1 Ocak 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 38

1 Ocak 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 38

Satranç programlamasının bu denli geniş bir yaygınlık ka- zanmış olmasının birçok ne- deni vardır. Bir yandan. yapıl- ması gereken iş açık bir biçim- de tanımlarımış, oyunun kural- ları tam olarak belli ve varıla- cak son hedefin (mat) betim- lenmesi kolaydır. Ayrıca, problem ne gereğinden çok basit (örneğin bilgisayarın hiç- bir sorun çıkarmadan ustalık kazandığı dama ve tavla oyunlarında olduğu gibi) ne de çok karmaşıktır (bilgisaya- rin yeni başlayan bir aceminin düzeyine güçlükle erişebildiği Japon oyunu “Go"da olduğu gibi). Buna ek olarak, satranç programcısı çalışmasının iler- lemelerini çok açık bir biçim- de anlayabilir ve ölçebilir; sat- ranç partileri kaydedilmeye, daha sonra aynen oynanma- ya ve çözümleme yapılması- na elverişlidir. Yapılan yanlış- lar sonradan araştırabilir, DAş- kalarıyla tartışılabilir ve daha deneyimli satranç oyuncuları- na danışılabilir. Her yıl yapılan turnuvalar ise, öbür satranç oyunlarıyla kıyaslandığında, kişinin ilerleme yapıp yapma- dığını en açık bir biçimde gözönüne sererler. Satranç programlamadsında “Benim programım senin programın- dan daha iyidir” yollu bir ifa- de, açık ve denetlenebilir bir önermedir. Satranç önünde sonunda çekişmeli bir spor ol- duğundan, hırslı bir Program- ci için, turnuvada bilgisayarı- nın oyunlarını izlemekten da- ha heyecan verici (çoğunluk- la da sinirleri yıpratıcı) bir şey yoktur. İnsanların oyun tutkusu burada tam olarak hükmünü sürdürür. Bilgisayar Satrancı- Dünya Şampiyonlukları İlk bilgisayar satrancı dünya şampiyonası 1974 yılında Stockholm'da düzenlendi, bu 38 Rebel programının 6502-donanımının soğutulması için bir el vantilatörü yerleştirildi. Uygulama tahtası: Uzman kişiler oyunun seyrini yorumluyorlar şampiyonaya Amerika Birleşik Devletleri'nden, Kanada'dan, İngiltere'den, Avusturya'dan, Macaristan'dan ve Sovyetler Birliği'nden 13 kişi katıldı. Rus programı Kaissa dört partide almış olduğu 3.5 puanla fari- hin kaydettiği ilk dünya şampi- yonu oldu, İkinci bilgisayar satrancı dünya şampiyonası 1977 yılında Toronto'da dü- zenlendi ve bu kez de Chess adlı Amerikan programı, 5 pu- anla birinci oldu. Bundan son- raki yıllarda da bu program egemenliğini sürdürdü; pek çok uluslaraırası bilgisayar tur- nuvasında şampiyonluk ka- zandı ve insanların katıldıkla- ti turnuvalara girerek burada da dikkate değer bir başarı elde etti. Chess-Serisinin ege- menliği, bir süper bilgisayarın kullanıma çıkmasıyla (Cyber 176) devrilmiş oldu. Başka hiç kimsede bunun hizina erişebi- len bir bilgisayar yoktu. Commodore Üçüncü dünya şampiyona- sı 1980 yılında Linz'cde (Avus- turya) yapıldı. Orada, Belle la- boratuvarlarından iki bilim adamı, kendi yaptıkları bir makine ile ortaya çıktılaır. Bel- le adını alan bu özel yapım, Cyber'dan oldukça daha kü- Ççük -ve yüz misli daha ucuz- olmasına rağmen, safrancı ilişkim özgül hesaplamaları adı geçen süper bilgisayardan çok daha çabuk yapabiliyor- du. Çekişmenin odak noktası- nı Belle'in oluşturduğu gerilim dolu bir Yarışmanın sonunda, bilgisayar satrancında üçün- cü dünya şampiyonu ünvanı- nı kazanan Belle oldu. Bu tarihten üç yıl sonra, Mis- sissipi'den birtakım sahneye Çıktı; bunlar, yapmış oldukları Cray Blitz adlı programlarıyla büyük bilgisayarın onurunu kurtarmayı amaçlıyorlardı. Dünyanın en hızlı bilgisayarı olan bu makineye satranç Oy- namasını Robert Hyatt, Al Go- wer ve Harry Nelson adlı kişi- ler öğretmişlerdi. Cray-| XMP, tek bir saniyede 210 000 D00 hesap işlemi yapabiliyordu (bir matematikçinin kağıt-ka- lemle bir yaşamboyu yapabi- leceğinden çok daha fazld). Bu süper makine, normal ola- rak, binlerce kullanıcıyı aynı zamanda idare edebiliyordu, ama 41983 yılında New York'- ta düzenlenen dördüncü bil- gisayar satrancı dünya şam- piyonasında onun tüm hesap- lama gücü satranç oyununun hizmetine sunuldu. Bu da zah- mete değdi doğrusu: Cray Blitz, Belle'i yenerek dünya şampiyonluğunu elde etti. Köln'deki dünya şampiyo- nasında iİse, Davut'un Gok yat'a karşı mücadelesi sabır- sızlıkla bekleniyordu. Çünkü, son Kuzey Amerika bilgisayar şampiyonasında birinciliği ka- zanan, alışılageldiği üzere, dünya şampiyonluğu tescil edilmiş Cray Blitz değil, Hitech adlı yeni bir program oldu. Bil- gisayar satrancına merak du-