1 Şubat 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 12

1 Şubat 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 12

BİT ve BYİELARLA IKLAUS AHRENS “Tıpkı yazı makinelerinde olduğu gibi'” diyor Brlan R.Smith, “bun- ların çoğu büroda günlük işler için kullanılıyorlar. Ama üzerlerin- de şiir de yazılabiliyor. * Çeviren: G.Savaş KIZILTAN Brian Reffin Smiih bir sanatçı. Fa- kat onun işyeri bir elektronik atölye- sine benziyor. Berlin'in Wedding semtinde harap olmaya yüz Tutmuş eski bir yapının içinde bulunan ve av- luya bakan bu oda çakıp sönen, vin- layan, tıkırdayan araçlarla tıka basa doldurulmuş: dört adet bilgisayar, üç adet monitör, video-kamera, elektra- nik org, çizgici (Plotterj ve Metin Ya- zıcısı masalara ve raflara yerleştiril- miş durumda. Bunların aralarında ise kabloların oluşturdukları bir karma- şa hüküm sürmekte ve şurda burda üzerlerine notlar düşülmüş -algorit- ma-okuspokuslukları- bırkaç kağıt parçası, Tipi serbesi çalışan bilginleri andı- ran, sakallı Brite bu büyülü Tormül- lere bakıyor ve birden elini sürekli olarak tuttuğu ceketinin yakasından bir arı için çekip bir klavyeye birkaç simge basıyor. Bunun üzerine ekran- da birtakım kübik şekillerin, kontur- ların belirdikleri, bu şekillerin pira- mide dönüşerek boöşlukta süzülmeye başladıkları ve düştükleri görülüyor. Bir yontuya ilişkin program bu. Ye- ni bir giriş yapılıyor. Monitörde bir dağru çizgi beliriyor, yönünü ve ren- gini değiştiren bu çizgi delice bir hız- la buzlu cama atılıyor. Sonuçta ek- ran renkli bir labirente dönüşünceye kadar bu böyle devam ediyaor. Peki, sanat mıdır bu?.. Smith şöyle diyor: “Bana kalırsa burada söz konusu olan şey, üzerinde bir şeyler bulunan bir parça kağıttır. Eğer bu kağıt be- nim için ilginç ya da değerli ise, bu takdirde bunu yapanın bir maymun mu, bir ada tavşanı mı yoksa bir bil- gisayar mı olduğu bence hiç önem ta- şımaz. ” Smith'in bu konuyu bilmesi gere- ken kişilerden biri olduğuna şüphe yok. Smirh şu anda 41 yaşında ve yir- mi yıldan bu yana bu meslekte çalı- şıyor, Bu zenaatı memleketi olan İn- giltere'de çekirdekten yetişerek öğ- renmiş. Bilgisayarda resşim üretilme- si konusunda altı ader kitap kaleme almış. Bu alanda İngiltere, Fransa ve Polonya Akademilerinde öğretici konferanslar vermiş. Şimdi de Bour- ges'daki (Fransa) Güzel Sanatlar Yüksek Okulu kürsüsünde ayda iki hafta olmak üzere dersler vermekte- ir. Üstelik Smith sanat dünyasına doğrudan girmeyi de başarrmış bir ki- şı. Elekironik-Sanarçılarının Linz'de- ki (Avusrurya) ünlü festivali “Ars Electronica"'da düzenlenen “Bilgisa- yar Sanatı Birinci Uluslararası Yarış- ması”na katılan 15 ülkeden 700 aday