1 Aralık 1986 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 19

1 Aralık 1986 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 19

Soru | Beyin | Beyin | Bevin | 1 AD BO CN 2 BB AM CH 9 AR CABH 4| BOCDADN 5 | CALETE BEEACR) 6 C) B A'K 7İBOAD CDO 8. ABAO BÜ g c ARHBE 10 | CHO BEAR Arfıların sayısı Eksilerin sayısı Kesin sonuç kafanın içinde biçimlenen bir durumu iletebilecek bir “madium”' ortaya çık- mıştı: Dil ve buradan büyük bir sıç- ramayla ulaşılan programlama dili, ki bu da, bugün bilgisayar aracımıza il- kin kafamızda planlamış olduğumuz şeyin yerine getirilmesi konusunda ta- limat verebilme yetisinden başka bir şey değildir. Öyleyse, “beyin”” derken çoğunluk- la sadece neokorteksi ve onun özel ye- tilerini düşünmemize ve bu arada, on- lar olmaksızın neokorteksin en güzel bir planı dahi uygulayamayacağı iki eski “mesai arkadaş”'ını kolaylıkla unutmamıza pek şaşmamak gerekir. Bilgi İşlemde Kendinizi Değerdendirdiniz Günlük yaşamda insanlar birçok bakımlardan farklıdırlar, ama bu fark ancak insanın bilgisayarla ilişkisinde tam olarak ortaya çıkar. Zaten tama- men günlük yaşama ilişkin ipuçlarıdır size bilgisayarla ilişkinizde en uygun düşenin ne olacağını gösterebilen. Bu ipuçlarının ne kadar şeyi açığa çıkar- dığını ve bilgisayarla uğraşırken sizin için neyin biçilmiş kaftan olduğunu bu test aracılığıyla öğrenebilirsiniz: Her maddede, size en uygun düşen ifadenin yanına bir artı işareti koyar- ken, en az uygun düşen ifadenin ya- nına da bir eksi işareti koyunuz. Bu testin soruları ancak ilk ipuçla- rını vermektedir. Antropolog Rolf “W.Schirm, bu bilgileri temel alarak, insanın kişiliğine ilişkin basit, ama kapsamlı bir kendi kendine çözümle- me yolu geliştirmiştir. Artı ve eksiklerinizi (her defasında ifadenin harfi yanına olmak üzere) aşağıdaki çizelgeye aktarınız ve her kolondaki işaretleri sayınız. Toplam değeri 10 olan her kolondaki artı işa- retlileri önce topladıktan sonra aynı kolondaki eksi işaretlileri de toplayıp bu sayıdan çıkarınız. Sonuçta, hangi beyin bölümünün sizde egemen oldu- ğunu söyleyebilirsiniz: Bu da, doğal olarak, en yüksek sayı değerine — sa- hip olan kolondaki beyin bölümüdür. Harflerin sıra düzeni her zaman aynı olmadığından, işaretlediğiniz harfle- rin nerede bulunduğuna çizelgede her zaman dikkat ediniz. Değerlendirme Şimdi bunlar sizin için kişisel ola- rak ne anlam taşıyor? Sorularımızdaki ağırlık, ses, yeme ve içme, uyuma ya da duruş gibi unsurların beyinlerle ya da bilgisayarlarla ne ilgisi olabileceğini düşünerek şaşırmış olmalısınız. Anı- lan üç beyin, bir bütün olarak insanı tüm yaşamı boyunca yönlendirdiği için, bu beyinlerden hangisinin dav- ranışınızı belirlediği, yaşamınız oldu- ğu gibi yansır -bu ise, özellikle bilgi- sayarda ve bilgisayar ile olan ilişkiler- de sonuçlarını gösterir. Şu anda, or- taya çıkan test sonuçlarına göre üç beyninizin bilgisayar ile nasıl bir iliş- ki geliştirmiş olduğunu aşağıda oku- yabilirsiniz. “Eski Beyin Ağırlıklı” Kişi Bu kişi, bilgisayar karşısında daha çok ürkek bir tutum takınır. Ama “kendi” bilgisayarlarını -özel ya da resmi- iyice tanımaya başladığında, onu adamakıllı sever, hatta özel bir se- vimli takma ad ile seslenir ona. '*Es- ki Beyin Ağırlıklı” kişi, bilgi işlemi ar- kadaşlarıyla birlikte (kursta) öğren- mekten hoşlanır ve eğer ona söyleşi içinde ne yapması gerektiğini somut olarak gösterilirse, programlardan da ga — z U Kt tasi Tzi İ hoşlanır (Macintosh tarzında somut yardımlar onun için idealdir). Bunla- rı tam olarak ve sabırla yerine getirirse de, herhangi bir şey yolunda gitmeye- cek olduğunda çok derinden bir tedir- ginlik duyar. Bu kişi, örneğin “prog- ramlama dillerinde”', ilk olarak neyi Öğrenmiş ve sonradan da neye hakim olmuşsa orada takılıp kalır (ortodoks olmayan bir şey yapma düşüncesine hemen hiç gelemeyecektir). Bundan dolayı, onun işe ne ile aşladığı özel- likle önem taşır (örneğin BASIC ile, çünkü bu durumda çok kişi ile bir ara- da olur). Hoşça seyredilen oyunları sever (Pac-Man buna tipik bir örnek olarak verilebilir) ve el becerisi gerektiren du- rumlarda da fena sayılmaz. Çalıştığı yere bilgisayar sokan bir şef olarak ise, inançlı bir kişidir ve fazladan iş çıkaracak durumlara katlanır. Asıl önemli olan, rutinlerin başarıyla işle- mesidir! “Ara Beyin Ağırlıklı” Kişi Bu kişi, bilgisayar karşısında kolay- ca coşkuya kapılır: Çünkü onun göz- ünde bilgisayar “yeni”'nin ve “hızlı"'- nın temsilcisidir; bu tür Alaaddin'in lambasıdır ki, sayesinde, emredileni anında yerine getiren (ve böylece onu başkalarından üstün kılan) güçlü kö- leleri yanına çağırabilir. Ama son de- rece tutkulu beklentileri gerçekleşme- diği takdirde, aynı hızla hayal kırık- lığına uğrar; beklentilerinin gerçekleş- memesinin nedeni ise, sıklıkla, tali- matları dikkatlice okuvamayacak ka- dar sabırsız olmasında yatar, o, bilgi- sayarı daha çok bir oyun makinesi olarak kuilanır (işler yolunda mı, de- ğil mi?). Bunun için o, sahip olmak için istemekten başka hiçbir şey yap- masına gerek olmaya hazır kullanım programlarını arzular. Ona yıldırım hızıyla bilgi vermekle yükümlü veri bankaları ya da ani kararlar almasını sağlayacak liste programlar bunlara ti- pik birer örnek olarak gösterilebilir. Ama bu durumda bile o, eğer çok faz- la şey öğrenmek ya da bilgisayar ve- rileri aktarıncaya kadar beklemek zo- runda kalırsa hoşnutsuzluk duyar (fa- kat kimi zaman herhalde “bir şeyler olduğundan"” yanıp sönen bir yıldız bile onun uzlaşmasına yol açabilir). O, hareket ettirebildiği “kumanda kolu- nu” da sever. Aynı şekilde, kendi ken-