January 1, 1987 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 63

January 1, 1987 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 63

niz. O kadar da zor olmayacak. Fakat siz gene de gayretinizi ko- ruyun; azim ve sabırı elden birak- mayın. Herkes hazırsa, haydi baş- llyoruz... 6510 Ana İşlem Ünitesi Makina dilinde programlama- ya geçmeden önce programla- yacağımız şeyi, ana işlem birimi- ni tanıycılım. Bu arada veri, adres, bit, byte, register gibi bazı kav- ramların tanımını da yapacağız. Ana işlem ünitesinin iç yapısından başlayalım. 6510 ana işlem ünitesi 654 4- adilesine ait bir üye, Bu ailenin di- ğer üyeleri de aynı zamanda di- ğer Commodore ürünlerinde yo- ğun şekilde kullanılıyor. Ana işlem ünitesinin içinde birçok register yercalıyor. Bu registerler yardımıy- la ana işlem ünitemiz birçok işle- mi gerçekleştirebiliyor. Register- ın ne olduğuna bakmadan önce bit kavramına değinelim (çoğu- nuz bu konulardan sıkilabilir, fa- kat yeni öğrenenler olduğunu da unutmayalım). Bilgisayarımız “diji- tal” çalışan bir alettir. Bu demek- tir ki bilgisayarımız iki şeyden an- liyor. Bunlar 1 ve O rakamları ve- ya “açık” ve “kapalı” durumlari veya daha da başka bir yorum- la *-5V ve OV (şase seviyesi) po- tansiyel değeri. Böyle bir şeyin kendi başına pek bir işe yarama- yacağı oldukça açık. Bu yüzden bunların birkaç tanesi biraraya getiriliyor. Bizimm durumumuzda se- kiz tanesi biraraya getirilmiş du- rumda ve bir Byte adı altında bir bilgi grubu oluşturmuş durumda- lar. Bir Byte'in yapısını gözönüne getirmek istersek: Yukarıda her bir bitin byte için- deki pozisyonunu gösteren bir nu- mara ve hemen daltında ise o bi- tin içeriğini görebilirsiniz. Her bir bit İki değişik durumu gösterebil- diğine göre sekiz tanesiyle çok daha fazla bilgi gösterilebilece- ği aşikâr. Daha iyi bir görüş için bildiğimiz ondalık sayı sisteminden bir örne- ği inceleyip karşılaştırma yapa- lım: Burada da rakamları tek tek nu- maraladik. Peki bu sayının değe- rini nasıl elde edeceğiz?.. Bildiği- miz gibi her basamağın içeriği 0 ile 9 arasında değişebiliyor ve bu- lunduğu basamağa göre bir fak- törle çarpılıyor. Bu faktör ise her basamak için bir sağdaki basa- mağın on katı değer taşıyor. Bu- na göre sayımızın değeri: ni belirleyen faktör her defasında on ile değil, iki ile çarpılıyor. Şim- di register'İmizin içeriğini hesap- layalım: 440'240*2*244*2'2*24 DeZe DAT İNDE DND i*2*5ADAD A ğeğez Otznatğıpıağrz —14040484-04-3246440-105 Demek ki register'imizin içeriği 105'miş!,, Bu yorucu işlemi biraz Aynı yolu uygulayarak bizim re- gister'imizin içeriğini inceleyelim. Onluk sistemde on adet rakam kullanabiliyorduk. İkili sistemde ise yalnızca İki adet seçeneğimiz var. Bu yüzden basamakların değeri- Commodore basitleştireceğiz. Her basamağın belli bir değeri olduğundan bu değerleri bir kere hesaplayaca- ğız ve aklamızda tutacağız, nasıl ondalık basamakların değerleri- ni aklımızda tutabiliyorsak.