1 Şubat 1988 Tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 17

1 Şubat 1988 tarihli Commodore Gazetesi Sayfa 17

tirenler yanılıyorlar. Deluxe'ün sırrını efeki-kutularında aramak gerekir. Bir efeki-kutusu herhangi bir prog- Tamdaki bir komuta tekabül etmek- tedir. Şu farkla ki, kutularla çalışmak çok daha hoştur, çünkü burada ya- pılacak hareket daktilo yazmaktan daha kolaydır. Deluxe Video bütü- nüyle maus aracılığıyla kullanılmak- tadır. Her kutu bir başlık ve efekt'in başlarngıç ve bitimini belirleyet bir va da iki işaret içerimektedir. Başlangıç ve bitim arasındaki zaman ise olayın ne hızda ya da yavaşlıkta seyrettiği- ni bildirir. AMIGA'da alışageldiği üzere işaretler maus ile ayarlamak ve kana üzerinde oraya buraya hareket ettirmek mümkündür. Zamanlarma- nn saniyenin yüzde biri dakiklikte ol- ması için resmin üst kenarında tam zaman orlaya çıkmaktadır ki, işaret de burada yer almıştır. Programın akış plamının saptan- masında, Deluxe Video'nun tasarru- funda bulunan bütün efektlere dik- kat etmeye gerek yoktur. Yeni bir efeki-kutuşu harekete geçirilir geçiril- mez bütün işlevleri seçilmek üzere göz önüne seren bir pencere ortaya çık- maktadır. Deluxe Video grafikler, ve- rili hareket evrelerine göre figürlerin animasyonu, akan yazılar 1le ve farklı yazılara ait olup boyutları da değişe- bilem harflere, nesnelerin büyütülme- sine ve hareker ettirilmesine ilişkin di- ğer oyunlar aracılığıyla çeşitli yer de- Bişlirme ve ortadan kaldırma efektleri sunmaktadır. Video hazır olur olmaz seyredile- bilmektedir. Bunu “Player'* sağla- maktadır. Bu program serbestçe kop- ya edilebilir. Öyle ki, kişi bizzat yap- miş olduğu videoları Delüxe Video'- ya sahip olmayan dosılarına hediye olarak da verebilir. Player hızla öne ve geriye alma, hem de adım adım iz- leme fonksiyonuna sahip bir tür uzaktan kumanda sisternine sahiptir. Deluxe Video'nun ne yazık ki iki büyük eksikliği vardır: Yalnızca ha- zir nesnelerle ve grafiklerle çalışmak- tadır, yani kendine özgü editörlere ya da grafikleri çizmek için gerekli işlev- lere sahip değildir. Nesneleri anime edebilmek için örneğin Sprite'ları bü- yültmek türünden efektilere egşemen olabilmektedir ancak. Üstelik nesne- ler sekiz renkle sınırlandırılmışlardır. Yükleme sırasında orijinal kopyaya her zaman gerekşinim duyulduğun- dan, kopyalama-emniyeti de can sı- kıcı bir durum yaratmaktadır. Yük- lemeden sonra bir kopya ile de çalış- mak mümkündür. Deluxe Video basit çizgi filmler ve Tutkulu bir sanatçı kameranın könumunu ve ayarırı da değiştirebilir. küçük videolardaki gösterimler için ideal bir programdır. Zengin efektler sayesinde etkili filmlerin üretilmesi kolaylaşmaktadır. Deluxe Video'nun kullanımı çok basittir ve herkese yü- netmen olarak atacağı ilk adımlarda beliren güçlükleri yenme könuşunda yardımcı almaktadır. Birlikte teslim ediler üç adet disketine rağmen 249 Mark'lık fiyatıyla bu programın gö- rece olarak pahalılığından söz edile- bilir. 1988 ilkbaharında programdüa- ki metinlerin Almanca'sını içeren ve Almanca el kitaplı bir versiyon yayın- lanacaktır. O zamana kadar İngiliz- ce versiyonla yetinmek gerekiyor. Deluxe Video yalnızca hazır obje- lerle çalıştığından, kişi her zaman kendi çizim yetisine ya da dostlarının- kine bağımlı kalmaktadır. Çizgi film- lerde insan olabildiğince gerçekçi bir etki yaratan bir görünüm içinde ha- reket etmek ister genellikle, Şehir içinde arabayla bir yolçuluk Deluxe Video ile ancak güçlükle üretilebil- mektedir. Bu bağlamda neredeyse her resmin ayrıca çizilmesi ve örneğin gölge türünden pek çok ayrıntıya dik- kat edilmesi zorunlu olabiliyor. Çi- zim programlarının resimleri ancak iki boyutlu oldukları için de her za- man bu görüntü tarzına tutsak kalın- maktadır. En iyi bir program bile res- medilmiş bir duvarınm arkasında ne bulunduğunu bilemez, O halde, neş- neleri tanımlamak ve bunların bir program tarafından doğru olarak he- saplanmasmı sağlamak arzu edilme- ye değer bir şey olurdu. İşte Video- scape 3D tam olarak böyle çalışmak- tadır. Bütün nesneler san derece kesin bir tarzda tanımlanmakladır. Her nesne köşe noktaları ve bu noktaların me- kandaki konumu sayesinde betimle- nebilmektedir. Tek tek noktalar çiz- giler aracılığıyla bağlanmaktadırlar, Bu iş tıpkı telden bir model oluştur- maya benzemektedir. Biraz karmaşık olan bu yöntem ile program figürün olası tüm görüş açılarından ve uzak- lıklardan nasıl görüneceğini hesapla- yabilmektedir. Örneğin kameranın bir otomeobilin ya da bit evin çevre- sinde yaptığı dönüşler ancak böyle mümkün olabilmektedir. Videoscape 3D dört parça-programdan ve film- lerin oynatılması için bir yardımcı programdan oluşmuştur. Üç prog- ram neşneleri tanımlamak için salt editörlük işlevini yüklenmiştir. Bun- lardan birincisi “Easy Geometry Generator”' anlamına gelen “EĞG” adını taşımaktadır. Bununla küre ya da dikdörtgen gibi figürler tanımla- nabilmekte, böylelikle bu figürlerin el ile verilmesine gerek kalmamakta- dır. Burada nesnelere ilişkin önçeden açık bir tasarıma sahip öolma zorun- luluğu vardır, çünkü sayfa uzunluk- ları ve çapları ile ilgili sorularda in- san kendini bir matematik alıştırma karşısındaymış gibi hissetmektedir. En kolayı figürleri milimeire- kağıdına taslak olarak geçirmektir. Ancak planlama hazır olduğunda gi- riş yapmaya haşlamalıdır. EĞG ola- Banüstü bir işleyişle görünümler üret- mekte ve bunlar videolara yerleştiri- lebilmektedir. ÜÇÜNCÜ BOYUTA HAMLE Önceden tanımı yapılmış figürler 17