1 Ocak 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 28

1 Ocak 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 28

0 — Bilgisayarsız uzay yolculuğu ar- tiık tasarımlanamaz olmuştur; uzayda ele alınacak bir girişimin her evresi bilgisayar ile ve bilgi- sayar tarafından hazırlanmakta, gözlenmekte ve değerlendiril mektedir. Bu gerçek, Alman Ha- va ve Uzay Yolculuğu Araştırma ve Deneme Kurumu'nun Münih yakınındaki Oberpfaffenhofen'de bulunan Makine Toplama Merke- zi'nce (DFVLA) özellikle dikkate alınmaktadır. Bu dev araştırma tesisinin çekir- değini bir İBM-büyük bilgisayar (3081) ve bir Cray V/S oluşturmak- tadır. Bunlardan çıkan teknik ve- riler, ortalama bir mikre-bilgisayar tasarım gücünün sınırlarını zorla- yacak niteliktedir. 24 M-çoklu (MByte) iş deposuna sahip olabi- len IBM, yaklaşık 15 milyon talima- tı bir saniyede işleyebilmektedir. Cray ise, 8 M-çoklu iş deposuyla 80 milyon talimatı aynı süre için- de işleyebilecek güçtedir. Bunun- la bağlantılı 30 mıknatıslı devin- gen diskin 9,5 Giga-çoklu bir de- po kapasitesi vardır ki, bu da yak- laşık 40 milyar simge demeklir. Bu pek büyük kuruluş, Alman Hava ve Uzay Yolculuğu Araştırma ve Deneme Kurumu'nun (DEFVLR) bil- gisayar toplama merkezine ait bir bölümüdür. Bu bölüm, beş Alman kentine dağılmış olup bilimsel projelerin, araştırma ve geliştirme çalışmasının hizmetine sunulmuş- tur. Peter Piotrowski ve ekibi bu he- saplama ve depo İmküânların- dan, görevlerinin sadece bir bö- lürmnü için yararlanmaktadırlar Çünkü, uzay deneylerinin gözlen- mesi, ister mürettebatlı uzay yol- culuğu, isterse mürettebatsız Uy- du çalışmaları sözkonusu olsun, kendine özgü bazı talepleri gün- deme getirir. Bu sistem, uzmanla- nn uzay bilgisayarlarınd ilişkin hangi sorunlarla mücadele et- mek zorunda olduklarını tipik bir şekilde açığa çıkarmıştır. Özellikle çok kısa süreli, müret- tebatlı uzay yolculukları için şu for- mül dile getirilmektedir: Vakit na- kittir, bilgi (İinformation) her şeydir. Alman uzay laboratuvarı 400 mik- yon Mark'a malolmuştur. Buna karşılık, uzmanların uzaydaki de- neyler için yararlanabilecekleri Ç ÇEEEÇE 28 zaman, birkaç günlük az bir sü- reyle sınırlı kalmıştır. Bu arada, uzay yolculuğunun ilk dönemlerine oranla bu za- mandan daha iyi yararlanma im- kânı yaratıldı. O dönemde, astro- netlar uzay gemilerinin yönlendi- Commodore e L e — ——— ——— ——— — Dev parabol anfenler uyduların verdiği haberleri kaydediyorlar. Yer ı's_i_*osyonlarındakt' üper bilgisayarlar bu saniyeler içinde değerlendiriyor- lar. Ve sonunda, bilgisayar, uyduların verdikleri bilgilere sadık kalarak, yeryüzünün bir resmini çıkarır. rilmesi yükümlülüğünü de üstlen- mişlerdi, kendi başlarıncı deney- ler yapıyorlardı ve yeryüzüne ses bantları, filmler ile dönüyorlardı. 4985'in uzay laboratuvarında durum bambaşkadır:; Uzayda de- neyler ve ölçümler gerçekleşlirilir-