1 Aralık 1986 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 37

1 Aralık 1986 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 37

Ancak bu sistem büyük ölçü- de programiın ve bilgisayarın kapasitesine dayalıdır. ö4 KByte gibi bir bellek kapasite- sinden bahsettiğinizde, bu uy- gulamanın ne kadar güç ol- duğu aklınıza gelebilir. Ama VIZASTAR 64, bu küçük ve kısıflı sayılabilecek bellek karşısın- da mükemmelliğini koruması- nı biliyor. Programın Commo- dore ö4'te çalışması şöyle: Girdiğiniz dosyalar kaydedi- ci birime birer anahtar kelime ile sıralanıyor. Programla ça- lışmaya başladığınızda, bilgi- sayar, belleği büyüklüğünde bilgiyi tutuyor. Eğer bellek dı- şındaki bir bilgi isteniyorsa, klasik yöntemdeki gibi tüm dosyaları tek tek taramak ye- rine verdiğiniz anahtar kelime yardımıyla indexten hemen yüklemeye geçiyor. Bu işlem üç saniye gibi kısa bir sürede gerçekleşiyor. Dosyalamada- ki bu üstünlüğü, VIZASTAR 64'ü müşteri cari, kasa, kartoteks, stok ve muhasebe İşlemleri için vazgeçilemez bir prog- ram haline getiriyor. Bu tür programları kullanan kişilerin karşılaştıkları en önemli sorun- lardan birine daha çözüm ge- tiriyor VİZASTAR 4, Kendisiyle açılmış dosyaların tümünün adres ve isimlerini tek tek eti- ketleyebiliyor. Bu özelliği saye- sinde firmalar arası ya da müşterilerle olan yazışmalar- da firmanın işlerini hissedilir derecede hafifletmekte , VIZASTAR 64'ün özelliklerini sayarken, hesaplamadan da bahsetmiştik. Bu program, günlük işler sırasında kullanı- lan en basit işlemlerden, mü- hendislikteki gibi en karmaşık hesaplara kadar tüm işlem türlerini saniyelerle ifade edi- lebilecek sürelerde yapar. Bu işlemler ekrandaki İşlem ala- nında bir kez tanımlanır. İste- nirse bu formüllerde ekleme- ler, değiştirmeler veya eksilt- meler yapılabilir. Kendim, Cerrahpaşa Tıp Fakültesi Nük- leer Tıp Kürsüsü tarafından ya- pılmış olan “Türkiye Tiroid Ta- KG rA raması”nın İstatistiksel sonuç- larını bu programla aldım. Programın esnekliği, eski de- ğerleri değiştirmeksizin yenileri eklememize ve kesin sonuçlar elde etmemize olanak sağla- dı. VIZASTAR 64'te çalışma ala- nı, alfabetik olarak sıralanmış A ile BL arasındaki 64 kolon- dan ve 0'dan 999'a kadar sı- ralanmış 1000 satırdan oluş- maktadır. Bunların birleşme- siyle 64000 küçük işlem hane- si ortaya çıkmaktadır. Bu ala- nın tamamı, cursor tuşlarıyla denetlenebilmektedir. İstendi- ğinde bu haneler, tüm ekranı kaplayabilir ve içlerine ister al- fanümerik, ister sayısal tüm ve- riler yazılabilir. Ekranda istenir- se, daha önce sözettiğimiz databank sistemi yardımıyla dokuz ayrı pencere açılabilir. Böylece ekranda aynı anda örneğin dokuz müşterinin gö- rülebilmesi mümkün olur. Hat- tâ bir pencerede herhangi bir müşteriye ilişkin veriler görün- tülenmekteyken, diğer bir pencerede bu müşteriyle olan ilişkiniz grafik olarak ifa- de edilebilir ve gerekirse tüm bunlar aynı anda kâğıda dö- külebilir. Programın bu özelli- ğinden yararlanarak, aylık gelişmeleri saptayabilir, stok, Commodore ödeme planı vb. konularda daha İsabetli kararlar verebi- lirsiniz. VIZASTAR 64, her dilin kendi - özelliklerine kolayca adapte olabilir. Şu anda bile bazı Türkçe karakterleri yazabilme yeteneğine sahip. Bu yetene- ği sayesinde kendinize özgü karakterler de tanımlayabil- meniz mümkün. Program bu başarısını, 8 KByte'lik ekstra ROM kartına borçlu. VIZASTAR 64'ü “star” yapan en önemli özellik, sonuçların grafik olarak ifade edilebil- mesidir. Sonuçlar dört ayrı grafik türünde görüntülenebil- mektedir. Bunlar “histogram”, “doğrusal”, “plie (pasta dili- mi)” ve “multibar (çok sütun- 1U)” grafikler. Bu grafikler dört ayrı renkle renklendirilip. prin- terle yüksek çözümlemeli ola- rak basılabiliyor. Epson uyum- lular ve diğer birçok bilgiya- zar, bu programla rahatça kullanılabiliyor. VIZASTAR 64, kendisini taşı- yan bir disketten ve kaliteli grafikleri üreten 8 KByte'lık bir ekstra ROM'dan oluşuüyor. Programı Türkçe kullanım kıla- vuzu İle birlikte ÖZTEKNİK Bilgi- sayar ve Elektronik'ten (Tel: 521 83 40) temin edebilirsi- niz. D 37