de- fasında, örneğin verileri kayda geçi- rirken ya da bir dizi komuta seçene- ğinden birine karar vermeye çalışırken veyahut bir program geliştirmek ister- ken, başka birisi mi? Öte yandan, eğer bu işlemlerden ki- misi size daha çok, kimisi ise daha az “uygun” düşüyorsa, bu durum aca- ba sözkonusu işlemin sizin üç adet “iç” bilgisayar sisteminizden hangi- sine doğrudan doğruya hitap ediyor olmasıyla bir bağıntı içine sokulabi- lir mi? Ve siz acaba bu sistemlerden birini öncelikle mi kullanmak duru- mundasınız? Bu ise, sizin bilgisayar- la olan ilişkinize daha sonra özellikle damgasını mı vurmaktadır? Gerçekten, -birazdan okuyacağınız gibi- pek çok şey, insanların çoğunda durumun böyle olduğunu göstermek- tedir. Ama siz bu konudaki kendi ki- şisel konumunuzu da açığa çıkarmak istiyorsanız, hemen şimdi (bu yazıdaki sonraki bilgilerin muhtemel etkisi al- tına girmeden önce) ...bu yazının için- deki 10 sorulu testi yayınlamalısınız. Ama, test sonucundan hakkıyla ya- rarlanabilmeniz, ancak şu sorunun ya:- nıtını bildiğiniz takdirde mümkündür: Aynı zamanda üç beyine sahip olma- mızın nedeni nedir? Basit olarak ya- nıtlamak gerekirse, bu neden, içimiz- den çoğunu bu arada mini bilgisayar- lardan **16 sistemli” olanlara kadar uzanan bir yelpaze içinde birden faz- la bilgisayar sahibi olmaya iten nede- nin tıpatıp aynıdır; çünkü gittikçe yep- yeni ve daha iyi işler görebilecek ni- telikte modeller ortaya çıkmıştır. Aynı 16 T şekilde bizler de, uzun bir gelişim zin- cirinin son halkasında bulunmaktayız; bu gelişim süreci içinde doğa, canlı- ların davranışlarını gittikçe daha iyi Commodore ! yöneltmek için tekrar tekrar yeni sis- temler meydana getirmiştir. Ancak, doğa yeni sistemler geliştirirken, mal ilanlarında görüldüğü gibi, öncekinin